Dukielski
Przegląd
Samorządowy
Styczeń 2004
nr 1(153)
w gminie
wydarzenia
komentarze
sport
okładka
wersja PDF
kuchnia regionalna
powrót
|
|
Życzenie do spełnienia
Rozmowa z Burmistrzem Miasta i Gminy Dukla
mgr inż. Markiem Górakiem
Red: Minął już rok od objęcia przez Pana funkcji
burmistrza. Proszę o krótkie podsumowanie dotychczasowych spostrzeżeń i
doświadczeń z tego okresu?
Burmistrz: Przyznam się, że obejmując urząd burmistrza nie zdawałem
sobie sprawy z ogromu pracy, jaki mnie czeka. To nie jest tak, jak się
często ludziom wydaje, że przychodzi się do urzędu i już się jest
burmistrzem; trzeba dużo czasu poświęcić tej pracy, wgryźć się w różne
problemy, poznać prawo, a równocześnie na bieżąco rozwiązywać trudne
sprawy. Trzeba też poznać ludzi, poznać teren i własne możliwości. Wymaga
to niezmiernie dużo czasu. Jak już mówiłem rok temu, rozpoczynając
kadencję, nie traktuję swych obowiązków jako pracy, takiej jak każda inna
– traktuję ją jako służbę. Wydaje mi się, że dość szybko poznałem gminę,
poznałem ludzi, pomocne mi były w tym doświadczenia jakie wyniosłem z
pracy w Gospodarce Komunalnej i Mieszkaniowej w Dukli. Być może nie
poznałem jeszcze do końca wszystkich problemów, ale codziennie staram się
poszerzać swoją wiedzę o wszystkich sołectwach, miejscowościach gminy i
sprawach wymagających podjęcia konkretnych działań.
Red. Zapewne po tym rozpoznaniu obszaru pracy, po uzyskaniu nowych
doświadczeń widzi Pan konieczność dokonania pewnych zmian, wdrożenia
nowych pomysłów – czy może Pan zdradzić swoje zamierzenia na najbliższy
czas?
Burmistrz: Pomysłów jest wiele, wiele jest też nadziei z nimi
związanych ale one jednak w zderzeniu z rzeczywistością zaczynają nieco
inaczej wyglądać. Mówi się wiele w mediach np. na temat różnych funduszy
unijnych i wydawać by się mogło, że trzeba tylko przystąpić do jakiegoś
programu, wystąpić o jakieś środki i już problemy mogą być rozwiązane. Tak
niestety nie jest, bo w codziennej rzeczywistości składane wnioski
najczęściej są odrzucane lub kwalifikowane na takiej pozycji, że nie daje
to gwarancji otrzymania dodatkowych pieniędzy, a ich ilość decyduje o tym,
co chcielibyśmy zrobić, zmienić czy udoskonalić. Dlatego trudno mi na to
pytanie odpowiedzieć jakimiś przykładami, tym bardziej, że nie mamy
jeszcze pełnych, konkretnych danych dotyczących przyszłego roku.
Red: Dobiega końca rok kalendarzowy, kończy się też rok budżetowy. Jak
może Pan krótko ocenić realizację budżetu w roku 2003.?
Burmistrz: Wszystko wskazuje na to, że zamierzenia budżetu 2003
zostaną zrealizowane tak jak planowaliśmy. Na szczegółowe dane przyjdzie
jeszcze poczekać jakiś czas, ale śledząc na bieżąco wykonywanie dochodów i
wydatków, śledząc zakres rzeczowy prac myślę, że jest dobrze. Niezła jest
sytuacja finansowa naszej gminy, powoli spada zadłużenie, spłacamy
systematycznie zobowiązania i traktowani jesteśmy jako wiarygodny partner.
Przykładem może być rozliczenie inwestycji w Cergowej, gdzie zakończyliśmy
drugi etap budowy kanalizacji i całość środków wypłaciliśmy z budżetu
gminy, a ostateczne rozliczenie, jakie później nastąpiło wykazało, że nie
musimy już zaciągać kredytu w takiej wysokości jak pierwotnie
zakładaliśmy. Musimy sobie jednak zdawać sprawę, że przed nami stoją
kolejne wyzwania, kolejne problemy i na nie będą potrzebne pieniądze, a
nasza sytuacja finansowa i wspomniana wcześniej wiarygodność umożliwiają
starania.
Red. Nowy budżet powinien być uchwalony niebawem- jaki on będzie,
biorąc pod uwagę zmiany jakie nastąpiły w ustawie o finansach publicznych?
