Dukielski
Przegląd
Samorządowy

Grudzień 2003
nr 12(152)

 w gminie
 wydarzenia
 komentarze
 sport

 okładka

 wersja PDF

 kuchnia regionalna

 powrót

 

Aktualności z gminy

Konwent Wójtów i Burmistrzów Powiatu Krośnieńskiego w Dukli

25 listopada br. odbył się w Dukli Konwent Wójtów i Burmistrzów Powiatu Krośnieńskiego. Tematyka spotkania była bardzo szeroka i dotyczyła:
- propozycji Komendanta Miejskiego Policji w sprawie partycypacji gmin w kosztach badań osób nietrzeźwych zatrzymywanych w izbie zatrzymań,
- zmiany umów zawieranych z Zakładem Energetycznym (ZE proponuje podwyższenie stawki za konserwację do 35% kosztów energii),
- propozycji stawek podatkowych w gminach na rok 2004,
- plebiscytu na najlepszego sportowca Krosna i Powiatu 2003,
- stawek cen za ścieki proponowane przez MPGK Krosno (nie dotyczy naszej gminy).
kbr


Rośnie baza ratownictwa

W lutym 2002 r. na zebraniu sprawozdawczym OSP Dukla senator RP Janusz Konieczny zasugerował, aby zastanowić się w Dukli nad poprawą stanu obecnej remizy OSP, ponieważ nie jest to już obiekt odpowiadający dzisiejszym wymogom ratownictwa. W wyniku dyskusji przyjęto wniosek, aby wystąpić do władz gminy o rozważenie możliwości modernizacji bądź rozbudowy istniejącego obiektu. Zarówno senator jak też i poseł Józef Głowa obiecali jak najdalej idącą pomoc w tym zakresie.
Rozpatrując ten wniosek władze gminy zastanawiały się czy rozbudowywać starą remizę czy też znaleźć teren i budować nową remizę. Przyjęto tą drugą wersję i niedługo później podjęto działania zmierzające do przejęcia przez gminę działki wraz z garażami przy ul. Cergowskiej, gdzie dawniej mieściła się baza transportowa gospodarki komunalnej. W następnych miesiącach udało się załatwić sprawy własności działki, uzyskać wymagane opinie oraz pozwolenie na budowę. Dzięki zaangażowaniu władz oraz dukielskich strażaków wiosną 2003 r. przystąpiono do prac. Najpierw strażacy wykonali prace rozbiórkowe starych garaży, a później ekipa gospodarcza Urzędu Miasta i Gminy Dukla przystąpiła do robót budowlanych. Kolejne etapy budowy obrazują fotografie.
Przyjęta koncepcja budowlana nosi nazwę „Budowa bazy ratownictwa drogowego, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego z zapleczem socjalnym”. Koszt inwestycji ma wynieść około 400 tys. zł. Do tej pory gmina wyasygnowała z budżetu 100 tys. zł, a strażacy ze swych środków własnych 25 tys. Tempo dalszych prac zależeć będzie od wielkości pozyskanych środków finansowych – nie tylko z budżetu gminy ale także od innych instytucji i sponsorów. Zarząd OSP Dukla działa bardzo operatywnie i zapewne uda mu się problemy finansowe rozwiązać. Jednostka OSP Dukla włączona jest do Krajowego Systemu Ratownictwa i w związku z tym musi spełniać wiele wymogów – wybudowanie nowego obiektu rozwiąże wiele problemów. Docelowo ma w nowej bazie ratownictwa stacjonować dwa duże wozy bojowe, jeden pojazd ratownictwa drogowego oraz karetka pogotowia. Na takie potrzeby budowane są aktualnie garaże na parterze budynku. Przewidziane są także pomieszczenia socjalne, dyżurki, świetlica, kuchnia, szatnie oraz suszarnia sprzętu gaśniczego. Po zakończeniu budowy i uruchomieniu bazy ratownictwa będzie tam dyżurować około 9 osób. Do zakończenia budowy jeszcze daleko, ale sądzić należy, że sprawnym przebiegiem budowy zainteresowani będą nie tylko dukielscy strażacy i władze samorządowe; dla społeczeństwa całej gminy, dla podmiotów gospodarczych, instytucji i zakładów sprawna baza ratownictwa oznaczać będzie znaczną poprawę bezpieczeństwa życia, zdrowia oraz mienia i chyba wszyscy w miarę swych możliwości wspierać będą to zadanie.
/Z.Dudzik/


Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Dukli

Z dniem 1 listopada br. uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 września br. został powołany Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Dukli. Jest to gminna jednostka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi ekonomiczno-administracyjnej placówek oświatowych prowadzonych przez gminę. Zespół jest jednostką budżetową pokrywającą swoje wydatki z budżetu gminy i odprowadzającą uzyskane dochody do tego budżetu na zasadach określonych przepisami o finansach publicznych.

Zadania zespołu to:
- zapewnienie warunków działania placówek oświatowych, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
- zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej placówek oświatowych,
- wyposażenie placówek oświatowych w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania.

Dyrektorem placówki został wyłoniony na drodze konkursu mgr Piotr Witkowski.


