Dukielski
Przegląd
Samorządowy
Grudzień
2003
nr 12(152)
w gminie
wydarzenia
komentarze
sport
okładka
wersja PDF
kuchnia regionalna
powrót
|
|
Konwent Wójtów i Burmistrzów Powiatu Krośnieńskiego w
Dukli
25 listopada br. odbył się w Dukli Konwent Wójtów i
Burmistrzów Powiatu Krośnieńskiego. Tematyka spotkania była bardzo szeroka
i dotyczyła:
- propozycji Komendanta Miejskiego Policji w sprawie partycypacji gmin w
kosztach badań osób nietrzeźwych zatrzymywanych w izbie zatrzymań,
- zmiany umów zawieranych z Zakładem Energetycznym (ZE proponuje
podwyższenie stawki za konserwację do 35% kosztów energii),
- propozycji stawek podatkowych w gminach na rok 2004,
- plebiscytu na najlepszego sportowca Krosna i Powiatu 2003,
- stawek cen za ścieki proponowane przez MPGK Krosno (nie dotyczy naszej
gminy).
kbr
Rośnie baza ratownictwa
W lutym 2002 r. na zebraniu sprawozdawczym OSP Dukla
senator RP Janusz Konieczny zasugerował, aby zastanowić się w Dukli nad
poprawą stanu obecnej remizy OSP, ponieważ nie jest to już obiekt
odpowiadający dzisiejszym wymogom ratownictwa. W wyniku dyskusji przyjęto
wniosek, aby wystąpić do władz gminy o rozważenie możliwości modernizacji
bądź rozbudowy istniejącego obiektu. Zarówno senator jak też i poseł Józef
Głowa obiecali jak najdalej idącą pomoc w tym zakresie.
Rozpatrując ten wniosek władze gminy zastanawiały się czy rozbudowywać
starą remizę czy też znaleźć teren i budować nową remizę. Przyjęto tą
drugą wersję i niedługo później podjęto działania zmierzające do przejęcia
przez gminę działki wraz z garażami przy ul. Cergowskiej, gdzie dawniej
mieściła się baza transportowa gospodarki komunalnej. W następnych
miesiącach udało się załatwić sprawy własności działki, uzyskać wymagane
opinie oraz pozwolenie na budowę. Dzięki zaangażowaniu władz oraz
dukielskich strażaków wiosną 2003 r. przystąpiono do prac. Najpierw
strażacy wykonali prace rozbiórkowe starych garaży, a później ekipa
gospodarcza Urzędu Miasta i Gminy Dukla przystąpiła do robót budowlanych.
Kolejne etapy budowy obrazują fotografie.
Przyjęta koncepcja budowlana nosi nazwę „Budowa bazy ratownictwa
drogowego, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego z zapleczem socjalnym”.
Koszt inwestycji ma wynieść około 400 tys. zł. Do tej pory gmina
wyasygnowała z budżetu 100 tys. zł, a strażacy ze swych środków własnych
25 tys. Tempo dalszych prac zależeć będzie od wielkości pozyskanych
środków finansowych – nie tylko z budżetu gminy ale także od innych
instytucji i sponsorów. Zarząd OSP Dukla działa bardzo operatywnie i
zapewne uda mu się problemy finansowe rozwiązać. Jednostka OSP Dukla
włączona jest do Krajowego
Systemu Ratownictwa i w związku z tym musi
spełniać wiele wymogów – wybudowanie nowego obiektu rozwiąże wiele
problemów. Docelowo ma w nowej bazie ratownictwa stacjonować dwa duże wozy
bojowe, jeden pojazd ratownictwa drogowego oraz karetka pogotowia. Na
takie potrzeby budowane są aktualnie garaże na parterze budynku.
Przewidziane są także pomieszczenia socjalne, dyżurki, świetlica, kuchnia,
szatnie oraz suszarnia sprzętu gaśniczego. Po zakończeniu budowy i
uruchomieniu bazy ratownictwa będzie tam dyżurować około 9 osób. Do
zakończenia budowy jeszcze daleko, ale sądzić należy, że sprawnym
przebiegiem budowy zainteresowani będą nie tylko dukielscy strażacy i
władze samorządowe; dla społeczeństwa całej gminy, dla podmiotów
gospodarczych, instytucji i zakładów sprawna baza ratownictwa oznaczać
będzie znaczną poprawę bezpieczeństwa życia, zdrowia oraz mienia i chyba
wszyscy w miarę swych możliwości wspierać będą to zadanie.
/Z.Dudzik/
Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Dukli
Z dniem 1 listopada br. uchwałą Rady Miejskiej z dnia
29 września br. został powołany Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w
Dukli. Jest to gminna jednostka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi
ekonomiczno-administracyjnej placówek oświatowych prowadzonych przez
gminę. Zespół jest jednostką budżetową pokrywającą swoje wydatki z budżetu
gminy i odprowadzającą uzyskane dochody do tego budżetu na zasadach
określonych przepisami o finansach publicznych.
Zadania zespołu to:
- zapewnienie warunków działania placówek oświatowych, w tym bezpiecznych
i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
- zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej
placówek oświatowych,
- wyposażenie placówek oświatowych w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny
do pełnej realizacji programów nauczania.
Dyrektorem placówki został wyłoniony na drodze konkursu mgr Piotr
Witkowski.
Dopłaty bezpośrednie - kontrola
Corocznie Unia Europejska na pomoc rolnikom i na rozwój
wsi przeznacza około 45 mld EURO. Podział tej kwoty pomiędzy beneficjentów
wymaga stworzenia sprawnie działającego systemu kontroli. Rolnicy
ubiegający się o płatności bezpośrednie, a także inne formy wsparcia muszą
liczyć się z kontrolą.
