Dukielski
Przegląd
Samorządowy

Lipiec 2003
nr 7(147)

 w gminie
 wydarzenia
 komentarze
 sport
 okładka
 kuchnia regionalna

 powrót

 

Wydarzenia kulturalne

Program Dni Dukli 2003

Sobota 5 lipca

15.00 -blok imprez rekreacyjno-sportowych dla dzieci i młodzieży
15.30 -koncert zespołu „Ardor”
16.30 -MŁODZIEŻOWA ORKIESTRA DĘTA z Nieszawy - wręczenie nagród z przeprowadzonych konkursów
18.00 -Mała Miss i Mister Dni Dukli 2003
19.00 -uroczyste otwarcie Dni Dukli 2003-06-02 oraz III Euroregionalnych Targów Rzemiosła i Rękodzieła Artystycznego.
19.30 -AFERA BLUES GROUP- koncert
21.00 -WISKY RIVER- KONCERT ZESPOŁU
22.30 - ZABAWA POD GWIAZDAMI

Niedziela 6 lipca

15.00 - Koncert zespołu ludowego z Ukrainy
16.00 - Turniej sołtysów oraz prezentacja dorobku kulturalnego
Ośrodka Kultury w Dukli
18.00 -Zespół Pieśni i Tańca „Sarisan” z Presova
20.00 -Gwiazda Wieczoru- ANDRZEJ DĄBROWSKI
21.00 -MUZYKA KLASYCZNA NA WESOŁO –kabaret
22.00 -festyn pod gwiazdami oraz wybory Miss Dni Dukli 2003
24.00-oficjalne zakończenie DNI DUKLI


XIII Kermesz w Olchowcu
-świętem muzykowania i radości.

Każdy znalazł i wybrał coś dla siebie.
Kto w sobotę 24 maja i niedzielę 25 maja 2003 r. znalazł się na tegorocznym – już XIII Kermeszu w Olchowcu nie miał chyba powodów do narzekań. Każdy znalazł i wybrał coś dla siebie. Wybór był szeroki i różnorodny.
Olchowiecki Kermesz rozpoczął się od wystaw fotografii, dokumentów, warsztatów twórczych, malarstwa, rzeźby, weczirni i liturgii odpustowej ku czci św. Mikołaja w olchowieckiej cerkwi, promocji książek, konkursach, a zakończył na występach zespołów folklorystycznych, prezentujących muzykę, śpiewy i tańce na „Styku kultur” oraz zabawie tanecznej. Na Kermeszu można było kupić nie tylko ikony, obrazy i rzeźby o tematyce łemkowskiej i podkarpackiej, ale także wyroby z siana, mapy, pocztówki i kasety z muzyką Karpat. Można było także obejrzeć wystawy, posłuchać występów zaproszonych zespołów, a także zjeść posiłek. Przede wszystkim dopisała pogoda, było słonecznie i upalnie.
Jednak wydaje się, że spośród uczestników tego największego, w ciągu roku dla mieszkańców Olchowca święta, największą atrakcję stanowiły występy zespołów folklorystycznych. Jeszcze w sobotę wieczorem, 24 maja, przed publicznością zaprezentował się zespół „Drewutnia” z Lublina.
Dopiero w dniu następnym, w niedzielę 25 maja, po liturgii odpustowej w cerkwii św.Mikołaja, głównego patrona tego łemkowskiego święta i obiedzie dla zaproszonych gości, rozpoczął się istny maraton występów zespołów muzycznych, przeplatany promocjami książek, konkursami i innymi atrakcjami. Grały między innymi: „ Osławianie” z Mokrego k/Sanoka, „Łastiłki”- zespół dziecięcy z Gładyszowa, który zaprezentował zwyczaje Łemków związane z chrzcinami dziecka, zespół „Weretino” z Łosia k/Gorlic.
Później występy zespołów zostały przerwane i rozpoczął się konkurs na piosenkę łemkowską dla dzieci i dorosłych, a po jego zakończeniu przybyłe zespoły znów rezegrały się na dobre.
Orkiestra p.w. „św. Mikołaja” z Lublina, śpiewając po łemkowsku, cygańsku i polsku cieszyła się dużym aplauzem widzów, którzy nagrodzili jej występ rzęsistymi i długimi brawami. Na uwagę zasługiwał również zespół „Kremenaros” z Bukowska, grający i śpiewający pieśni i piosenki związane z łemkowszczyzną, huculszczyzną i bojkowszczyzną, ich gorące czardasze naprawdę rozgrzały publiczność. Za ciekawe układy choreograficzno-taneczne należy wyróżnić zespół młodzieżowy „Kariczka” z Komańczy oraz wiele innych, bo każdy z nich zaprezentował coś własnego i swojskiego, dopełniającego całość tego łemkowskiego święta i cząstkę karpackiej kultury.
Byli również goście ze Słowacji. Zespół „Drops” ze Svidnika grał przyjemną, rozrywkową muzykę taneczną, a „Saba” przygrywał tańczącym w sali domu strażaka.
Na olchowiecki Kermesz przyjechało wiele osób, a zwłaszcza Łemków z różnych stron kraju i ze świata. Wiele osób przybyło tutaj po raz pierwszy, jak chociażby rozchwytywana przez fotoreporterów i dziennikarzy oraz Telewizję Rzeszów, Elżbieta Dzikowska, autorka programu telewizyjnego „Pieprz i wanilia”, czy Marek Górak Burmistrz Miasta i Gminy Dukla. Ja przybyłem w tę piękną, położoną na dalekim ustroniu i „zakopaną” głęboko w górach okolicę dzień wcześniej, tj. w sobotę 24 maja, również po raz pierwszy. I wcale tego nie żałuję, bo naprawdę warto było podjąć ten trud i tutaj przybyć.
Jan Grzywacz