Burmistrz: Będzie to na pewno budżet trudny, choćby z tego powodu, że
ustawa nakłada na gminy wiele obowiązków, które do tej pory finansowane
były z budżetu centralnego czy też wojewódzkiego. Dotyczy to głównie
opieki społecznej, dodatków mieszkaniowych, utrzymania dróg czy
oświetlenia ulicznego – te zadania w przyszłym roku musi finansować w
całości sama gmina. Są to zagadnienia bardzo ważne dla mieszkańców całej
gminy i na ich finansowanie trzeba wygospodarować środki w budżecie. Nie
da się tego sfinansować ze środków pomocowych, pozarządowych czy innych.
Muszą to być pieniądze własne.
Red: Czy w związku z tym nie będzie konieczne intensywniejsze
poszukiwanie środków zewnętrznych na już prowadzone inwestycje: gimnazjum
w Jaśliskach, gimnazjum i obiekty sportowe w Dukli itp.?
Burmistrz: Po nowym roku ulegnie nieco zmianie struktura organizacyjna
urzędu. Najprawdopodobniej powstanie specjalna komórka zajmująca się
tworzeniem w gminie, projektów i prowadzeniem dalszych prac nad samym
kierowaniem realizacją. Zgłosiliśmy do tej pory do programu SAPARD dwa
projekty dotyczące: budowy ulic (Zielonej, Ogrodowej i Podwale), i budowy
dalszej części wodociągu na osiedlu „Barbarka” oraz trzy podjęte na
ostatniej sesji Rady Miejskiej tj. wykonania nawierzchni parkingu obok
klasztoru OO.Bernardynów, budowy trybun na stadionie w Jaśliskach oraz
przebudowy chodników w rynku w Dukli. Są to wszystko nasze projekty, nasze
intencje, ale czy na to otrzymamy środki – trudno powiedzieć. Wnioski
składamy, bo jest zawsze jakaś szansa na pieniądze. Gdybyśmy tego nie
robili byłby to „grzech zaniechania”, którego skutki mogłyby być różne.
Red. Zbliżają się święta Bożego Narodzenia i Nowy 2004 Rok. Składając
Panu życzenia z tej okazji zapytam jeszcze: jakie życzenie chciałby Pan,
aby się spełniło w następnym roku, bo przecież czasem życzenia się
spełniają?
Burmistrz: W 2004 roku chciałbym uzyskać jak najwięcej środków na
inwestycje, przede wszystkim oświatowe – szczególnie na te dwie: w
Jaśliskach i Dukli, aby nie ciągnęły się długo, aby gołym okiem było widać
postępy, oraz aby mieć zapewnione źródła finansowania ich w kolejnych
latach i etapach.
Dziękuję za rozmowę i życzę spełnienia tego oraz innych zamiarów.
/rozmawiał: Z.Dudzik/
NOWY ZARZĄD MIEJSKO-GMNINNEGO KOMITETU POMOCY
SPOŁECZNEJ
W dniu 27 listopada br. odbyło się Gminne Walne
Zebranie członków PKPS. Na nową kadencją został wybrany nowy Zarząd w
składzie: Halina Cycak, Alina Krajewska, Alina Szczurek. Etatowym
pracownikiem Miejsko- Gminnego PKPS jest P. Krystyna Jasińska, która od
wielu lat z dużym zaangażowaniem organizuje pomoc ludziom potrzebującym. W
związku z tym, że potrzeby w zakresie organizacji pomocy osobom
potrzebującym są bardzo duże, a budżet gminy nie może zabezpieczyć w
całości niezbędnych środków finansowych na dodatkową działalność jak:
organizacja klubu seniora, spotkanie choinkowe dla dzieci
niepełnosprawnych, zwracamy się do ludzi dobrej woli o wsparcie takich
działań. Wierzymy, że na terenie Gminy Dukla jest dużo ludzi dobrego
serca, chętnych nieść pomoc osobą potrzebującym. Dla tych ludzi podajemy
nr konta na które należy wpłacać środki finansowe z przeznaczeniem na
działalność dodatkową wspomnianą wyżej:
PKO Krosno
10202964-3450-270-1
Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia
oraz Nowego 2004 roku wszelkiej pomyślności, dużo zdrowiu, spokoju i
pogody ducha a także wesołych świąt w gronie osób bliskich i życzliwych
dla wszystkich podopiecznych
z terenu Gminy Dukla.
