Dukielski
Przegląd
Samorządowy

Kwiecień/Maj 2003
nr 4/5(144/5)

 DPS w wersji pdf

 w gminie
 wydarzenia
 komentarze
 sport
 okładka
 kuchnia regionalna

 powrót

 

Aktualności z gminy

Nie tylko pijemy kawę...

Wśród wielu mieszkańców naszej gminy panuje opinia, że pracownicy Urzędu Miasta i Gminy, tu osobiście zasłyszane cytaty: „biorąc pensje z naszych podatków, nic nie robią, piją tylko kawę, to wielkie paniska, opieszale załatwiają interesantów, mają ponure miny, brakuje im cierpliwości, puszczają im czasem nerwy,” itp.

Nie odżegnujemy się od picia kawy w swoich pokojach, bo znaczna część społeczeństwa rozpoczyna poranek od tego smakowitego napoju, ale w trakcie jej spożywania ostro zabieramy się do roboty. Zakres naszych prac i działań jest bardzo zróżnicowany, obejmuje praktycznie wszystkie dziedziny życia naszego gminnego społeczeństwa. W mieście oraz w 27 sołectwach gminy mieszka ponad 17 tysięcy mieszkańców, w około 4 tysiącach gospodarstwach domowych, więc problemów i spraw do załatwienia jest sporo.

Urzędnicy gminni zawsze gotowi są rozwiązywać każdy problem dochodzący od pojedynczego mieszkańca bądź całej ich grupy. Wnikliwie badamy skargi płynące z różnych zakątków naszego terenu, jesteśmy wśród zwaśnionych stron, pragnąc zawsze obniżyć temperaturę tych spotkań i proponując najlepsze rozwiązania do zaakceptowania przez każdą z nich, jesteśmy na każdy sygnał telefoniczny od mieszkańca, poznając problemy na miejscu i często podejmując natychmiastowe decyzje, co do sposobu ich rozwiązania. Bywamy w domach prywatnych i ludowych, budynkach gospodarczych, piwnicach, na strychach, przy odstojnikach, szambach, gnojowniach, rowach przydrożnych, na kładkach, mostkach, drogach gminnych i do pól, czyli tam, gdzie wymaga tego nasz udział, przeważnie na interwencję mieszkanców. Czuwamy nad całokształtem budowy inwestycji gminnych, inspirujemy remonty, naprawy i ulepszenia infrastruktury komunalnej. Przy ciągłym braku pieniędzy w naszym gminnym budżecie, nieustannie szukamy nowych źródeł pozyskiwania funduszy, szczególnie na kontynuację rozpoczętych bądź nowych inwestycji gminnych. Na przestrzeni lat 1999 – 2002 pracownicy Urzędu Miasta i Gminy sporządzili i przedstawili różnym instytucjom, wspomagającym samorządy lokalne w dotacje i pożyczki, około 180 wniosków na kwotę ponad 10 mln złotych, z przeznaczeniem na cele inwestycyjne, wyposażenie szkół, modernizację ujęć wody, itp. Z części uzyskanych już pieniędzy kontynuowano budowę kanalizacji w Cergowej, zmodernizowano kotłownię w Jasionce, czy dokończono budowę sali widowiskowo-sportowej w Łękach Dukielskich.

W pokojach biurowych, być może, wyglądamy na „wielkie paniska”, ale też mamy do „przerobu” znaczną ilość skarg i wniosków mieszkańców gminy oraz innych urzędów, dokumentów i projektów, listów i instrukcji. Załatwiamy, codziennie niemałą liczbę odwiedzających nas mieszkańców, przybliżamy im zawiłości przepisów prawnych, próbujemy rozwiązywać razem z nimi sprawy ich dotyczące, wydajemy zaświadczenia o meldunkach, zgonach i narodzinach, dowody osobiste i decyzje administracyjne, odpowiadamy na listy oraz pisma urzędowe.