Kontrola ma na celu zapewnienie, że dopłatę naliczono prawidłowo oraz, że
otrzyma ją osoba, której rzeczywiście przysługuje dopłata. Wraz ze
złożeniem wniosku o płatność następuje kontrola danych zawartych we
wniosku z danymi zawartymi w systemie IACS (ajaks). Kontrola będzie
składała się z dwóch etapów. Pierwszy z nich to tzw. kontrola
administracyjna. Ma ona za zadanie sprawdzenie m. in.:
- czy dane dotyczące gospodarza i gospodarstwa są zgodne z ewidencją
gospodarstw rolnych,
- czy wniosek został złożony w terminie wraz ze wszystkimi załącznikami,
- czy dane wnioskowanych działek ewidencyjnych zgadzają się z rejestrem
ewidencji gruntów i budynków,
- czy powierzchnia działek rolnych nie przekracza powierzchni działek
ewidencyjnych
- czy na daną powierzchnie nie złożyło wniosków kilku rolników.
Jeśli istnieją rozbieżności pomiędzy danymi podanymi we wniosku, a danymi
zawartymi w rejestrach, wnioskodawca zostaje wezwany do złożenia korekty
lub wyjaśnienia niezgodności.
Drugim rodzajem kontroli będzie kontrola „na miejscu”, polegająca na
wizytacji w gospodarstwie i sprawdzeniu zgodności danych we wniosku ze
stanem faktycznym. Kontrola ta będzie wykonywana różnymi metodami: poprzez
tradycyjne geodezyjne pomiary działek, poprzez użycie zdjęć lotniczych
oraz satelitarnych. W ramach kontroli „na miejscu” (w gospodarstwie)
sprawdza się np.:
- powierzchnię działki rolnej zadeklarowaną przez wnioskodawcę z
powierzchnią tej działki w terenie,
- czy zadeklarowane grunty są utrzymywane w dobrej kulturze rolnej,
- sposób wykorzystywania działki rolnej tzn. jej faktyczne przeznaczenie,
- gatunek i ewentualnie odmianę uprawianej rośliny,
- dokumenty: np. kwity kontraktacji tytoniu albo ziemniaków do przerobu na
skrobię, dokumenty poświadczające własność.
Inspektorzy zostaną upoważnieni do wstępu na wszystkie działki zgłoszone
we wnioskach o dopłaty oraz do kontroli niezbędnych dokumentów.
Inspektorzy będą posiadali imienne upoważnienia na wykonanie czynności
kontrolnych, ze zdjęciem i nazwiskiem, które powinni okazywać w trakcie
kontroli. O kontroli będzie się zawiadamiać najwcześniej na 2 dni przed
planowanym terminem wizyty, mogą zdarzyć się także kontrole
niezapowiedziane. W pomiarach przeprowadzonych bezpośrednio na polu będzie
mógł uczestniczyć rolnik, który zgłosił te działki we wniosku, a po ich
zakończeniu wpisać swoje uwagi do protokołu z kontroli. Prawdziwość danych
we wniosku wnioskodawca potwierdza swoim podpisem. Świadomie wpisane
nieprawdziwe dane, przede wszystkim dotyczące powierzchni, do której
przysługuje dopłata wiążą się z nałożeniem sankcji.
W przypadku wytypowania gospodarstwa do kontroli „na miejscu”, rolnik musi
stworzyć warunki do jej przeprowadzenia. Uniemożliwienie przeprowadzenia
kontroli na terenie gospodarstwa może spowodować odmowę przyznania dopłat.
Marcin Wol
Więcej informacji na stronach:
www.minrol.gov.pl - Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
www.rolnictwo.ukie.gov.pl - serwis o rolnictwie Urzędu Komitetu Integracji
Europejskiej
www.agroinfo.pl - codzienny serwis branżowy agroinfo
www.arimr.gov.pl - Agencja Restrukturyzacji i modernizacji Rolnictwa
www.arr.gov.pl - Agencja Rynku Rolnego
www.fapa.gov.pl - Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAPA)
Rusza SAPARD 4
Po wielu miesiącach oczekiwań Komisja Europejska
zgodziła się wreszcie na uruchomienie Działania 4 Programu Sapard
„Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich”. Według
rocznych umów finansowych Programu Sapard na finansowanie projektów
Działania 4 przeznaczonych jest blisko 80 mln EURO.
Działanie 4 obejmuje trzy schematy:
Schemat 4.1 - Tworzenie źródeł dodatkowego dochodu w gospodarstwach
rolnych,
Schemat 4.2 – Tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich,
Schemat 4.3 Publiczna infrastruktura turystyczna na obszarach wiejskich.
Wnioski można będzie składać w oddziałach regionalnych ARiMR. Terminy
składania wniosków o pomoc finansową:
-3 grudnia 2003 r.-22 grudnia 2003 r.,
-23 grudnia 2003 r.-12 stycznia 2004 r.
Szczegółowe informacje na powyższy temat można uzyskać pod:
- nr bezpłatnej infolinii 0800 38 00 84
- w Biurze Powiatowym AR i MR w Krośnie ul. Żwirki i Wigury 9, tel.(013)
436 47 13, fax.(013) 43 6 45 42,
- w Powiatowym Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Krośnie ul. Żółkiewskiego 8,
tel. (013) 432 45 39,
- w placówce terenowej Powiatowego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Dukli
ul. Kościuszki 4 (Stary Magistrat I piętro) |