życzy
Zarząd Miejsko–Gminny Polskiego Komitetu Pomocy
Społecznej w Dukli
POMÓC DZIECIOM
15 listopad 2003 r. był OGÓLNOPOLSKIM DNIEM BEZPŁATNEJ
DIAGNOZY LOGOPEDYCZNEJ, organizowanej przez POLSKI ZWIĄZEK LOGOPEDÓW.
Do akcji przyłączył się również Zespół Szkół Publicznych w Równem.
Nauczycielki z nauczania zintegrowanego dokonały wcześniej zapisu dzieci
(wiek- od 4 lat) z wadami wymowy, a dnia 15.XI. br. stworzyły w szkole
dogodne warunki spotkania z logopedami SPECJALNEGO OŚRODKA
SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO w Krośnie. Dzieci zostały zdiagnozowane, otrzymały
listę podstawowych ćwiczeń usprawniających narządy mowy, a rodzice zostali
pouczeni o dalszym toku postępowania ze swoimi pociechami.
Dziękujemy serdecznie WSZYSTKIM,
którzy poświęcili wolny czas, aby pomóc naszym dzieciom.
Rodzice dzieci z Równego
Informacja
Po zmianie i otrzymaniu nowego dowodu osobistego,
należy w ciągu 30 dni powiadomić urząd skarbowy w Krośnie ul. Składowa 5.
Osoby pobierające świadczenia emerytalne lub rentowe o powyższej zmianie
informują ZUS lub KRUS.
/Podstawa prawna Dz.U.nr 142 poz.702 z 1995 r./
Zbieramy surowce wtórne
Rozstrzygnięty został konkurs organizowany przez
Gospodarkę Komunalną i Mieszkaniową Spółkę z o.o. w Dukli na zbiórkę
surowców wtórnych. W konkursie brało udział 191 uczniów z 7 szkół naszej
Gminy. Do konkursu nie przystąpiły szkoły w Równym i Wietrznie. Ogółem
zebrano:
- 1090,4 kg butelek PET
- 460,0 kg puszek aluminiowych IV.
Do najaktywniejszych w zbiórce butelek PET należeli:
I m. Gabło Krzysztof – klasa IV Zespołu Szkół Publicznych w Tylawie
II. m. Lorenc Grzegorz – klasa V A ZSP w Jaśliskach
III m. Bukowczyk Rafał – klasa II G ZSP w Tylawie
IV m. Kostycz Mateusz - klasa II A ZSP w Dukli
V m. Ryszko Grzegorz – klasa III G ZSP w Tylawie
VI m. Sysak Tomasz – klasa IV ZSP w Tylawie.
Do najaktywniejszych w zbiórce puszek aluminiowych należeli:
I miejsce Wojaszek Joanna – klasa V ZSP w Tylawie
II m. Dębiczak Ilona – klasa I A ZSP w Dukli
III m. Kusz Joanna – klasa VI ZSP w Głojscach
IV m. Stępek Adrianna – z ZSP w Jasionce
V m. Kusz Monika – klasa IV ZSP w Głojscach
VI m. Kosiek Piotr –klasa VI ZSP w Głojscach
VI m. Kasprzyk Magdalena – klasa VI ZSP w Głojscach.
Komisja poza konkursem dodatkowo wyróżniła Julię Stępień z klasy V D ZSP w
Dukli za zbiórkę szkła.
Nagrody , upominki i dyplomy zostały wręczone na apelach w szkołach w
Tylawie, Głojscach i Dukli..
Wszystkim nagrodzonym składamy serdeczne gratulacje i apelujemy do
czynnego włączenia się w akcję zbierania surowców wtórnych już w przyszłym
roku.
Naka
„Szklana Statuetka”
Gospodarka Komunalna i Mieszkaniowa sp. z o.o. w Dukli
nie tylko organizuje konkursy na zbiórkę surowców wtórnych ale sama bierze
udział w konkursach krajowych w tym zakresie.
W tym roku wzięła udział w IV edycji konkursu organizowanego przez
„Przegląd Komunalny” o puchar recyklingu tzw. Szklaną Statuetkę.
Celem konkursu jest aktywizacja gmin do działań proekologicznych w
zakresie gospodarki odpadami- wprowadzanie programów selektywnej zbiórki
stłuczki szklanej i przekazywanie jej dalej do powtórnego wykorzystania.
Otrzymany dyplom jest dowodem uznania dla Gospodarki Komunalnej i
Mieszkaniowej w Dukli za podejmowane w tym zakresie działania.
