Dukielski
Przegląd
Samorządowy
Marzec
2004
nr 3(155)
w gminie
wydarzenia
komentarze
sport
okładka
wersja PDF
kuchnia regionalna
powrót
|
|
Watykan, 24 stycznia 2004 r.
Szanowny Pan
Marek GÓRAK
Burmistrz Miasta i Gminy Dukla
Szanowny Panie,
Jego Świątobliwość Jan Paweł II dziękuje za życzenia, jakie nadesłał Pan z
okazji świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.
Składając życzenia swoim Rodakom, Ojciec Święty powiedział: „Podnieś rękę
Boże Dziecię, błogosław Ojczyznę miłą, w dobrych radach, w dobrym bycie
wspieraj jej siłę swą siłą: dom nasz i majętność całą, i wszystkie wioski
z miastami...”. Modlę się, aby to błogosławieństwo spłynęło obficie na
wszystkich Polaków i stale im towarzyszyło:, aby nadzieja i wzajemna
miłość pozwoliły przezwyciężać wszelkie trudności i były źródłem
prawdziwego szczęścia (17.12.2003).
Tą modlitwą Ojciec Święty obejmuje również Pana, Jego Współpracowników
oraz Mieszkańców Miasta i Gminy Dukla, i przesyła swe błogosławieństwo.
Z wyrazami szacunku
Arcybiskup Leonardo Sandri
Substytut Sekretariatu Stanu
Urząd
przyjazny mieszkańcom
Od 16 lutego br. w Urzędzie Gminy w Dukli funkcjonuje
informacja i biuro obsługi klienta. Klienci mogą tu uzyskać wszystkie
informacje dotyczące procedury załatwiania poszczególnych spraw. Znajdują
się tu również wnioski na:
- wydanie dowodu osobistego,
- zameldowanie i wymeldowanie,
- dodatek mieszkaniowy,
- wpis do ewidencji działalności gospodarczej i na wszelkie zmiany w tym
wpisie,
- o nadanie numeru budynku,
- o wydanie decyzji o warunkach zabudowy,
- deklaracje podatkowe,
- oświadczenie o pracy w gospodarstwie rolnym,
- na wycinkę drzew i inne,
a także informację odnośnie położenia działek, wnioski na dopłaty
bezpośrednie dla rolników z Unii Europejskiej.
Aby ułatwić i ograniczyć chodzenie po kilku pokojach, w biurze obsługi
klienta wystawiane będą również faktury VAT za:
- sprzedaż drewna,
- wynajem lokali użytkowych,
- czynsze i dzierżawy gruntów, garaży,
- za specyfikację istotnych warunków zamówienia.
W biurze pracownicy pomogą wypełnić wnioski i skierują załatwiającego na
odpowiednie stanowisko. Głównym celem powstania biura było ułatwienie
klientowi załatwiania w urzędzie sprawy szybko i bez zbędnego szukania
osoby, która tym się zajmuje.
Mirosław Matyka
Sekretarz Gminy Dukla
Goście
z Ukrainy
Grupa stażystów z Ukrainy odwiedziła Gminę Dukla w
ramach realizowanego przez Stowarzyszenie „Szansa”, a finansowanego przez
Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych projektu „Wzorcowe przykłady
rozwoju lokalnego”. 2 lutego odbyło się spotkanie z panem Markiem Górakiem
Burmistrzem Gminy Dukla, p. Mirosławem Matyką Sekretarzem Gminy, a także
Krystyną Boczar-Różewicz specjalistą ds. promocji. Goście: Olena Pawluczuk
– reprezentowała władze lokalne i organizację turystyczną z Użgorodu, Olga
Lisowska – władzę lokalną z Berdiańska, Michailo Kowalenko z Brody –
organizacje pozarządową, a Filip Szulik z Pisocin – lokalny biznes.
Uczestnicy stażu zapoznali się z działalnością urzędu, poznali historię
miasta i gminy, interesowali się funkcjonującymi zakładami pracy,
organizacjami pozarządowymi, organizacją pracy urzędu. Zapoznali się z
pracą poszczególnych wydziałów administracji urzędu, interesowali się
budżetem gminy, a także sposobem pozyskiwania środków na inwestycje. W
Dukli spotkali się również z Zarządem Gospodarki Komunalnej i
Mieszkaniowej. Zwiedzili składowisko odpadów komunalnych, zapoznając się
jednocześnie z jego funkcjonowaniem.
Odwiedzili cmentarz wojenny i zwiedzili Muzeum Historyczne - Pałac w
Dukli. Grupą stażystów opiekowała się pani Maria Kogut z Dukli.
kbr
Zebrania sprawozdawcze
W miesiącu styczniu br. na terenie gminy Dukla,
odbywały się zebrania sprawozdawcze w 19 jednostkach OSP.
