Dukielski
Przegląd
Samorządowy

Marzec 2004
nr 3(155)

 w gminie
 wydarzenia
 komentarze
 sport

 okładka

 wersja PDF

 kuchnia regionalna

 powrót

 

Aktualności z gminy

Watykan, 24 stycznia 2004 r.

Szanowny Pan
Marek GÓRAK
Burmistrz Miasta i Gminy Dukla

Szanowny Panie,


Jego Świątobliwość Jan Paweł II dziękuje za życzenia, jakie nadesłał Pan z okazji świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.
Składając życzenia swoim Rodakom, Ojciec Święty powiedział: „Podnieś rękę Boże Dziecię, błogosław Ojczyznę miłą, w dobrych radach, w dobrym bycie wspieraj jej siłę swą siłą: dom nasz i majętność całą, i wszystkie wioski z miastami...”. Modlę się, aby to błogosławieństwo spłynęło obficie na wszystkich Polaków i stale im towarzyszyło:, aby nadzieja i wzajemna miłość pozwoliły przezwyciężać wszelkie trudności i były źródłem prawdziwego szczęścia (17.12.2003).
Tą modlitwą Ojciec Święty obejmuje również Pana, Jego Współpracowników oraz Mieszkańców Miasta i Gminy Dukla, i przesyła swe błogosławieństwo.

Z wyrazami szacunku
Arcybiskup Leonardo Sandri
Substytut Sekretariatu Stanu


Urząd przyjazny mieszkańcom

Od 16 lutego br. w Urzędzie Gminy w Dukli funkcjonuje informacja i biuro obsługi klienta. Klienci mogą tu uzyskać wszystkie informacje dotyczące procedury załatwiania poszczególnych spraw. Znajdują się tu również wnioski na:
- wydanie dowodu osobistego,
- zameldowanie i wymeldowanie,
- dodatek mieszkaniowy,
- wpis do ewidencji działalności gospodarczej i na wszelkie zmiany w tym wpisie,
- o nadanie numeru budynku,
- o wydanie decyzji o warunkach zabudowy,
- deklaracje podatkowe,
- oświadczenie o pracy w gospodarstwie rolnym,
- na wycinkę drzew i inne,
a także informację odnośnie położenia działek, wnioski na dopłaty bezpośrednie dla rolników z Unii Europejskiej.
Aby ułatwić i ograniczyć chodzenie po kilku pokojach, w biurze obsługi klienta wystawiane będą również faktury VAT za:
- sprzedaż drewna,
- wynajem lokali użytkowych,
- czynsze i dzierżawy gruntów, garaży,
- za specyfikację istotnych warunków zamówienia.
W biurze pracownicy pomogą wypełnić wnioski i skierują załatwiającego na odpowiednie stanowisko. Głównym celem powstania biura było ułatwienie klientowi załatwiania w urzędzie sprawy szybko i bez zbędnego szukania osoby, która tym się zajmuje.

Mirosław Matyka
Sekretarz Gminy Dukla


Goście z Ukrainy

Grupa stażystów z Ukrainy odwiedziła Gminę Dukla w ramach realizowanego przez Stowarzyszenie „Szansa”, a finansowanego przez Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych projektu „Wzorcowe przykłady rozwoju lokalnego”. 2 lutego odbyło się spotkanie z panem Markiem Górakiem Burmistrzem Gminy Dukla, p. Mirosławem Matyką Sekretarzem Gminy, a także Krystyną Boczar-Różewicz specjalistą ds. promocji. Goście: Olena Pawluczuk – reprezentowała władze lokalne i organizację turystyczną z Użgorodu, Olga Lisowska – władzę lokalną z Berdiańska, Michailo Kowalenko z Brody – organizacje pozarządową, a Filip Szulik z Pisocin – lokalny biznes. Uczestnicy stażu zapoznali się z działalnością urzędu, poznali historię miasta i gminy, interesowali się funkcjonującymi zakładami pracy, organizacjami pozarządowymi, organizacją pracy urzędu. Zapoznali się z pracą poszczególnych wydziałów administracji urzędu, interesowali się budżetem gminy, a także sposobem pozyskiwania środków na inwestycje. W Dukli spotkali się również z Zarządem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Zwiedzili składowisko odpadów komunalnych, zapoznając się jednocześnie z jego funkcjonowaniem.
Odwiedzili cmentarz wojenny i zwiedzili Muzeum Historyczne - Pałac w Dukli. Grupą stażystów opiekowała się pani Maria Kogut z Dukli.
kbr


Zebrania sprawozdawcze

W miesiącu styczniu br. na terenie gminy Dukla, odbywały się zebrania sprawozdawcze w 19 jednostkach OSP.
Podsumowanie zebrań odbyło się w dniu 31 stycznia br. w wiodącej jednostce OSP Dukla, w którym udział wzięli: Józef Głowa – poseł na Sejm RP, Marek Górak – Burmistrz Gminy Dukla, Witold Mossor - przedstawiciel Państwowej Straży Pożarnej w Krośnie, Stanisław Kalita – Przewodniczący Rady Osiedla Dukla. Zebraniom przewodniczył Zenon Kostyra, który przedstawił sprawozdanie z działalności OSP Dukla za miniony 2003 rok.