Naka
Dotacje: Sapard 4: schemat 1 i 2
Od 3 grudnia br. można składać wnioski na działanie 4
Programu Sapard w oddziałach regionalnych Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa. Rolnicy i przedsiębiorcy mogą składać na działania
ze schematu 1 i 2.
Schemat 4.1 Tworzenie źródeł dodatkowego dochodu w gospodarstwach rolnych
Pomoc może być przeznaczona na wspieranie następujących rodzajów
działalności:
- usługi dla gospodarstw rolnych,
- drobna wytwórczość, usługi dla ludności, rzemiosło i rękodzielnictwo,
- roboty i usługi budowlane oraz instalacyjne,
- usługi turystyczne (w tym agroturystyka),
- usługi transportowe (przewóz osób lub towarów),
- magazynowanie i przechowywanie towarów,
- usługi komunalne,
- rachunkowość, doradztwo lub usługi informatyczne.
Pomoc finansowa może być przeznaczona na:
- budowę lub remont obiektów budowlanych,
- zakup maszyn, urządzeń, narzędzi i wyposażenia,
- zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- zakup wyposażenia i sprzętu turystycznego lub rekreacyjnego niezbędnego
do świadczenia usług turystycznych, a także zwierząt służących do celów
terapeutycznych, sportowych i rekreacyjnych,
- zakup środków transportu na potrzeby prowadzenia działalności
gospodarczej,
- zagospodarowanie terenu na potrzeby prowadzenia działalności
gospodarczej,
- adaptację środków transportu na potrzeby prowadzenia działalności
gospodarczej.
Podmioty uprawnione do ubiegania się o pomoc finansową
Beneficjentem pomocy mogą być osoby fizyczne: rolnik lub domownik1 ,
objęci systemem ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu ustawy z
dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Poziom pomocy finansowej
Pomoc finansowa stanowić będzie do 50% całkowitych kosztów kwalifikowanych
przedsięwzięcia, lecz nie więcej niż 40 000 PLN.
Pomoc może zostać udzielona pod warunkiem, że:
- przedsięwzięcie, którego dotyczy wniosek będzie związany z podjęciem lub
rozwojem działalności gospodarczej, objętej zakresem działalności
wspieranych w ramach niniejszego schematu,
- przedsięwzięcie znajduje uzasadnienie ekonomiczne, odzwierciedlone w
przedłożonym planie przedsięwzięcia,
- przedsięwzięcie, ze względu na swe założenia techniczne, w powiązaniu z
istniejącymi zasobami wnioskodawcy, umożliwi prowadzenie działalności w
zakresie i charakterze wskazanym we wniosku o pomoc,
- wnioskodawca zarejestruje działalność gospodarczą w zakresie zgodnym z
planowaną działalnością gospodarczą oraz tam, gdzie jest to konieczne,
posiada wymagane przez prawo zezwolenia lub koncesje na jej prowadzenie, 2
- zostanie złożony wniosek o udzielenie pomocy finansowej wraz z
koniecznymi dokumentami, w szczególności z planem przedsięwzięcia,
- podmiot posiada uregulowane zobowiązania wynikające z prowadzenia
działalności gospodarczej3 .
Tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich Schemat 4.2
Pomoc finansowa może być przeznaczona na wspieranie następujących rodzajów
działalności:
- usługi dla gospodarstw rolnych,
- drobna wytwórczość, usługi dla ludności, rzemiosło i rękodzielnictwo,
- roboty i usługi budowlane oraz instalacyjne,
- usługi turystyczne (w tym agroturystyka),
- usługi transportowe (przewóz osób lub towarów),
- magazynowanie i przechowywanie towarów,
- usługi komunalne,
- rachunkowość, doradztwo lub usługi informatyczne.
Przedsięwzięcie może zostać zrealizowane w dwóch wyodrębnionych etapach,
które zostaną opisane w harmonogramie rzeczowo-finansowym, co wiąże się z
koniecznością złożenia dwóch wniosków o płatność (płatność częściowa,
płatność końcowa).
Pomoc finansowa może być przeznaczona na wspieranie przedsięwzięć
obejmujących następujące inwestycje na:
- budowę lub remont obiektów budowlanych,
- zakup maszyn, urządzeń, narzędzi i wyposażenia,
- zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- zakup wyposażenia i sprzętu turystycznego lub rekreacyjnego niezbędnego
do świadczenia usług turystycznych, a także zwierząt służących do celów
terapeutycznych, sportowych i rekreacyjnych,
- zakup środków transportu na potrzeby prowadzenia działalności
gospodarczej,
- zagospodarowanie terenu na potrzeby prowadzenia działalności
gospodarczej,
- adaptacje środków transportu na potrzeby prowadzenia działalności
gospodarczej.