Być może, czytając uważnie tę wyliczankę urzędniczych powinności, zechcecie Mili Czytelnicy, szczególnie Ci wyrażający sceptyczne opinie o naszych działaniach, spojrzeć na nas łaskawszym wzrokiem. Nieustannie, wszyscy zatrudnieni w Urzędzie Miasta i Gminy, pracujemy nad własnym wizerunkiem, fachowością, otwartością, szybkością podejmowania decyzji, wreszcie uprzejmością i grzecznością w stosunku do przybyłych do nas interesantów, jesteśmy otwarci na wszystko co na naszym terenie jest ważne, wymaga interwencji i pomocy. Wychodząc czy wyjeżdżając w teren, aby na miejscu sprawdzić problem, nie wykorzystujemy tego czasu na zbijanie bąków, ale wnikliwie próbujemy go poznać, a potem rozwiązać.

Czasem możemy mieć też ponure miny, czy mogą nam „puścić nerwy”, bo należymy do gatunku ludzkiego, który trapią różne nastroje, osobista interpretacja zdarzeń, które przychodzi nam rozwiązywać, temperatura i atmosfera spotkań z różnymi ludźmi. Zdarza się nam również wykazywać zniecierpliwienie, w przypadkach uporu i złośliwości petenta, robienia na złość urzędnikowi, ośmieszania go i znieważania /takie zachowania ze strony interesantów też mają w Urzędzie miejsce/.

Urzędnicy i interesanci, ich relacje na styku problemów są różne, od najczęściej, kompetentnych i przyjemnych do doprowadzających obie strony do „iskrzenia”. Zazwyczaj żadna ze stron, przystępując do załatwiania sprawy, nie ma złych intencji, ale z czasem okoliczności się komplikują i wychodzi nie tak jak należy. Jest sprawą bezsporną, że urzędnik załatwiający w Urzędzie interesanta, winien stwarzać życzliwą i przyjazną atmosferę dla sprawnego załatwienia problemu, cierpliwie go wysłuchać i udzielić wyczerpujących informacji. Tak też z całej mocy chcemy pracować. Ale czy gdziekolwiek, wśród urzędników, znaleźlibyśmy wzorcowe jednostki? Ważne jest to, żeby każdy interesant przychodząc lub pisząc do naszego Urzędu Miasta i Gminy w Dukli, czuł się wyjątkowo, mógł otrzymać szybką i kompetentną odpowiedź i nie bywał u nas zagubiony i bezradny, a wręcz tak, jak „z wizytą u miłego przyjaciela”.

/beż/


Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Biuro Powiatowe w Krośnie informuje o możliwości skorzystania przez rolników z funduszy specjalnego akcesyjnego programu

SAPARD

którego celem jest ułatwienie przygotowania rolnictwa i mieszkańców wsi do wejścia do Unii Europejskiej.

Warunki i zasady korzystania z dofinansowania inwestycji w gospodarstwach rolnych w ramach programu SAPARD.

Pomoc dla gospodarstw skierowana jest na wsparcie restrukturyzacji produkcji mleka, wsparcie modernizacji gospodarstw specjalizujących się w produkcji zwierząt rzeźnych, w tym modernizację gospodarstw specjalizujących się w produkcji bydła mięsnego, odbudowę produkcji owczarskiej, modernizację produkcji trzody chlewnej i drobiu. Pomoc dla gospodarstw skierowana jest również na zwiększenie różnorodności produkcji gospodarstw rolnych – dofinansowaniem objęte mogą być gospodarstwa, które chcą pozyskać dodatkowe źródła dochodu, a także lepiej wykorzystać zasoby siły roboczej, poprzez rozwinięcie produkcji rolniczej innej niż kierunki tradycyjne.

Kto może ubiegać się o pomoc finansową?

Osoba ubiegająca się o pomoc finansową musi legitymować się odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi tj.:

- wykształceniem rolniczym na poziomie wyższym lub średnim; lub

- wykształceniem rolniczym na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej i co najmniej 3-letnim stażem w samodzielnym prowadzeniu gospodarstwa; lub

- wykształceniem nierolniczym na poziomie średnim lub wyższym i co najmniej 5 - letnim doświadczeniem w samodzielnym prowadzeniu gospodarstwa; lub

- wykształceniem podstawowym lub zasadniczym zawodowym o kierunku innym niż rolniczy i co najmniej 10-letnim stażem w samodzielnym prowadzeniu gospodarstwa.