 
 
 
 
 


Rozmowa z panią Elżbietą Dzikowską

KR: Dla mnie Pani kojarzy się z cyklem filmów „Pieprz i wanilia”. Filmy te, które jako dziecko oglądałam, wywarły wpływ na życie mojej rodziny. Moja siostra zafascynowana przygodami przeżywanymi przez Panią i Toniego Halika zdecydowała się studiować geografię. Ile tych filmów było?
ED: To około 300 filmów poświęconych etnografii i dawnym kulturom oraz ich wpływowi na życie współczesne. Ja głównie zajmowałam się Ameryką Łacińską. Na „Halikówce” opłynęliśmy z mężem cały świat.
KR: Zwiedziła Pani cały świat, czy po raz pierwszy odwiedziła Pani Dukielszczyznę?
ED: W Dukli byłam 40 lat temu kiedy jako studentka historii sztuki przyjechałam zobaczyć „perłę rokoka” i nagrobek Amalii Mniszchowej. To rzadko spotykana budowla, bardzo dobrze, że kościół jest odnawiany, zmieniło się też miasto, oczywiście na duży plus. Natomiast w Olchowcu jestem pierwszy raz, zostałam zaproszona przez Towarzystwo Karpackie, za co dziękuję bardzo. To pięknie położona miejscowość, kultywująca swoją tradycję.
KR: W Beskidzie Niskim była Pani w ubiegłym roku na otwarciu niezwykłej wystawy „Megality”. Co w tych kamiennych budowlach sprzed tysięcy lat fascynuje Panią?
ED: W ubiegłym roku we wrześniu byłam w Sanoku na otwarciu wystawy, na której prezentowane były prace mojej przyjaciółki malarki Hanny Zawa-Cywińskiej mieszkającej na stałe w Szwajcarii i moje fotografie przedstawiające budowle z surowych głazów, wznoszone od epoki neolitu do początku epoki żelaza. Rozproszone są one po całym świecie, a największe skupisko znajduje się w Carnac i Locmariaquer w Bretanii. Fascynuje mnie ich odwieczność, energia, która emanuje z nich do dzisiaj, umiłowanie piękna i wyniosłe formy.
KR: Ponoć wkrótce zobaczymy nowy cykl filmów Pani autorstwa?
ED: Od września ma rozpocząć się cykl filmów „Groch i kapusta”, ukazujący ciekawe miejsca w Polsce, niezwykłych ludzi, przyrodę, odmienności etnograficzne. Celem moim jest pokazanie piękna naszego kraju, abyśmy jeszcze bardziej go pokochali.
KR: Co Pani chciałaby robić w najbliższej przyszłości?
ED: Będę poszukiwała megalitów w Polsce, na Helu znajduje się krąg megalityczny i o tym chcę robić film już w tym roku na wakacjach.
KR: Jest Pani obywatelką świata, jakie miejsca są według Pani najpiękniejsze na świecie?
ED: To bardzo trudne pytanie dla mnie, ponieważ tych cudownych miejsc na świecie widziałam bardzo wiele i trudno mi powiedzieć, które jest to najpiękniejsze. W Polsce natomiast najcudowniejszym miejscem są Ustrzyki Górne, których jestem honorowym obywatelem.
KR: Czy Pani ma swoje ukochane zwierzę domowe?
ED: Tak, kot Eros i pies Jupit to dwa ukochane czworonogi, które zawsze witają mnie z radością, gdy wracam z podróży. Oczywiście mają swoją opiekunkę zajmującą się nimi, gdy jestem poza domem.
KR: Ile Pani zna języków?
ED: 6 biegle.
KR: Co Pani radziłaby tym wszystkim, którzy marzą, aby podróżować po świecie i przeżywać przygody?
ED: Radziłabym zacząć uczyć się języków obcych, bowiem bezpośredni kontakt z ludźmi bardzo nas wzbogaca.
KR: W imieniu wszystkich Czytelników Dukielskiego Przeglądu Samorządowego bardzo serdecznie dziękuję Pani za rozmowę i życzę realizacji planów.