Podmioty uprawnione do ubiegania się o pomoc finansową
Beneficjentem pomocy mogą być przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 19
listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. z dnia 17
grudnia 1999 r. Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.).
Przygotowała kbr
1 Przez rolnika – rozumie się osobę fizyczną prowadzącą na własny rachunek
działalność rolniczą jako posiadacz (samoistny albo zależny) gospodarstwa
rolnego położonego w granicach Rzeczypospolitej Polskiej; przez domownika
– rozumie się osobę bliską rolnikowi, która spełnia następujące warunki:
a) ukończyła 18 lat, b) pozostaje z rolnikiem we wspólnym gospodarstwie
domowym lub zamieszkuje na terenie jego gospodarstwa rolnego albo w
bliskim sąsiedztwie, c) stale pracuje w tym gospodarstwie rolnym i nie
jest związana z rolnikiem stosunkiem pracy.
2 Musi to nastąpić najpóźniej przed złożeniem wniosku o płatność, jest to
warunek wypłacenia pomocy finansowej.
3 W momencie składania wniosku o płatność, jest to warunek wypłacenia
pomocy finansowej.
Od 1 stycznia 2004 roku nie ma planów
zagospodarowania przestrzennego – i co dalej?
W związku z obowiązującą od 15 lipca 2003r. nowa ustawą
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wszystkie plany
zagospodarowania przestrzennego uchwalone przed dniem 1 stycznia 1995 roku
tracą swoja moc z dniem 1 stycznia 2004r. Od tego dnia zmienią się również
zasady odnośnie do lokalizacji inwestycji celu publicznego i warunków
zabudowy w odniesieniu do innych inwestycji.
Zgodnie z art. 61 ust.1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym, wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji innych
niż celu publicznego będzie możliwe jedynie w przypadku spełnienia łącznie
następujących warunków:
1) co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi
publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań
dotyczących nowej zabudowy w zakresie funkcji, parametrów, cech i
wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu , w tym
gabarytów, formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy
oraz intensywności wykorzystania terenu,
2) teren posiada dostęp do drogi publicznej,
3) istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające,
4) teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów
rolnych i leśnych na niewolnicze i nieleśne lub jest objęty zgoda uzyskaną
przy sporządzaniu planów, które utraciły moc,
5) decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi.
- W stosunku do inwestycji liniowych nie stosuje się warunków określonych
w punkcie 1 i 2.
- W stosunku do inwestycji produkcyjnych lokalizowanych na terenach
przeznaczonych na ten cel w planach które utraciły swoją moc, nie stosuje
się warunków określonych w punkcie 1
-W stosunku do zabudowy zagrodowej, w przypadku gdy powierzchnia
gospodarstwa rolnego związanego z ta zabudowa przekracza średnia
powierzchnię gospodarstwa rolnego na terenie Gminy Dukla, nie stosuje się
warunków zawartych w punkcie 1.
Wobec nowych uwarunkowań wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu
publicznego jak i warunków zabudowy dla innych inwestycji, kierowany do
Burmistrza Miasta i Gminy Dukla powinien zawierać:
1) Określenie granic terenu objętego wnioskiem, przedstawionych na kopii
mapy zasadniczej lub katastralnej, przyjętych do państwowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego, obejmujących teren, którego wniosek
dotyczy i obszaru na który będzie ta inwestycja oddziaływać, w skali 1:500
lub 1:1000, a w stosunku do inwestycji liniowych również w skali 1:2000.
2) Charakterystykę inwestycji obejmującą:
1.Określenie zapotrzebowania w wodę, energie oraz sposobu odprowadzenie
lub oczyszczania ścieków oraz innych potrzeb w zakresie infrastruktury
technicznej, a w razie potrzeby sposób unieszkodliwiania odpadów.
2.Określenie planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz
charakterystyki zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym przeznaczenia i
gabarytów projektowanych obiektów budowlanych, przedstawione w formie
opisowej i graficznej. W przypadku obiektu handlowego należy podać
powierzchnię handlową
3.Określenie charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji, a w
przypadku braku obowiązku przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny
oddziaływania na środowisko dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko.
I.Sz. |