Dukielski
Przegląd
Samorządowy

Styczeń 2004
nr 1(153)

 w gminie
 wydarzenia
 komentarze
 sport

 okładka

 wersja PDF

 kuchnia regionalna

 powrót

 

Aktualności z gminy

Życzenie do spełnienia

Rozmowa z Burmistrzem Miasta i Gminy Dukla
mgr inż. Markiem Górakiem

Red: Minął już rok od objęcia przez Pana funkcji burmistrza. Proszę o krótkie podsumowanie dotychczasowych spostrzeżeń i doświadczeń z tego okresu?
Burmistrz: Przyznam się, że obejmując urząd burmistrza nie zdawałem sobie sprawy z ogromu pracy, jaki mnie czeka. To nie jest tak, jak się często ludziom wydaje, że przychodzi się do urzędu i już się jest burmistrzem; trzeba dużo czasu poświęcić tej pracy, wgryźć się w różne problemy, poznać prawo, a równocześnie na bieżąco rozwiązywać trudne sprawy. Trzeba też poznać ludzi, poznać teren i własne możliwości. Wymaga to niezmiernie dużo czasu. Jak już mówiłem rok temu, rozpoczynając kadencję, nie traktuję swych obowiązków jako pracy, takiej jak każda inna – traktuję ją jako służbę. Wydaje mi się, że dość szybko poznałem gminę, poznałem ludzi, pomocne mi były w tym doświadczenia jakie wyniosłem z pracy w Gospodarce Komunalnej i Mieszkaniowej w Dukli. Być może nie poznałem jeszcze do końca wszystkich problemów, ale codziennie staram się poszerzać swoją wiedzę o wszystkich sołectwach, miejscowościach gminy i sprawach wymagających podjęcia konkretnych działań.
Red. Zapewne po tym rozpoznaniu obszaru pracy, po uzyskaniu nowych doświadczeń widzi Pan konieczność dokonania pewnych zmian, wdrożenia nowych pomysłów – czy może Pan zdradzić swoje zamierzenia na najbliższy czas?
Burmistrz: Pomysłów jest wiele, wiele jest też nadziei z nimi związanych ale one jednak w zderzeniu z rzeczywistością zaczynają nieco inaczej wyglądać. Mówi się wiele w mediach np. na temat różnych funduszy unijnych i wydawać by się mogło, że trzeba tylko przystąpić do jakiegoś programu, wystąpić o jakieś środki i już problemy mogą być rozwiązane. Tak niestety nie jest, bo w codziennej rzeczywistości składane wnioski najczęściej są odrzucane lub kwalifikowane na takiej pozycji, że nie daje to gwarancji otrzymania dodatkowych pieniędzy, a ich ilość decyduje o tym, co chcielibyśmy zrobić, zmienić czy udoskonalić. Dlatego trudno mi na to pytanie odpowiedzieć jakimiś przykładami, tym bardziej, że nie mamy jeszcze pełnych, konkretnych danych dotyczących przyszłego roku.
Red: Dobiega końca rok kalendarzowy, kończy się też rok budżetowy. Jak może Pan krótko ocenić realizację budżetu w roku 2003.?
Burmistrz: Wszystko wskazuje na to, że zamierzenia budżetu 2003 zostaną zrealizowane tak jak planowaliśmy. Na szczegółowe dane przyjdzie jeszcze poczekać jakiś czas, ale śledząc na bieżąco wykonywanie dochodów i wydatków, śledząc zakres rzeczowy prac myślę, że jest dobrze. Niezła jest sytuacja finansowa naszej gminy, powoli spada zadłużenie, spłacamy systematycznie zobowiązania i traktowani jesteśmy jako wiarygodny partner. Przykładem może być rozliczenie inwestycji w Cergowej, gdzie zakończyliśmy drugi etap budowy kanalizacji i całość środków wypłaciliśmy z budżetu gminy, a ostateczne rozliczenie, jakie później nastąpiło wykazało, że nie musimy już zaciągać kredytu w takiej wysokości jak pierwotnie zakładaliśmy. Musimy sobie jednak zdawać sprawę, że przed nami stoją kolejne wyzwania, kolejne problemy i na nie będą potrzebne pieniądze, a nasza sytuacja finansowa i wspomniana wcześniej wiarygodność umożliwiają starania.
Red. Nowy budżet powinien być uchwalony niebawem- jaki on będzie, biorąc pod uwagę zmiany jakie nastąpiły w ustawie o finansach publicznych?
Burmistrz: Będzie to na pewno budżet trudny, choćby z tego powodu, że ustawa nakłada na gminy wiele obowiązków, które do tej pory finansowane były z budżetu centralnego czy też wojewódzkiego. Dotyczy to głównie opieki społecznej, dodatków mieszkaniowych, utrzymania dróg czy oświetlenia ulicznego – te zadania w przyszłym roku musi finansować w całości sama gmina. Są to zagadnienia bardzo ważne dla mieszkańców całej gminy i na ich finansowanie trzeba wygospodarować środki w budżecie. Nie da się tego sfinansować ze środków pomocowych, pozarządowych czy innych. Muszą to być pieniądze własne.
Red: Czy w związku z tym nie będzie konieczne intensywniejsze poszukiwanie środków zewnętrznych na już prowadzone inwestycje: gimnazjum w Jaśliskach, gimnazjum i obiekty sportowe w Dukli itp.?
Burmistrz: Po nowym roku ulegnie nieco zmianie struktura organizacyjna urzędu. Najprawdopodobniej powstanie specjalna komórka zajmująca się tworzeniem w gminie, projektów i prowadzeniem dalszych prac nad samym kierowaniem realizacją. Zgłosiliśmy do tej pory do programu SAPARD dwa projekty dotyczące: budowy ulic (Zielonej, Ogrodowej i Podwale), i budowy dalszej części wodociągu na osiedlu „Barbarka” oraz trzy podjęte na ostatniej sesji Rady Miejskiej tj. wykonania nawierzchni parkingu obok klasztoru OO.Bernardynów, budowy trybun na stadionie w Jaśliskach oraz przebudowy chodników w rynku w Dukli. Są to wszystko nasze projekty, nasze intencje, ale czy na to otrzymamy środki – trudno powiedzieć. Wnioski składamy, bo jest zawsze jakaś szansa na pieniądze. Gdybyśmy tego nie robili byłby to „grzech zaniechania”, którego skutki mogłyby być różne.
Red. Zbliżają się święta Bożego Narodzenia i Nowy 2004 Rok. Składając Panu życzenia z tej okazji zapytam jeszcze: jakie życzenie chciałby Pan, aby się spełniło w następnym roku, bo przecież czasem życzenia się spełniają?
Burmistrz: W 2004 roku chciałbym uzyskać jak najwięcej środków na inwestycje, przede wszystkim oświatowe – szczególnie na te dwie: w Jaśliskach i Dukli, aby nie ciągnęły się długo, aby gołym okiem było widać postępy, oraz aby mieć zapewnione źródła finansowania ich w kolejnych latach i etapach.