Dopłaty bezpośrednie - kontrola

Corocznie Unia Europejska na pomoc rolnikom i na rozwój wsi przeznacza około 45 mld EURO. Podział tej kwoty pomiędzy beneficjentów wymaga stworzenia sprawnie działającego systemu kontroli. Rolnicy ubiegający się o płatności bezpośrednie, a także inne formy wsparcia muszą liczyć się z kontrolą.
Kontrola ma na celu zapewnienie, że dopłatę naliczono prawidłowo oraz, że otrzyma ją osoba, której rzeczywiście przysługuje dopłata. Wraz ze złożeniem wniosku o płatność następuje kontrola danych zawartych we wniosku z danymi zawartymi w systemie IACS (ajaks). Kontrola będzie składała się z dwóch etapów. Pierwszy z nich to tzw. kontrola administracyjna. Ma ona za zadanie sprawdzenie m. in.:
- czy dane dotyczące gospodarza i gospodarstwa są zgodne z ewidencją gospodarstw rolnych,
- czy wniosek został złożony w terminie wraz ze wszystkimi załącznikami,
- czy dane wnioskowanych działek ewidencyjnych zgadzają się z rejestrem ewidencji gruntów i budynków,
- czy powierzchnia działek rolnych nie przekracza powierzchni działek ewidencyjnych
- czy na daną powierzchnie nie złożyło wniosków kilku rolników.
Jeśli istnieją rozbieżności pomiędzy danymi podanymi we wniosku, a danymi zawartymi w rejestrach, wnioskodawca zostaje wezwany do złożenia korekty lub wyjaśnienia niezgodności.
Drugim rodzajem kontroli będzie kontrola „na miejscu”, polegająca na wizytacji w gospodarstwie i sprawdzeniu zgodności danych we wniosku ze stanem faktycznym. Kontrola ta będzie wykonywana różnymi metodami: poprzez tradycyjne geodezyjne pomiary działek, poprzez użycie zdjęć lotniczych oraz satelitarnych. W ramach kontroli „na miejscu” (w gospodarstwie) sprawdza się np.:
- powierzchnię działki rolnej zadeklarowaną przez wnioskodawcę z powierzchnią tej działki w terenie,
- czy zadeklarowane grunty są utrzymywane w dobrej kulturze rolnej,
- sposób wykorzystywania działki rolnej tzn. jej faktyczne przeznaczenie,
- gatunek i ewentualnie odmianę uprawianej rośliny,
- dokumenty: np. kwity kontraktacji tytoniu albo ziemniaków do przerobu na skrobię, dokumenty poświadczające własność.
Inspektorzy zostaną upoważnieni do wstępu na wszystkie działki zgłoszone we wnioskach o dopłaty oraz do kontroli niezbędnych dokumentów. Inspektorzy będą posiadali imienne upoważnienia na wykonanie czynności kontrolnych, ze zdjęciem i nazwiskiem, które powinni okazywać w trakcie kontroli. O kontroli będzie się zawiadamiać najwcześniej na 2 dni przed planowanym terminem wizyty, mogą zdarzyć się także kontrole niezapowiedziane. W pomiarach przeprowadzonych bezpośrednio na polu będzie mógł uczestniczyć rolnik, który zgłosił te działki we wniosku, a po ich zakończeniu wpisać swoje uwagi do protokołu z kontroli. Prawdziwość danych we wniosku wnioskodawca potwierdza swoim podpisem. Świadomie wpisane nieprawdziwe dane, przede wszystkim dotyczące powierzchni, do której przysługuje dopłata wiążą się z nałożeniem sankcji.
W przypadku wytypowania gospodarstwa do kontroli „na miejscu”, rolnik musi stworzyć warunki do jej przeprowadzenia. Uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli na terenie gospodarstwa może spowodować odmowę przyznania dopłat.
Marcin Wol
Więcej informacji na stronach:
www.minrol.gov.pl - Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
www.rolnictwo.ukie.gov.pl - serwis o rolnictwie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej
www.agroinfo.pl - codzienny serwis branżowy agroinfo
www.arimr.gov.pl - Agencja Restrukturyzacji i modernizacji Rolnictwa
www.arr.gov.pl - Agencja Rynku Rolnego
www.fapa.gov.pl - Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAPA)


Rusza SAPARD 4

Po wielu miesiącach oczekiwań Komisja Europejska zgodziła się wreszcie na uruchomienie Działania 4 Programu Sapard „Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich”. Według rocznych umów finansowych Programu Sapard na finansowanie projektów Działania 4 przeznaczonych jest blisko 80 mln EURO.
Działanie 4 obejmuje trzy schematy:
Schemat 4.1 - Tworzenie źródeł dodatkowego dochodu w gospodarstwach rolnych,
Schemat 4.2 – Tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich,
Schemat 4.3 Publiczna infrastruktura turystyczna na obszarach wiejskich.
Wnioski można będzie składać w oddziałach regionalnych ARiMR. Terminy składania wniosków o pomoc finansową:
-3 grudnia 2003 r.-22 grudnia 2003 r.,
-23 grudnia 2003 r.-12 stycznia 2004 r.
Szczegółowe informacje na powyższy temat można uzyskać pod:
- nr bezpłatnej infolinii 0800 38 00 84
- w Biurze Powiatowym AR i MR w Krośnie ul. Żwirki i Wigury 9, tel.(013) 436 47 13, fax.(013) 43 6 45 42,
- w Powiatowym Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Krośnie ul. Żółkiewskiego 8, tel. (013) 432 45 39,
- w placówce terenowej Powiatowego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Dukli ul. Kościuszki 4 (Stary Magistrat I piętro)