ED: Jeszcze raz dziękuję za zaproszenie, pozdrawiam wszystkich mieszkańców gminy, a szczególnie Czytelników gazety.
Rozmawiała:
Krystyna Boczar-Różewicz


Spotkanie autorskie

„Pozbierałam dla Was Dzieci Kochane z rosy poranków najpiękniejsze zachwyty, z kwiatów radość – z zachodów marzenia, z łąk zielonych i krajobrazów miłość do ziemi naszej ojczystej”

Wiersz od – poetki, prozaika, Pani Bronisławy Betlej, która na zaproszenie bibliotekarki szkoły w Tylawie przybyła do szkoły w dniu 9 czerwca 2003 r.
Spotkanie polegało na recytowaniu wierszy przez uczniów młodszych i starszych, oraz przedstawieniu swoich utworów przez autorkę. Spotkanie przerodziło się w szereg pytań do autorki o jej twórczość. Odbywało się to w przyjacielskiej atmosferze i trwało bardzo długo.
Dziękujemy za spotkanie, za napisane życzenia pełne radosnego uśmiechu od świtu do zmierzchu. Wiemy, że czasami wystarcza jeden uśmiech by w drugim wyzwolić chęć do życia.
Życzymy Pani w dalszym pielgrzymowaniu przez życie, spełnienia wszelkich pragnień i nowych tomików opiewających naszą Ojczyznę, pełnych uśmiechów aby świat stał się lepszy.
Kr. St.


Seminarium w Uściu Gorlickim

28 maja br. w Uściu Gorlickim odbyło się seminarium zorganizowane przez Fundację Wspierania Mniejszości Łemkowskiej „RUTENIKA”. Spotkanie miało charakter roboczy i jego celem było pozyskanie informacji o problemach regionu od samorządów lokalnych oraz działaczy organizacji i stowarzyszeń związanych z regionem jak również o zapoznaniu ich z programem realizowanym przez Fundację w ramach zawartej umowy z Komitetem Integracji Europejskiej. Celem programu będzie opracowanie i wydanie poradnika informacyjnego o możliwościach społeczno-gospodarczego rozwoju zaniedbanych terenów Beskidu Niskiego w ramach zintegrowanej Europy. Chodzi przede wszystkim o pomoc mniejszości łemkowskiej, która została przymusowo wysiedlona z tych terenów.
Spotkaniu przewodniczył Pan Michał Sandowicz prezes Fundacji, a referaty wygłosili: pani dr Helena Duć-Fajfer pracownik naukowy z Akademii Pedagogicznej w Krakowie, pan prof. Janusz Gudowski z Uniwersytetu Warszawskiego, pan Stanisław Janocha z Towarzystwa Karpackiego i Tatrzańskiego, pan Andrzej Iwanow z Państwowego Instytutu Geologicznego w Warszawie, pan prof. Grzegorz Kotkowski wykładowca na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.
Referaty wywiązały dyskusję, która doprowadziła do stwierdzenia, iż podkreślanie odmienności etnicznej Łemków, ich kultury w najszerszym tego słowa znaczeniu może przyczynić się do rozwoju turystyki, a w rezultacie do rozwoju gospodarczego Beskidu Niskiego.
Tekst i zdjecie: kbr