Jednostka dukielska w 2003 roku, do różnych zdarzeń wyjeżdżała 64 razy, w tym do 32 pożarów zabudowań i wypalanych traw. Najważniejszą wśród omawianych spraw, była budowa nowej remizy strażackiej w Dukli. Na kontynuację rozpoczętej budowy remizy, w roku bieżącym, w budżecie gminy zabezpieczono kwotę w wysokości 170 tys. zł. Ponadto strażacy zobowiązali się pracować społecznie przy niektórych pracach budowlano-porządkowych, by przyspieszyć realizację tego zadania.
Na zakończenie zabrania Zenon Kostyra podziękował Burmistrzowi gminy Dukla za dobrą współpracę przy realizacji zadań p. pożarowych w naszej gminie.
Leon Jaskółka
inspektor UG


Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Dukli informuje,

że zgodnie z obowiązującą aktualnie ustawą o pomocy społecznej można ubiegać się o zasiłki stałe, stałe wyrównawcze, zasiłki z tytułu ochrony macierzyństwa, zasiłki celowe, po spełnieniu warunków, a przede wszystkim kryterium dochodowego, które wynosi:

- na osobę samotnie gospodarującą 461 zł netto
- na pierwszą osobę w rodzinie 418 zł netto
- na drugą i dalsze powyżej 15 lat 294 zł netto
- na każdą osobę poniżej 15 lat 210 zł netto
- dochód z l ha przeliczeniowego 210 zł przy jednoczesnym spełnieniu niżej podanych okoliczności:

1. ubóstwa
2. sieroctwa
3. bezdomności
4. potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
5. bezrobocia
6. niepełnosprawności
7. długotrwałej choroby
8. bezradności w sprawach opiekuńczo -wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych
9. alkoholizmu lub narkomanii
10. trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego
11. klęski żywiołowej, lub ekologicznej

Pomoc udzielana jest na wniosek osoby zainteresowanej, po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego i zgromadzeniu wszystkich dokumentów określonych przez pracownika socjalnego. Zasiłki o charakterze obligatoryjnym (stałe, stałe wyrównawcze, zasiłki z tytułu ochrony macierzyństwa) wypłacane są po otrzymaniu dotacji z budżetu państwa w wysokości określonej w ustawie o pomocy społecznej. Zasiłki o charakterze uznaniowym (zasiłki okresowe, zasiłki celowe) przyznawane są w ramach posiadanych w danym roku środków przyznanych przez gminę i budżet centralny. MGOPS udziela także pomocy w usługach osobom starszym, przewlekle chorym i przede wszystkim samotnym w ramach posiadanych środków. W ośrodku można uzyskać także w uzasadnionych przypadkach pomoc w naturze (zakup odzieży, żywności, opału itp.). Pracownicy socjalni udzielaj ą także porad, informacji pomagają w załatwieniu wielu spraw urzędowych.

Wszystkie sprawy załatwiane są indywidualnie. Od l maja 2004 roku przewiduje się zmianę ustawy o pomocy społecznej. W związku z licznymi zapytaniami dotyczącymi wypłaty zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych, wychowawczych i alimentów przez gminę od l maja 2004 roku, w związku z wejściem w życie nowej ustawy o świadczeniach rodzinnych informujemy, że dokumenty potrzebne do w/w świadczeń będą wydawane w MGOPS-ie po ukazaniu się rozporządzenia. Prosimy o zgłaszanie się osób zainteresowanych w pierwszej połowie kwietnia 2004.

Halina Krajewska
Kierownik MGOP Społecznej


Promocja dukielskich przedsiębiorców!

W naszym cyklu przedstawiamy „TRANS BIESZCZADY” – spółkę transportowo-przewozową, której siedziba znajduje się w Cergowej.
Firmą kieruje trzech współwłaścicieli w osobach: Jan Stanisz, Krzysztof Szepiczak, Józef Chrumik. Wywiadu udzielił nam jeden ze współwłaścicieli firmy, Pan Krzysztof Szepiczak.