O pomoc finansową mogą ubiegać się osoby w wieku poniżej 50 lat w dniu złożenia kompletnego wniosku.

Pomoc będzie przyznawane gospodarstwom, które będą realizować inwestycje prowadzące do osiągnięcia wymogów w zakresie produkcji, higieny, warunków utrzymania zwierząt oraz ochrony środowiska zgodnie z wymaganiami dla Programu SAPARD. Ponadto gospodarstwa te będą prowadzić produkcję w skali odpowiadającym limitom produkcji określonym w tym programie i będą zdolne do poniesienia planowanych nakładów inwestycyjnych. Rolnicy ubiegający się o dofinansowanie inwestycji muszą zrealizować inwestycje ze środków własnych /może to być kredy bankowy/. Częściowy zwrot kosztów – określony w umowie z ARiMR, nastąpi po spełnieniu wszystkich warunków umowy, po zrealizowaniu inwestycji i złożeniu wniosku o płatność w terminie określonym w umowie. W momencie składania wniosku o pomoc finansową rolnik musi wykazać, że dysponuje wystarczającą ilością środków finansowych dla zrealizowania inwestycji. Mogą to być środki własne złożone w banku (potwierdzone wyciągiem bankowym), kredyt bankowy (potwierdzony przez bank w formie promesy kredytowej lub z obydwu wymienionych źródeł. Ponadto gospodarstwa starające się o pomoc finansową muszą mieć zapewniony zbyt na planowaną produkcję potwierdzony umową z podmiotem kupującym, planem marketingowym lub planem sprzedaży.

Warunkiem przyznania prawa do pomocy finansowej jest złożenie przez rolnika wniosku o udzielenie pomocy finansowej wraz z towarzyszącymi dokumentami, w szczególności z biznes planem. Biznes plan powinien zawierać opis stanu wyjściowego gospodarstwa, zakresu zamierzonych inwestycji i stanu docelowego wraz z planem finansowym. Dofinansowanie otrzymują rolnicy, z którymi oddział regionalny ARiMR zawrze umowy – na podstawie pozytywnie rozpatrzonego wniosku.

Płatność następuje – na wniosek rolnika (wniosek o płatność) – o zrealizowanie inwestycji zgodnie z wnioskiem o pomoc finansową i zawartą umową.

Pomoc jest realizowana w formie zwrotu części poniesionych kosztów kwalifikowanych do wysokości nie większej niż określone w umowie, po ich uprzedniej weryfikacji, uwzględniającej wykonanie przyjętego w umowie zakresu rzeczowego inwestycji.

Pomoc finansowa może być przeznaczona między innymi na wspieranie inwestycji związanych z budową, rozbudową, modernizacją i rekonstrukcją budynków gospodarczych wraz z wyposażeniem i infrastrukturą, zakupu maszyn, urządzeń i wyposażenia do przechowalnictwa przetwórstwa i do produkcji rolnej poza sektorami tradycyjnymi rolnictwa. Ponadto pomocą finansową objęte mogą być inwestycje związane z zakupem zwierząt hodowlanych, związane z rozszerzeniem działalności rolniczej dotychczas prowadzonej (tradycyjnej i nietradycyjnej) na działalność rolniczą spoza sektorów tradycyjnych rolnictwa urządzaniem i wyposażaniem pastwisk.

Maksymalny poziom dofinansowania w wyżej wymienionych inwestycjach nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikowanych.

Pojęcie kosztów kwalifikowanych obejmuje określone rodzaje wydatków podlegających refundacji ze środków Programu SAPARD, tj.:
- koszty budowy, modernizacji i rekonstrukcji budynków wraz z wyposażeniem i infrastrukturą,
- koszty zakupu nowych maszyn i urządzeń,
- koszty zakupu zwierząt hodowlanych,
- koszty ogólne: opracowanie dokumentacji technicznej i planów przedsięwzięć, opłaty za usługi (honoraria architektów, inżynierów oraz konsultantów, studia wykonalności), opłaty sądowe, patenty oraz licencje.