Podsumowanie zebrań odbyło się w dniu 31 stycznia br. w wiodącej jednostce
OSP Dukla, w którym udział wzięli: Józef Głowa – poseł na Sejm RP, Marek
Górak – Burmistrz Gminy Dukla, Witold Mossor - przedstawiciel Państwowej
Straży Pożarnej w Krośnie, Stanisław Kalita – Przewodniczący Rady Osiedla
Dukla. Zebraniom przewodniczył Zenon Kostyra, który przedstawił
sprawozdanie z działalności OSP Dukla za miniony 2003 rok.
Jednostka dukielska w 2003 roku, do różnych zdarzeń wyjeżdżała 64 razy, w
tym do 32 pożarów zabudowań i wypalanych traw. Najważniejszą wśród
omawianych spraw, była budowa nowej remizy strażackiej w Dukli. Na
kontynuację rozpoczętej budowy remizy, w roku bieżącym, w budżecie gminy
zabezpieczono kwotę w wysokości 170 tys. zł. Ponadto strażacy zobowiązali
się pracować społecznie przy niektórych pracach budowlano-porządkowych, by
przyspieszyć realizację tego zadania.
Na zakończenie zabrania Zenon Kostyra podziękował Burmistrzowi gminy Dukla
za dobrą współpracę przy realizacji zadań p. pożarowych w naszej gminie.
Leon Jaskółka
inspektor UG
Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Dukli informuje,
że zgodnie z obowiązującą aktualnie ustawą o pomocy
społecznej można ubiegać się o zasiłki stałe, stałe wyrównawcze, zasiłki z
tytułu ochrony macierzyństwa, zasiłki celowe, po spełnieniu warunków, a
przede wszystkim kryterium dochodowego, które wynosi:
- na osobę samotnie gospodarującą 461 zł netto
- na pierwszą osobę w rodzinie 418 zł netto
- na drugą i dalsze powyżej 15 lat 294 zł netto
- na każdą osobę poniżej 15 lat 210 zł netto
- dochód z l ha przeliczeniowego 210 zł przy jednoczesnym spełnieniu niżej
podanych okoliczności:
1. ubóstwa
2. sieroctwa
3. bezdomności
4. potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
5. bezrobocia
6. niepełnosprawności
7. długotrwałej choroby
8. bezradności w sprawach opiekuńczo -wychowawczych i prowadzenia
gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych
9. alkoholizmu lub narkomanii
10. trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego
11. klęski żywiołowej, lub ekologicznej
Pomoc udzielana jest na wniosek osoby zainteresowanej, po przeprowadzeniu
wywiadu środowiskowego i zgromadzeniu wszystkich dokumentów określonych
przez pracownika socjalnego. Zasiłki o charakterze obligatoryjnym (stałe,
stałe wyrównawcze, zasiłki z tytułu ochrony macierzyństwa) wypłacane są po
otrzymaniu dotacji z budżetu państwa w wysokości określonej w ustawie o
pomocy społecznej. Zasiłki o charakterze uznaniowym (zasiłki okresowe,
zasiłki celowe) przyznawane są w ramach posiadanych w danym roku środków
przyznanych przez gminę i budżet centralny. MGOPS udziela także pomocy w
usługach osobom starszym, przewlekle chorym i przede wszystkim samotnym w
ramach posiadanych środków. W ośrodku można uzyskać także w uzasadnionych
przypadkach pomoc w naturze (zakup odzieży, żywności, opału itp.).
Pracownicy socjalni udzielaj ą także porad, informacji pomagają w
załatwieniu wielu spraw urzędowych.
Wszystkie sprawy załatwiane są indywidualnie. Od l maja 2004 roku
przewiduje się zmianę ustawy o pomocy społecznej. W związku z licznymi
zapytaniami dotyczącymi wypłaty zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych,
wychowawczych i alimentów przez gminę od l maja 2004 roku, w związku z
wejściem w życie nowej ustawy o świadczeniach rodzinnych informujemy, że
dokumenty potrzebne do w/w świadczeń będą wydawane w MGOPS-ie po ukazaniu
się rozporządzenia. Prosimy o zgłaszanie się osób zainteresowanych w
pierwszej połowie kwietnia 2004.
Halina Krajewska
Kierownik MGOP Społecznej
Promocja
dukielskich przedsiębiorców!
W naszym cyklu przedstawiamy „TRANS BIESZCZADY”
– spółkę transportowo-przewozową, której siedziba znajduje się w Cergowej.
Firmą kieruje trzech współwłaścicieli w osobach: Jan Stanisz, Krzysztof
Szepiczak, Józef Chrumik. Wywiadu udzielił nam jeden ze współwłaścicieli
firmy, Pan Krzysztof Szepiczak.