Barbara Żwirecka: od kiedy firma zaistniała na naszym dukielskim rynku?
Krzysztof Szepiczak:
„Trans Bieszczady” rozpoczęły swoją działalność transportową w roku 1992, od posiadania jednego samochodu dostawczego, którym przewożono towary różnego asortymentu, poczynając od towarów masowych, drewna, szkła, tworzyw sztucznych, na meblach kończąc. W chwili obecnej spółka dysponuje 60 ciężarówkami marki Volvo i Scania.
BŻ: Przez 12 lat istnienia, firma wyspecjalizowała się w przewozach specjalnych. Jakie to towary i gdzie są transportowane?
K.SZ. Nasza spółka, jest jednym, z dwóch największych w Polce przewoźników płynnych towarów spożywczych. Według niemieckiego rankingu, firma nasza plasuje się w pierwszej dwudziestce europejskich firm przewozowych tej klasy. Przewozimy oleje płynne, koncentraty owocowe, czekoladę płynną, przeciery, glukozę, itp.
Mamy stałych klientów, a wspomniane towary wozimy w różne miejsca w całej Europie, a także kraju. Głównym odbiorcą usług firmy jest wrocławska fabryka amerykańskiego Cargilla.
BŻ: Ilu zatrudniacie pracowników?
K.SZ: Zatrudnienie w spółce jest bardzo stabilne. Ogółem pracuje u nas około 80 pracowników, w tym 65 kierowców oraz 14 osób obsługi technicznej. Z terenu gminy Dukla zatrudniamy ponad 20 pracowników.
BŻ: Wiemy, że spółka stale się rozwija. Czy 2003 rok był dla Was pomyślny?
K.SZ: Szczególnie jego końcówka. Najpierw otrzymaliśmy statuetkę „Gazeli Biznesu”, a tuż przed świętami certyfikat ISO 9001-2000.
Wyróżnienia te były ukoronowaniem naszych starań o poszerzenie działalności spółki.
W roku 2003, wybudowaliśmy w Bielanach pod Wrocławiem myjnię cystern spożywczych wraz z hotelikiem dla kierowców. Przewóz produktów spożywczych wymaga rygorystycznych norm czystości. Stąd budowa tej inwestycji. Ponadto firma wykupiła 100 % udziałów w zakładzie transportu samochodowego przy Zakładach Azotowych w Tarnowie, tym samym poszerzając zakres usług przewozowych o płynną i sypką chemię.
BŻ: Czy plany na rok 2004 są równie ambitne, jak te zeszłoroczne?
K.SZ: W 2002 roku wykupiliśmy od Agencji Własności Rolnej ponad 3 hektarową działkę, z przeznaczeniem pod budowę nowej bazy transportowej w Dukli. W ramach tej inwestycji powstaną: parking dla samochodów dostawczych, hala remontowo -transportowa, myjnia dla samochodów oraz budynek administracyjno-socjalny.
Myślę, że inwestycja ta zostanie zakończona w 2004 roku. W pełni przygotowujemy się również do działań w warunkach unijnych. Początek roku to dla spółki pełne ręce roboty, mam na myśli wdrożenie systemu HACCP, tj. międzynarodowego projektu, wymaganego od firm związanych z branżą owocowo-warzywną, w tym również i transportu.
BŻ: „TRANS BIESZCZADY”, chętnie wspomagają różne gminne przedsięwzięcia. Wspomnieć, chociażby należy, roztoczenie opiekuńczych skrzydeł nad klubem sportowym ”Przełęcz” z Dukli.
K.SZ: Nigdy nie pozostawaliśmy obojętni na sprawy społeczne gminy. Wspomogliśmy finansowo remont kościoła parafialnego w Dukli, rozgrywki tenisa stołowego uczniowskiego klubu sportowego. W roku 2003, w nowym sezonie piłkarskim, rozpoczęła się nasza współpraca z dukielskim klubem sportowym „Przełęcz”.
Nasza firma objęła patronat nad drużyną piłki nożnej, wspomagając finansowo całokształt jej działań, co dało wyraz w rozszerzeniu nazwy klubu na „Przełęcz Trans-Bieszczady. Liczymy, że nasza współpraca będzie układała się pomyślnie i przyniesie wymierne efekty w postaci sukcesów naszych zawodników na murawie. Przedsięwzięcia gminne, które mogą przynieść Dukli wymierne efekty, czy przysporzyć jej chwały, mogą być przez nas wspierane.
BŻ: Dziękuję za rozmowę przybliżającą naszym czytelnikom działalność Waszej firmy i w imieniu Dukielskiego Przeglądu Samorządowego, życzę wielu sukcesów.
Wywiad przeprowadziła:
Barbara Żwirecka
Fot. KBR