Udział kosztów ogólnych nie może przekroczyć 12% całkowitych kosztów kwalifikowanych.

Inwestycje w gospodarstwach rolnych

Wsparcie restrukturyzacji produkcji mleka Wsparcie modernizacji gospodarstw specjalizujących się w produkcji zwierząt rzeźnych Zwiększenie różnorodności produkcji gospodarstw rolnych
Modernizacja gospodarstw specjalizujących się w produkcji bydła mięsnego Odbudowa produkcji owczarskiej Modernizacja produkcji trzody chlewnej i drobiu
Poziom pomocy
Wysokość udziału funduszy SAPARD w finansowaniu projektów nie może przekroczyć
85 000 PLN na jednego beneficjenta
(gdy elementem inwestycji jest budowa urządzeń do przechowywania gnojowicy –
110 000 PLN).
 
Wysokość udziału funduszy SAPARD w finansowaniu projektów nie może przekroczyć 50 000 PLN na jednego beneficjenta (gdy elementem inwestycji jest budowa urządzeń do przechowywania gnojowicy – 70 000 PLN). Maksymalny poziom pomocy nie może przekroczyć 50 000 PLN na jednego beneficjenta. Maksymalny poziom pomocy nie może przekroczyć a)  65 000 PLN na jednego beneficjenta dla inwestycji w sektorze trzody chlewnej, 
b) 50 000 PLN na jednego beneficjenta dla inwestycji w sektorze drobiu.
Maksymalny poziom pomocy nie może przekroczyć
50 000 PLN na jednego beneficjenta.
 

Szczegółowych informacji udziela:

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Biuro Powiatowe w Krośnie
38-400 Krosno, ul. Żwirki i Wigury 9

tel. (013) 436 47 13, fax (013) 436 45 42


„Stażowe” dla sołtysów?

Jeszcze w ub. roku wpłynął do laski marszałkowskiej poselski projekt ustawy „o dodatku pieniężnym do emerytur i rent dla osób pełniących funkcje sołtysów”. Projekt zgłosili posłowie klubu parlamentarnego PSL. W uzasadnieniu projektu ustawy stwierdzono, że choć sołtysi pełnią swoje obowiązki społecznie, to jednak społeczne uznanie nie zawsze jest adekwatne do wysiłku i rozmiaru prac włożonych w zapewnienie prawidłowego funkcjonowania sołectwa. Przemiany strukturalne polskiej wsi i nowe zadania związane z integracją polskiego rolnictwa z Unią Europejską poszerzyły zakres zadań sołtysów. Dlatego nie sposób w dalszym ciągu opierać funkcjonowania organu jakim jest sołtys, wyłącznie na społecznej pasji. Ustawa ma być finansowana z budżetu Państwa, a szacowane wydatki na ten cel liczone według kwot wypłaconych w IV kwartale 2001 r. wyniosą ok. 3,8 mln zł. w skali rocznej. Projekt ustawy przewiduje przyznawanie dodatku pieniężnego, liczonego procentowo za każdy pełny okres sprawowania funkcji sołtysa, przy czym za każdy okres kadencyjny dodatek do emerytury lub renty wynosiłby 5%, ale łącznie nie więcej niż 20% kwoty emerytury lub renty. Skorzystać z dodatku będą mogli ci, którzy byli sołtysem co najmniej jedną pełną kadencję i wystąpią z wnioskiem o jego przyznanie załączając zaświadczenie organu samorządu terytorialnego potwierdzające okres wykonywania funkcji sołtysa. Dodatek byłby wypłacany przez właściwy organ emerytalno – rentowy osobom, które nabyły lub są w trakcie nabywania uprawnień emerytalnych lub rentowych.

Projekt ustawy został 11 kwietnia br. skierowany do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny i należy mieć nadzieję, że po przejściu całej legislacyjnej procedury zostanie przez Sejm przyjęty.