Barbara Żwirecka: od kiedy firma zaistniała na
naszym dukielskim rynku?
Krzysztof Szepiczak: „Trans Bieszczady” rozpoczęły swoją działalność
transportową w roku 1992, od posiadania jednego samochodu dostawczego,
którym przewożono towary różnego asortymentu, poczynając od towarów
masowych, drewna, szkła, tworzyw sztucznych, na meblach kończąc. W chwili
obecnej spółka dysponuje 60 ciężarówkami marki Volvo i Scania.
BŻ: Przez 12 lat istnienia, firma wyspecjalizowała się w przewozach
specjalnych. Jakie to towary i gdzie są transportowane?
K.SZ. Nasza spółka, jest jednym, z dwóch największych w Polce
przewoźników płynnych towarów spożywczych. Według niemieckiego rankingu,
firma nasza plasuje się w pierwszej dwudziestce europejskich firm
przewozowych tej klasy. Przewozimy oleje płynne, koncentraty owocowe,
czekoladę płynną, przeciery, glukozę, itp.
Mamy stałych klientów, a wspomniane towary wozimy w różne miejsca w całej
Europie, a także kraju. Głównym odbiorcą usług firmy jest wrocławska
fabryka amerykańskiego Cargilla.
BŻ: Ilu zatrudniacie pracowników?
K.SZ: Zatrudnienie w spółce jest bardzo stabilne. Ogółem pracuje u nas
około 80 pracowników, w tym 65 kierowców oraz 14 osób obsługi technicznej.
Z terenu gminy Dukla zatrudniamy ponad 20 pracowników.
BŻ: Wiemy, że spółka stale się rozwija. Czy 2003 rok był dla Was
pomyślny?
K.SZ: Szczególnie jego końcówka. Najpierw otrzymaliśmy statuetkę
„Gazeli Biznesu”, a tuż przed świętami certyfikat ISO 9001-2000.
Wyróżnienia te były ukoronowaniem naszych starań o poszerzenie
działalności spółki.
W roku 2003, wybudowaliśmy w Bielanach pod Wrocławiem myjnię cystern
spożywczych wraz z hotelikiem dla kierowców. Przewóz produktów spożywczych
wymaga rygorystycznych norm czystości. Stąd budowa tej inwestycji. Ponadto
firma wykupiła 100 % udziałów w zakładzie transportu samochodowego przy
Zakładach Azotowych w Tarnowie, tym samym poszerzając zakres usług
przewozowych o płynną i sypką chemię.
BŻ: Czy plany na rok 2004 są równie ambitne, jak te zeszłoroczne?
K.SZ: W 2002 roku wykupiliśmy od Agencji Własności Rolnej ponad 3
hektarową działkę, z przeznaczeniem pod budowę nowej bazy transportowej w
Dukli. W ramach tej inwestycji powstaną: parking dla samochodów
dostawczych, hala remontowo -transportowa, myjnia dla samochodów oraz
budynek administracyjno-socjalny.
Myślę, że inwestycja ta zostanie zakończona w 2004 roku. W pełni
przygotowujemy się również do działań w warunkach unijnych. Początek roku
to dla spółki pełne ręce roboty, mam na myśli wdrożenie systemu HACCP, tj.
międzynarodowego projektu, wymaganego od firm związanych z branżą
owocowo-warzywną, w tym również i transportu.
BŻ: „TRANS BIESZCZADY”, chętnie wspomagają różne gminne
przedsięwzięcia. Wspomnieć, chociażby należy, roztoczenie opiekuńczych
skrzydeł nad klubem sportowym ”Przełęcz” z Dukli.
K.SZ:
Nigdy nie pozostawaliśmy obojętni na sprawy społeczne gminy. Wspomogliśmy
finansowo remont kościoła parafialnego w Dukli, rozgrywki tenisa stołowego
uczniowskiego klubu sportowego. W roku 2003, w nowym sezonie piłkarskim,
rozpoczęła się nasza współpraca z dukielskim klubem sportowym „Przełęcz”.
Nasza firma objęła patronat nad drużyną piłki nożnej, wspomagając
finansowo całokształt jej działań, co dało wyraz w rozszerzeniu nazwy
klubu na „Przełęcz Trans-Bieszczady. Liczymy, że nasza współpraca będzie
układała się pomyślnie i przyniesie wymierne efekty w postaci sukcesów
naszych zawodników na murawie. Przedsięwzięcia gminne, które mogą
przynieść Dukli wymierne efekty, czy przysporzyć jej chwały, mogą być
przez nas wspierane.
BŻ: Dziękuję za rozmowę przybliżającą naszym czytelnikom działalność
Waszej firmy i w imieniu Dukielskiego Przeglądu Samorządowego, życzę wielu
sukcesów.
Wywiad przeprowadziła:
Barbara Żwirecka
Fot. KBR |