DZIEŃ DZIECKA

1 czerwca na rynku w Dukli Ośrodek Kultury zorganizował WIELKIE ŚWIĘTO DZIECKA.
W tym dniu organizatorzy postanowili oddać w ręce dzieci prowadzenie całej imprezy, a więc mogły być nie tylko konferansjerami ale także mogły decydować o przebiegu całego programu, same przeprowadzały konkursy, zapisywały uczestników, przydzielały i rozdawały nagrody a także wypisywały wcześniej przygotowane przez organizatorów dyplomy.
W zabawie wzięło udział ok.80 dzieci nie tylko z terenu miasta i gminy ale także z okolicznych miast. Dzieci wykazały się dużą fantazją i pomysłowością, nie brakowało im odwagi ani na scenie ani w podejmowaniu trudnych decyzji. Efekt był niesamowity. Wszystko zostało przeprowadzone sprawnie, szybko, bez żadnej „wpadki”.
Ośrodek Kultury dziękuje wszystkim dzieciom, które włożyły mnóstwo pracy i spisały się zawodowo. Są nimi:Katarzyna Zając, Paulina Mielech, Agnieszka Głód, Anna Sokołowska, Diana Dereniowska, Daniel Dereniowski, Sabina Zima, Aleksandra Sobańska, Justyna Gonet, Daria Szajna, Adriana Braja, Anna Bałon.
M.W.


Uwaga konkurs!

Zarząd Ogrodu Działkowego „Szarotka” w Dukli organizuje konkurs o poszerzonych kryteriach oceny na najpiękniejszą i najlepiej zagospodarowaną działkę, w dwóch kategoriach, tj:
1. działkę z altanką,
2. działkę bez altanki.
Działki będą oceniane w dwu etapach:
- pierwszy etap wewnętrzny /w lipcu/ przez komisję wyłonioną spośród działkowiczów,
- drugi etap /sierpień/ przez komisję zewnętrzną.

Podajemy kryteria konkursu:
1. Rozplanowanie i rządzenie działki /ocena ogólna, zgodność zagospodarowania z regulaminem POD/ 0-20 pkt.
2. Racjonalne wykorzystanie terenu 0-10 pkt.
3. Część produkcyjna działki, w tym:
a) sadownicza /różnorodność drzew i krzewów owocowych, prawidłowe formowanie koron, cięcie i prześwietlanie, zdrowotność/, 0-10 pkt.
b) warzywnicza /bogaty dobór gatunków, prawidłowo prowadzona uprawa/ 0-10 pkt.
4. Część ozdobno-wypoczynkowa /racjonalne i funkcjonalne urządzenie kwatery ozdobno-wypoczynkowej z uwzględnieniem urządzeń rekreacyjnych oraz dużego doboru roślin ozdobnych, w tym iglaków, pnączy i bylin, 0-20 pkt.
5. Estetyka i stan techniczny altany, konserwacja, zastosowanie elementów upiększających, 0-20 pkt.
6. Wyposażenie działki w elementy małej archtektury /murki, pergole, trejaże, płotki/, 0-20 pkt.
7. Trawniki i ich utrzymanie, 0-5 pkt.
8. Prawidłowo prowadzona pryzma kompostowa 0-5 pkt.
9. Ekologia na działce /domki i karmniki dla ptaków, pułapki chwytne/, 0-10 pkt.
10. Czystość, estetyka i porządek na działce, 0-20 pkt.

Po podsumowaniu wyników konkursu przewiduje się przyznanie I i II nagrody, w każdej z kategorii, tj. dla ogródków z altanką i bez altanki.