/zed/


W tym numerze prezentujemy sołtysów kolejnych sołectw, wybranych na obecną kadencję:

Bolesław Magierowski, lat 40, sołtys wsi Szklary, wybrany na drugą kadencję, za najważniejsze zadania, wykonane w poprzednim czteroleciu, uważa wykonanie: oświetlenia ulicznego wsi, stelefonizowania mieszkańców sołectwa w 90%, poprawy nawierzchni dróg, prowadzenia prawidłowej gospodarki drzewem pochodzącym z lasu sołeckiego. W obecnej kadencji chciałby się skupić, głównie, na integracji mieszkańców wsi w celu podejmowania za ich aprobatą, trafnych decyzji dla wsi.
 

Kazimierz Belcik, lat 47, sołtys wsi Trzciana, wybrany na 3 kadencję, cieszy go, że w poprzedniej udało się założyć telefony stacjonarne w ponad połowie gospodarstw wsi, poprawić drogi leżące na terenie sołectwa, oświetlenie uliczne oraz liczne mostki na potokach. W czasie trwania obecnej kadencji chciałby doprowadzić do zakończenia remontu Domu Ludowego oraz kontynuować dalszą modernizację dróg dojazdowych do pól.
 

Krzysztof Łątka, lat 30, sołtys wsi Wola Niżna, wybrany na pierwszą kadencję, prowadzi działalność usługową w zakresie gospodarki leśnej. Zamierza podjąć starania w celu wyremontowania dróg dojazdowych do pól, których zaniedbania sięgają wielu lat, podjąć działania w celu doprowadzenia do stanu użyteczności Domu Ludowego, jak również będzie zabiegał o wsparcie finansowe dla remontu drogi powiatowej biegnącej przez Wolę Niżną.

Józef Michalak, lat 46, sołtys wsi Tylawa, wybrany na drugą kadencję. W poprzedniej udało się doprowadzić do regulacji odcinka potoku Panna, poprawić drogi dojazdowe do pól, zintegrować młodzież poprzez rozgrywki gry w ping - ponga, zainicjować zbiórkę paszy dla powodzian z okolic Sandomierza / ponad 20 ton siana/. W obecnej kadencji pragnąłby dokończenia budowy oświetlenia ulicznego, utworzenia świetlicy dla młodzieży, dalszej poprawy dróg wiejskich, Marzy o rozpoczęciu budowy sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Tylawie.

Bronisław Dubis, lat 49, sołtys wsi Zyndranowa, wybrany na drugą kadencję. Za ważne dla swojego sołectwa uważa położenie ok. 700 m dywanika asfaltowego na drodze powiatowej biegnącej przez wieś w kierunku Barwinka, budowa ogrodzenia wokół Domu Ludowego oraz cmentarza, remonty dróg wiejskich oraz organizację imprez „ Od Rusala do Jana”. W obecnej kadencji chciałby się skupić nad doprowadzeniem do budowy mostu na drodze powiatowej, zakończeniem modernizacji drogi przez wieś oraz oświetlenia ulicznego. Będzie namawiał mieszkańców sołectwa do rozwoju agroturystyki.

Antoni Fornal, lat 49, sołtys wsi Głojsce, wybrany na czwartą kadencję. Do najważniejszych przedsięwzięć, zrealizowanych w sołectwie, w czasie dwunastoletniego pełnienia funkcji sołtysa zalicza rozbudowę domu ludowego oraz budowę studni głębinowej dla potrzeb m.in. tego domu, budowę oświetlonej drogi krzyżowej ze stacjami Męki Pańskiej i postawienie krzyża z tablicą pamiątkową jako votum na III tysiąclecie chrześcijaństwa, urządzenie dwóch parkingów przy cmentarzu i kościele. Cieszy go również rozpoczęcie budowy sali gimnastycznej, częściowe oświetlenie ul. Dukielskiej i uporządkowanie numeracji nieruchomości na terenie sołectwa, jak też remonty dróg gminnych i drogi powiatowej oraz budowa licznych kładek i mostków. Działania na IV kadencję chciałby skierować na dokończenie budowy sali gimnastycznej, oświetlenia ulicznego wsi, a także na prace, które będą wynikały z potrzeb jej mieszkańców.

tekst: beż, zdjęcia: kbr