Dziękuję za rozmowę i życzę spełnienia tego oraz innych zamiarów.
/rozmawiał: Z.Dudzik/


NOWY ZARZĄD MIEJSKO-GMNINNEGO KOMITETU POMOCY SPOŁECZNEJ

W dniu 27 listopada br. odbyło się Gminne Walne Zebranie członków PKPS. Na nową kadencją został wybrany nowy Zarząd w składzie: Halina Cycak, Alina Krajewska, Alina Szczurek. Etatowym pracownikiem Miejsko- Gminnego PKPS jest P. Krystyna Jasińska, która od wielu lat z dużym zaangażowaniem organizuje pomoc ludziom potrzebującym. W związku z tym, że potrzeby w zakresie organizacji pomocy osobom potrzebującym są bardzo duże, a budżet gminy nie może zabezpieczyć w całości niezbędnych środków finansowych na dodatkową działalność jak: organizacja klubu seniora, spotkanie choinkowe dla dzieci niepełnosprawnych, zwracamy się do ludzi dobrej woli o wsparcie takich działań. Wierzymy, że na terenie Gminy Dukla jest dużo ludzi dobrego serca, chętnych nieść pomoc osobą potrzebującym. Dla tych ludzi podajemy nr konta na które należy wpłacać środki finansowe z przeznaczeniem na działalność dodatkową wspomnianą wyżej:

PKO Krosno
10202964-3450-270-1

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego 2004 roku wszelkiej pomyślności, dużo zdrowiu, spokoju i pogody ducha a także wesołych świąt w gronie osób bliskich i życzliwych dla wszystkich podopiecznych
z terenu Gminy Dukla.
życzy

Zarząd Miejsko–Gminny Polskiego Komitetu Pomocy
Społecznej w Dukli


POMÓC DZIECIOM

15 listopad 2003 r. był OGÓLNOPOLSKIM DNIEM BEZPŁATNEJ DIAGNOZY LOGOPEDYCZNEJ, organizowanej przez POLSKI ZWIĄZEK LOGOPEDÓW.

Do akcji przyłączył się również Zespół Szkół Publicznych w Równem. Nauczycielki z nauczania zintegrowanego dokonały wcześniej zapisu dzieci (wiek- od 4 lat) z wadami wymowy, a dnia 15.XI. br. stworzyły w szkole dogodne warunki spotkania z logopedami SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO w Krośnie. Dzieci zostały zdiagnozowane, otrzymały listę podstawowych ćwiczeń usprawniających narządy mowy, a rodzice zostali pouczeni o dalszym toku postępowania ze swoimi pociechami.

Dziękujemy serdecznie WSZYSTKIM,
którzy poświęcili wolny czas, aby pomóc naszym dzieciom.

Rodzice dzieci z Równego


Informacja

Po zmianie i otrzymaniu nowego dowodu osobistego, należy w ciągu 30 dni powiadomić urząd skarbowy w Krośnie ul. Składowa 5.
Osoby pobierające świadczenia emerytalne lub rentowe o powyższej zmianie informują ZUS lub KRUS.
/Podstawa prawna Dz.U.nr 142 poz.702 z 1995 r./


Zbieramy surowce wtórne

Rozstrzygnięty został konkurs organizowany przez Gospodarkę Komunalną i Mieszkaniową Spółkę z o.o. w Dukli na zbiórkę surowców wtórnych. W konkursie brało udział 191 uczniów z 7 szkół naszej Gminy. Do konkursu nie przystąpiły szkoły w Równym i Wietrznie. Ogółem zebrano:
- 1090,4 kg butelek PET
- 460,0 kg puszek aluminiowych IV.
Do najaktywniejszych w zbiórce butelek PET należeli:
I m. Gabło Krzysztof – klasa IV Zespołu Szkół Publicznych w Tylawie
II. m. Lorenc Grzegorz – klasa V A ZSP w Jaśliskach
III m. Bukowczyk Rafał – klasa II G ZSP w Tylawie
IV m. Kostycz Mateusz - klasa II A ZSP w Dukli
V m. Ryszko Grzegorz – klasa III G ZSP w Tylawie
VI m. Sysak Tomasz – klasa IV ZSP w Tylawie.
Do najaktywniejszych w zbiórce puszek aluminiowych należeli:
I miejsce Wojaszek Joanna – klasa V ZSP w Tylawie
II m. Dębiczak Ilona – klasa I A ZSP w Dukli
III m. Kusz Joanna – klasa VI ZSP w Głojscach
IV m. Stępek Adrianna – z ZSP w Jasionce
V m. Kusz Monika – klasa IV ZSP w Głojscach
VI m. Kosiek Piotr –klasa VI ZSP w Głojscach
VI m. Kasprzyk Magdalena – klasa VI ZSP w Głojscach.
Komisja poza konkursem dodatkowo wyróżniła Julię Stępień z klasy V D ZSP w Dukli za zbiórkę szkła.
Nagrody , upominki i dyplomy zostały wręczone na apelach w szkołach w Tylawie, Głojscach i Dukli..