Informujemy także, że Ogród Działkowy „Szarotka” posiada jeszcze kilkanaście wolnych działek do zasiedlenia. Nadmienić należy, że znacznie obniżono wysokość opłat za użytkowanie działki.
Szczegółowych informacji w tej sprawie można uzyskać u Pana Mariana Zięby – Prezesa Zarządu Ogrodu Działkowego „Szarotka” w Dukli /tel. 43-30-168/ lub u gospodarza Ogrodu, Pana Andrzeja Dzerowicza /tel. 43-30-314/.
Marian Zięba
Prezes Zarządu


 Historia mody i stroje regionalne Europy

Pod takim tytułem prezentował swoje zbiory Wilfried de Meyer z Belgii w Muzeum Historycznym - Pałacu w Dukli (29. V. - 30. VI. 2003). Od najmłodszych lat zbierał znaczki pocztowe, później doszły zainteresowania pocztówkami, medalami, których posiada ponad tysiąc. Sporo pamiątek zgromadził będąc w służbie marynarskiej. Od kilkunastu lat mieszka w Polsce i chętnie udostępnia swoje zbiory na wystawach w muzeach, bibliotekach i ośrodkach kultury.
Wystawę „Historia mody i stroje regionalne Europy” ilustrowały znaczki pocztowe (ok. 700), pocztówki (ok. 500), nalepki z cygar i zapałek (ok. 200) oraz obrazy, porcelana i akcesoria ubiorów. Wyeksponowane zbiory nawiązywały do historii mody i przedstawiały ubiory różnych grup społecznych wielu krajów Europy, stanowiąc swego rodzaju materiał dokumentacyjny. Była to druga wystawa Wilfrieda de Meyera w dukielskim Muzeum (w marcu tego roku pokazał niezwykle interesującą kolekcję medali na wystawie pt. „Historia Polski na medalach”).

A.Ż.


IV Międzynarodowy Przegląd Chórów Kościelnych i Cerkiewnych

Aby uczcić kolejną rocznicę pobytu Ojca Świętego w Dukli. 15 czerwca w niedzielę, w klasztorze OO. Bernardynów w Dukli odbył się IV Międzynarodowy Przegląd Chórów Kościelnych i Cerkiewnych „Na szlaku świątyń karpackich”. Przegląd miał na celu uczczenie kolejnej rocznicy pobytu Ojca Świętego w Dukli, a także rozwijanie zainteresowań twórczością sakralną, popularyzowanie kultu św. Jana z Dukli. Zaprezentowało się 7 chórów kościelnych i cerkiewnych: 4 z Polski (z Rymanowa, Iwonicza, Iwonicza Zdroju i Korczyny), 2 ze Słowacji ( ze Stropkova i Svidnika) i jeden z Ukrainy (z Borysławia).
Na zakończenie wszystkie chóry zaśpiewały wspólnie, przygotowane utwory. Ogromnymi brawami słuchacze nagrodzili „Gaude Mater Polonia”.
Pan Marek Górak Burmistrz Miasta i Gminy Dukla, Starosta Krośnieński i ojciec gwardian z klasztoru O.O. Bernardynów podziękowali chórom i wręczyli dyrygentom pamiątkowe statuetki, dyplomy i bukiety kwiatów.
Przegląd Chórów Parafialnych i Cerkiewnych na stałe wszedł w kalendarz imprez naszego regionu.
kbr : zdjęcia i tekst.


Wspomnienia z „Podróży po Europie” zakończone quizem.

Quizem zakończyły się w Głojscach „Podróże po Europie” rozpoczęte 21.03.03 r. w dzień wagarowicza a zakończone w Międzynarodowy Dzień Dziecka.

Wspominaliśmy jeszcze raz najpiękniejsze zakątki i tradycje zwiedzanych państw. W quizie wzięli udział uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum. Konkurs dostarczył uczestnikom wielu cudownych wrażeń, pozwolił na poszerzenie i utrwalenie wiadomości o poznanych krajach Unii a także zachęcił do podróżowania.
Zwycięzcy quizu zostali nagrodzeni książkami o tematyce europejskiej. Fundatorami nagród byli mieszkańcy Głojsc zaproszeni na quiz.
Anna Borek
ZSP w Głojscach


Rajd „Śladami Ignacego Łukasiewicza”

Po raz 12 Oddział PTTK w Krośnie zorganizował rajd im. I. Łukasiewicza. Trasa rajdu zaczynała się w Hucie Pogańskiej, stąd wiodła na Baranie i dalej do Olchowca. Następnie uczestnicy rajdu wzięli udział w odsłonięciu obelisku upamiętniającego szkołę wiertniczą w Ropiance. Zakończenie rajdu nastąpiło w Chyrowej przy ognisku. Młodzi turyści (około 50 uczniów ze szkół w Bratkówce, Krośnie i Ustronnej) dopingowali tam zawodników biorących udział w Mistrzostwach Polski w Biegach Górskich.
Oddział PTTK w Krośnie jest organizatorem różnych imprez min.:
- w marcu lub kwietniu odbywa się Pielgrzymka na Tarnicę w Wielki Piątek
- w kwietniu Rajd Górski „Powitanie Wiosny”
- w maju Rajd „Śladami Ignacego Łukasiewicza
- w czerwcu Młodzieżowy Rajd „Poznajemy Bieszczady”
- we wrześniu Ogólnopolski Zlot Turystów do Dukli (w czasach PRL odbywał się w lipcu i była to największa impreza turystyczna organizowany przez Oddział PTTK w Krośnie)
- w październiku Młodzieżowy Złaz po Ziemi Krośnieńskiej
W imprezach tych bierze udział młodzież ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z Krosna i powiatu krośnieńskiego. Tegoroczny Rajd „Śladami I. Łukasiewicza odbył się 17 maja.
Grażyna Farajewicz, PTTK w Krośnie


„Chyrowa w Europie – Europa w Chyrowej”

W dniach 6-8 VI w malowniczo położonej Chyrowej zorganizowano warsztaty plastyczne dla uzdolnionych w tym kierunku dzieci i młodzieży z trzech szkół naszej gminy: Dukli, Łęk Dukielskich, Jaślisk. Uczestnicy imprezy mieli za zadanie pokazać dziedzictwo kulturowe różnych krajów Europy.

Nie przypadkowo wybrano schronisko w Chyrowej na miejsce trzydniowego pleneru. Panuje tam niezwykle serdeczna, ciepła i przyjemna atmosfera, która sprzyja pracy twórczej.
W pierwszym dniu opiekunowie zadbali o to, by dzieci i młodzież lepiej się poznały. Ze względu na pogodę nie powiodły się plany zorganizowania ogniska, ale wieczór wypełniły tańce integracyjne: włoska tarantella, angielski walc i nasz rodzimy krakowiak i kujawiak. Drugiego dnia młodzi artyści zajęli się malowaniem i rysowaniem. Powstały prace wykonane różnorodnymi technikami. Młodzież przedstawiała między innymi holenderskie wiatraki, przepiękne kanały Wenecji, najsłynniejsze europejskie wieże – w Pizie i Paryżu, angielski Big Ben. Nie zabrakło też akcentów typowo polskich: przydrożnych kapliczek, wierzb, bocianów. Plener urozmaicony był wycieczkami do pobliskiej cerkwi i na łemkowski cmentarz. Atrakcją okazała się możliwość zobaczenia... tamy bobra.
Podsumowaniem pracy dzieci i młodzieży była wspólnie zorganizowana w trzecim dniu wystawa w galerii dukielskiego ratusza.
Dla większości uczestników warsztaty okazały się nowym ważnym doświadczeniem. Zawarli przyjaźnie, wzbogacili swój warsztat pracy.
Poza tym osiągnięty został cel najważniejszy. Młodzież miała okazję poznać dziedzictwo kulturowe różnych państw Europy i spojrzeć na nie przez pryzmat własnej twórczości.
Warsztaty odbyły się dzięki wsparciu Podkarpackiego Forum Pozarządowego i Stowarzyszeniu Inicjatyw Kulturalno-Ekologicznych „Animare”.