Wszystkim nagrodzonym składamy serdeczne gratulacje i apelujemy do czynnego włączenia się w akcję zbierania surowców wtórnych już w przyszłym roku.
Naka


„Szklana Statuetka”

Gospodarka Komunalna i Mieszkaniowa sp. z o.o. w Dukli nie tylko organizuje konkursy na zbiórkę surowców wtórnych ale sama bierze udział w konkursach krajowych w tym zakresie.
W tym roku wzięła udział w IV edycji konkursu organizowanego przez „Przegląd Komunalny” o puchar recyklingu tzw. Szklaną Statuetkę.
Celem konkursu jest aktywizacja gmin do działań proekologicznych w zakresie gospodarki odpadami- wprowadzanie programów selektywnej zbiórki stłuczki szklanej i przekazywanie jej dalej do powtórnego wykorzystania.
Otrzymany dyplom jest dowodem uznania dla Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dukli za podejmowane w tym zakresie działania.
Naka


Dotacje: Sapard 4: schemat 1 i 2

Od 3 grudnia br. można składać wnioski na działanie 4 Programu Sapard w oddziałach regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Rolnicy i przedsiębiorcy mogą składać na działania ze schematu 1 i 2.
Schemat 4.1 Tworzenie źródeł dodatkowego dochodu w gospodarstwach rolnych

Pomoc może być przeznaczona na wspieranie następujących rodzajów działalności:
- usługi dla gospodarstw rolnych,
- drobna wytwórczość, usługi dla ludności, rzemiosło i rękodzielnictwo,
- roboty i usługi budowlane oraz instalacyjne,
- usługi turystyczne (w tym agroturystyka),
- usługi transportowe (przewóz osób lub towarów),
- magazynowanie i przechowywanie towarów,
- usługi komunalne,
- rachunkowość, doradztwo lub usługi informatyczne.
Pomoc finansowa może być przeznaczona na:
- budowę lub remont obiektów budowlanych,
- zakup maszyn, urządzeń, narzędzi i wyposażenia,
- zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- zakup wyposażenia i sprzętu turystycznego lub rekreacyjnego niezbędnego do świadczenia usług turystycznych, a także zwierząt służących do celów terapeutycznych, sportowych i rekreacyjnych,
- zakup środków transportu na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej,
- zagospodarowanie terenu na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej,
- adaptację środków transportu na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Podmioty uprawnione do ubiegania się o pomoc finansową
Beneficjentem pomocy mogą być osoby fizyczne: rolnik lub domownik1 , objęci systemem ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Poziom pomocy finansowej
Pomoc finansowa stanowić będzie do 50% całkowitych kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, lecz nie więcej niż 40 000 PLN.

Pomoc może zostać udzielona pod warunkiem, że:
- przedsięwzięcie, którego dotyczy wniosek będzie związany z podjęciem lub rozwojem działalności gospodarczej, objętej zakresem działalności wspieranych w ramach niniejszego schematu,
- przedsięwzięcie znajduje uzasadnienie ekonomiczne, odzwierciedlone w przedłożonym planie przedsięwzięcia,
- przedsięwzięcie, ze względu na swe założenia techniczne, w powiązaniu z istniejącymi zasobami wnioskodawcy, umożliwi prowadzenie działalności w zakresie i charakterze wskazanym we wniosku o pomoc,
- wnioskodawca zarejestruje działalność gospodarczą w zakresie zgodnym z planowaną działalnością gospodarczą oraz tam, gdzie jest to konieczne, posiada wymagane przez prawo zezwolenia lub koncesje na jej prowadzenie, 2
- zostanie złożony wniosek o udzielenie pomocy finansowej wraz z koniecznymi dokumentami, w szczególności z planem przedsięwzięcia,
- podmiot posiada uregulowane zobowiązania wynikające z prowadzenia działalności gospodarczej3 .
Tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich Schemat 4.2

Pomoc finansowa może być przeznaczona na wspieranie następujących rodzajów działalności:
- usługi dla gospodarstw rolnych,
- drobna wytwórczość, usługi dla ludności, rzemiosło i rękodzielnictwo,
- roboty i usługi budowlane oraz instalacyjne,
- usługi turystyczne (w tym agroturystyka),
- usługi transportowe (przewóz osób lub towarów),
- magazynowanie i przechowywanie towarów,
- usługi komunalne,
- rachunkowość, doradztwo lub usługi informatyczne.

Przedsięwzięcie może zostać zrealizowane w dwóch wyodrębnionych etapach, które zostaną opisane w harmonogramie rzeczowo-finansowym, co wiąże się z koniecznością złożenia dwóch wniosków o płatność (płatność częściowa, płatność końcowa).