Edyta Wilczek
nauczyciel plastyki ZSP – Jaśliska


OGÓLNOPOLSKI KONKURS FOTOGRAFICZNY
Chrońmy od zapomnienia kulturę ludową
pt. „Nagrobki i Pomniki Cmentarne”

Stowarzyszenie ARS POPULI Muzeum Archidiecezjalne w Krakowie oraz Muzeum Historii Fotografii w Krakowie zapraszają do wzięcia udziału w ogólnopolskim konkursie fotograficznym pt. „Nagrobki i Pomniki Cmentarne”.
Inicjatywa podjęta przez organizatorów przyczynić się ma do utrwalenia w formie fotografii ginącej twórczości ludowej.
Idei tej służy coroczny konkurs fotograficzny z cyklu: ”Chrońmy od zapomnienia kulturę ludową”. Intencją organizatorów jest uczynienie konkursu stałym wydarzeniem wpisanym w ogólnopolskie kalendarium imprez kulturalnych.
Ogłoszony konkurs jest drugą edycją z tego cyklu, ma zasięg ogólnopolski i jest imprezą otwartą. Tematem kolejnego konkursu będzie „Drewniane budownictwo sakralne”.
Organizatorzy dopuszczają możliwość nadsyłania prac spoza granic Polski jeśli związane są z dorobkiem polskiej kultury ludowej.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie.

I. Cel konkursu:
1. Fotograficzna rejestracja nagrobków i pomników cmentarnych całej Polski.
2. Ochrona od zapomnienia piękna formy sakralnej w twórczości ludowej umiejscowionej od wieków na polskich cmentarzach.
3. Informacja dla służb konserwatorskich o zapomnianych i niszczejących dziełach sztuki.
4. Prezentacja regionalnego dziedzictwa kulturowego poprzez bezpośredni kontakt z zabytkami kultury materialnej.
5. Rozwijanie wśród uczestników konkursu umiejętności tworzenia, indywidualnego przekazu wizualnego
II. Warunki uczestnictwa
1. Konkurs przeznaczony jest dla wszystkich fotografujących i ma charakter otwarty.
2. Każdy uczestnik może nadesłać max 10 prac w tym 3 zestawy wielozdjęciowe (do 6 zdjęć w zestawie), które traktowane będą jako jedna praca.
3. Format zdjęć nie może być mniejszy niż 24 x 30cm. wykonanych w dowolnej technice fotograficznej. Do każdego zdjęcia należy załączyć tzw. wglądówkę w formacie 10x15cm.
4. Prace na odwrocie powinny zawierać: czytelny opis zawierający tytuł pracy (w przypadku zdjęć jednego tematu należy podać kolejny numer zdjęć), dokładną lokalizację, przybliżoną datę wykonania obiektu, krótką informacje na jego temat, oraz „godło” autora.
5. Prace – wraz z wypełnioną kartą zgłoszenia umieszczoną w zamkniętej kopercie opatrzonej godłem i tytułem konkursu: „Nagrobki i pomniki cmentarne”, zawierającą imię i nazwisko, adres do korespondencji, nr telefonu, ilość prac oraz godło należy przesłać w terminie: 01.06.2003 r. – 31.08.2003 r. na adres: Muzeum Historii Fotografii, 30-045 Kraków, ul. Józefitów 16, tel. (0-prefix-12) 634-59-32
6. Oceny prac i kwalifikacji na wystawę dokonana Jury powołane przez organizatorów.
7. Przewiduje się nagrody pieniężne oraz nagrody rzeczowe dla autorów najbardziej interesujących fotografii.
8. Osoby nagrodzone i wyróżnione oraz autorzy prac zakwalifikowanych na wystawę o wynikach konkursu zostaną powiadomione listownie.
9. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi podczas otwarcia wystawy pokonkursowej, która odbędzie się dnia 28.10.2003 r. o godzinie 17.00 w Muzeum Archidiecezjalnym, przy ul. Kanonicza 19-21 w Krakowie.
10. Autorzy prac, którzy zechcą uczestniczyć w otwarciu wystawy pokonkursowej z uroczystym wręczeniem nagród przyjeżdżają na własny koszt.
11. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo nieodpłatnego, wielokrotnego wykorzystania nadesłanych prac w publikacjach Stowarzyszenia ARS POPULI i Muzeum Historii Fotografii w Krakowie oraz prezentacji prac na wystawach.
12. Prace nagrodzone i wyróżnione oraz zakwalifikowane na wystawę przechodzą na własność organizatorów z wszystkimi prawami, z zachowaniem praw autorskich i wpisem ich do zbiorów, o czym autor zostanie poinformowany.
13. Nie przewiduje się odsyłania pozostałych prac autorom, zdjęcia należy odebrać w Muzeum Historii Fotografii do dnia 31.12.2003 r. Prace nieodebrane po tym terminie przechodzą na własność Stowarzyszenia ARS POPULI.

ORGANIZATOR
Stowarzyszenie ARS POPULI
Muzeum Archidiecezjalne w Krakowie
Muzeum Historii Fotografii w Krakowie

Szczegółowych informacji udziela Biuro Organizacyjne:
Stowarzyszenia ARS POPULI, 31-153 Kraków, ul. Szlak 39/3,
tel. (012) 633-60-66, 633-55-09
e-mail: arspopuli@interia.pl

KARTA ZGŁOSZENIA

/Prace należy przesyłać wraz z kartą zgłoszenia/

Ogólnopolski konkurs fotograficzny
„Nagrobki i pomniki cmentarne”

Imię i nazwisko ...................................................................................
Data urodzenia ......................................................................................
Zawód..................................................................................................
Adres do korespondencji ....................................................................
.................................................................. tel. ....................................
Zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję podane warunki Konkursu oraz wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Stowarzyszenie ARS POPULI w celu promowania uprawianej twórczości zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o Ochronie Danych Osobowych (Dz. Ust. Nr 133 poz. 883).
 

Lp. TYTUŁ PRACY FORMAT Data powstania obiektu ewentualnie krótka informacja
1.      
2.      
3.      
4.      
5.      
6.      
7.      
8.      
9.      
10.      

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa
Rynek 1, 38 - 400 Krosno
tel. /13/ 43 755 10
e-mail:kamnie@pwsz.krosno.pl

OGŁASZA
w roku akademickim 2003/2004 nabór na:

STUDIA LICENCJACKIE /3-letnie/
- Edukacja wczesnoszkolna (D, W)
- Język angielski (D, W)
- Język niemiecki (D, Z)
- Język polski (D, W)
- Obsługa ruchu turystycznego i rekreacji (D, Z)
- Pielęgniarstwo (D, W)
- Wychowanie fizyczne z gimnastyką korekcyjną i turystyką (D, Z)

STUDIA INŻYNIERSKIE /3, 5-letnie/
- Gospodarka regionalna z agroturystyką (D, Z)
- Eksploatacja i konstrukcja maszyn
(D, Z)
- Kształtowanie środowiska (D, Z)
- Sieciowe systemy informatyczne (D, Z)
- Rolnictwo ekologiczne (D, Z)

D – dzienne, W – wieczorowe, Z – zaoczne
- rekrutacja będzie przeprowadzona w przypadku uzyskania zgody MENiS.

STUDIA PODYPLOMOWE
- Integracja w przedszkolu i szkole - kwalifikacyjne
- Wiedza o kulturze - doskonalące
- Podyplomowe studia języka polskiego - kwalifikacyjne
- Podyplomowe studia polonistyczne - doskonalące
- Podyplomowe studia z wychowania fizycznego - kwalifikacyjne
- Podylomowe studia inżynierii mechanicznej - doskonalące
Termin składania podań na studia podyplomowe upływa dnia 27 września 2003 r.

Terminy składania podań o przyjęcie na studia licencjackie i inżynierskie:

- do 26 czerwca 2003 r. na specjalności: Edukacja wczesnoszkolna, Język polski (rekrutacja w dniach 30 czerwca – 2 lipca 2003 r.) Język angielski, Język niemiecki (egzamin pisemny w dniu 30 czerwca 2003 r.),
- do 1 lipca 2003 r. na specjalności: Obsługa ruchu turystycznego i rekreacji, Wychowanie fizyczne z gimnastyką korekcyjną i turystyką (rekrutacja w dniach 3-5 lipca 2003 r.),
- do 4 lipca 2003 r. na specjalności: Gospodarka regionalna z agroturystyką, Rolnictwo ekologiczne- (rekrutacja w dniu 7 lipca 2003 r.), Eksploatacja i konstrukcja maszyn, Kształtowanie środowiska, Sieciowe systemy informatyczne /studia zaoczne/ (rekrutacja w dniu 7-9 lipca 2003 r.),

Sieciowe systemy informatyczne /studia dzienne/- egzamin pisemny 7 lipca 2003 r.


Szczegółowych informacji udziela Dział Studiów PWSZ w Krośnie pod numerem telefonu
(0-13) 43 755 10.