Pomoc finansowa może być przeznaczona na wspieranie przedsięwzięć obejmujących następujące inwestycje na:
- budowę lub remont obiektów budowlanych,
- zakup maszyn, urządzeń, narzędzi i wyposażenia,
- zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- zakup wyposażenia i sprzętu turystycznego lub rekreacyjnego niezbędnego do świadczenia usług turystycznych, a także zwierząt służących do celów terapeutycznych, sportowych i rekreacyjnych,
- zakup środków transportu na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej,
- zagospodarowanie terenu na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej,
- adaptacje środków transportu na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Podmioty uprawnione do ubiegania się o pomoc finansową
Beneficjentem pomocy mogą być przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. z dnia 17 grudnia 1999 r. Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.).

Przygotowała kbr

1 Przez rolnika – rozumie się osobę fizyczną prowadzącą na własny rachunek działalność rolniczą jako posiadacz (samoistny albo zależny) gospodarstwa rolnego położonego w granicach Rzeczypospolitej Polskiej; przez domownika – rozumie się osobę bliską rolnikowi, która spełnia następujące warunki: a) ukończyła 18 lat, b) pozostaje z rolnikiem we wspólnym gospodarstwie domowym lub zamieszkuje na terenie jego gospodarstwa rolnego albo w bliskim sąsiedztwie, c) stale pracuje w tym gospodarstwie rolnym i nie jest związana z rolnikiem stosunkiem pracy.

2 Musi to nastąpić najpóźniej przed złożeniem wniosku o płatność, jest to warunek wypłacenia pomocy finansowej.

3 W momencie składania wniosku o płatność, jest to warunek wypłacenia pomocy finansowej.


Od 1 stycznia 2004 roku nie ma planów
zagospodarowania przestrzennego – i co dalej?

W związku z obowiązującą od 15 lipca 2003r. nowa ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wszystkie plany zagospodarowania przestrzennego uchwalone przed dniem 1 stycznia 1995 roku tracą swoja moc z dniem 1 stycznia 2004r. Od tego dnia zmienią się również zasady odnośnie do lokalizacji inwestycji celu publicznego i warunków zabudowy w odniesieniu do innych inwestycji.

Zgodnie z art. 61 ust.1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji innych niż celu publicznego będzie możliwe jedynie w przypadku spełnienia łącznie następujących warunków:
1) co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu , w tym gabarytów, formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu,
2) teren posiada dostęp do drogi publicznej,
3) istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające,
4) teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na niewolnicze i nieleśne lub jest objęty zgoda uzyskaną przy sporządzaniu planów, które utraciły moc,
5) decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi.
- W stosunku do inwestycji liniowych nie stosuje się warunków określonych w punkcie 1 i 2.
- W stosunku do inwestycji produkcyjnych lokalizowanych na terenach przeznaczonych na ten cel w planach które utraciły swoją moc, nie stosuje się warunków określonych w punkcie 1
-W stosunku do zabudowy zagrodowej, w przypadku gdy powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z ta zabudowa przekracza średnia powierzchnię gospodarstwa rolnego na terenie Gminy Dukla, nie stosuje się warunków zawartych w punkcie 1.
Wobec nowych uwarunkowań wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego jak i warunków zabudowy dla innych inwestycji, kierowany do Burmistrza Miasta i Gminy Dukla powinien zawierać:
1) Określenie granic terenu objętego wnioskiem, przedstawionych na kopii mapy zasadniczej lub katastralnej, przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, obejmujących teren, którego wniosek dotyczy i obszaru na który będzie ta inwestycja oddziaływać, w skali 1:500 lub 1:1000, a w stosunku do inwestycji liniowych również w skali 1:2000.
2) Charakterystykę inwestycji obejmującą:
1.Określenie zapotrzebowania w wodę, energie oraz sposobu odprowadzenie lub oczyszczania ścieków oraz innych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej, a w razie potrzeby sposób unieszkodliwiania odpadów.
2.Określenie planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz charakterystyki zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym przeznaczenia i gabarytów projektowanych obiektów budowlanych, przedstawione w formie opisowej i graficznej. W przypadku obiektu handlowego należy podać powierzchnię handlową
3.Określenie charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji, a w przypadku braku obowiązku przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko.
I.Sz.