Dukielski
Przegląd
Samorządowy
Kwiecień
2004
nr 4(156)
w gminie
wydarzenia
komentarze
sport
okładka
wersja PDF
kuchnia regionalna
powrót
|
|
Dotacje dla rolników wdrażających programy
rolnośrodowiskowe
dokończenie z poprzedniego numeru
Krajowy Program Rolnośrodowiskowy, składa się z
następujących pakietów rolnośrodowiskowych:
1. „Rolnictwo zrównoważone” - polega na ograniczeniu nawożenia,
zbilansowaniu gospodarki nawozami i przestrzeganiu odpowiedniego
następstwa roślin.
2. „Rolnictwo ekologiczne” - polega na stosowaniu metod rolnictwa
ekologicznego w rozumieniu ustawy o rolnictwie ekologicznym.
3. „Utrzymanie łąk ekstensywnych” - wiąże się z przywróceniem lub
kontynuacją wykaszania traw, w terminie od dnia 1 lipca włącznie, na
łąkach jednokośnych o wysokich walorach przyrodniczych, zagrożonych
degradacją.
4. „Utrzymanie ekstensywnych pastwisk” – zakłada przywrócenie lub
zachowanie ekstensywnych wypasów na półnaturalnych pastwiskach w sposób
gwarantujący utrzymanie walorów florystycznych i miejsc przebywania
gatunków zagrożonych wyginięciem
5. „Ochrona gleb i wód” - polega na stosowaniu między plonów w celu
zwiększenia udziału gleb z okrywą roślinną w okresie jesienno-zimowym.
6. „Strefy buforowe” – polega na tworzeniu nowych 2 i 5 metrowych pasów
zadarnionych na granicy gruntów rolnych ze zbiornikami wód
powierzchniowych, lub terenami intensywnie użytkowanymi rolniczo, w celu
ograniczania negatywnego oddziaływania i ochrony siedlisk wrażliwych.
7. „Ochrona rodzimych ras zwierząt gospodarskich” - polega na utrzymywaniu
hodowli ras bydła, koni i owiec zagrożonych wyginięciem.
W roku 2004 planowane jest wprowadzenie pakietów „1-6”, zaś w roku 2005
uruchomienie pakietu „ochrona rodzimych ras zwierząt gospodarskich”.
Pakiety „ rolnictwo ekologiczne” i „ochrona rodzimych ras zwierząt
gospodarskich” realizowane będą na terenie całego kraju. Pozostałe
realizowane będą w wyznaczonych w poszczególnych województwach Strefach
Priorytetowych Programu Rolnośrodowiskowego tj na obszarach o wysokich
walorach przyrodniczych lub posiadających problemy środowiskowe. Zgodnie z
projektem
gminy: Dukla, Rymanów, Iwonicz, Nowy Żmigród, Osiek Jasielski, Dębowiec i
Krempna leżą w Strefie Priorytetowej Programu Rolnośrodowiskowego „Beskid
Niski „co oznacza, że rolnicy tych gmin mogą wdrażać( pod względem
geograficznym ) wszystkie ( pakiety rolnośrodowiskowe i korzystać z tego
tytułu z płatności.
Jednak nie wszystkie pakiety można realizować równocześnie na poziomie
gospodarstwa, np. pakiety „rolnictwa zrównoważonego” i „ekologicznego” lub
pakiety „rolnictwo ekologiczne”i „ochrona gleb i wód” nie mogą być łączone
ze względu na nakładanie się tych samych płatnych praktyk co wynika z art.
17 Rozporządzenia Komisji ( KE) nr 445/2002. Natomiast rolnicy zajmujący
się produkcją metodami ekologicznymi na terenie stref priorytetowych, będą
mogli wdrażać dodatkowo pakiety –„ utrzymanie łąk ekstensywnych’,
„utrzymanie pastwisk ekstensywnych”, „ strefy buforowe” i „ochronę
rodzimych ras zwierząt gospodarskich”.
Jakie są zasady wdrażania Programu Rolnośrodowiskowego i ubiegania się o
pomoc finansową?
· rolnik dobrowolnie uczestniczy w programie;
· jest rolnikiem - ( osobą fizyczną lub prawną ) właścicielem lub
dzierżawcą gruntu co najmniej w czasie trwania zobowiązania, który spełnia
kryteria zasięgu geograficznego pakietów rolnośrodowiskowych (tj. leży w
wyznaczonej strefie priorytetowej;
· gospodaruje na powierzchni co najmniej 1 ha użytków rolnych;
· przygotuje i złoży wniosek do Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa wraz z 5-letnim planem rolnośrodowiskowym
zatwierdzonym przez doradcę rolnośrodowiskowego. Wnioski będą przyjmowane
do 15 stycznia i do 15 sierpnia, rozpatrzone w terminie do dwóch tygodni,
początek zobowiązania - od 1 marca i 1 sierpnia danego roku;
· do wniosku dołączy kopię mapy działek gospodarstwa rolnego z
zaznaczonymi działkami rolnymi, na których będą realizowane określone
pakiety w okresie 5 lat uczestnictwa w programie;
· zobowiąże się do stosowania zwykłej dobrej praktyki rolniczej, na całym
obszarze gospodarstwa oraz obowiązków wynikających z programu
rolnośrodowiskowego przez okres 5 lat;
· podejmie się prowadzenia szczegółowych zapisów dotyczących
gospodarowania i podstawowych danych dotyczących zwierząt (DJP/ha),
potrzebnych dla celów kontroli i monitoringu;
· posiada wymaganą dokumentację niezbędną do kontroli planu
rolnośrodowiskowego; Rolnicy realizujący działania rolnośrodowiskowe
uzyskają dopłaty, których stawki są przeliczane na powierzchnię gruntów
rolnych, sztukę zwierząt, lub metry w przypadku struktur liniowych np.za
strefy buforowe wzdłuż cieków wodnych. Pomoc będzie przyznana w formie
rocznych płatności w granicach od 160 zł/ha do 1540 zł/ha ( średnio ponad
400 zł/ha).
Ostateczny kształt Krajowego Programu Rolnośrodowiskowego będzie znany
prawdopodobnie w miesiącach kwiecień, maj 2004 r. Rolnicy, którzy są
zainteresowani złożeniem wniosku rolnośrodowiskowego, winni uregulować
sprawy własnościowe gospodarstwa, sprawy dzierżaw, postarać się o mapy
działek gospodarstwa, zapoznać się z wymogami poszczególnych pakietów
programu i skontaktować się z doradcą rolnośrodowiskowym, który pomógłby
opracować plan rolnośrodowiskowy.
Na podstawie materiałów szkoleniowych dla doradców rolnośrodowiskowych
opracowała: Janina Gajda – TZDR Jasło, PWSZ w Krośnie
Czytelnictwo
My, uczniowie pierwszej klasy
Tobie książko przyrzekamy,
Że szanować Cię będziemy,
Krzywdy zrobić Ci nie damy.
Obowiązków czytelnika
Przestrzegać będziemy pilnie.
Z rad i mądrości Twoich
Korzystać od dziś usilnie!
Książka odgrywa ogromną rolę w kształtowaniu osobowości młodych
czytelników. Może jednak spełnić swoje podstawowe funkcje o ile uda nam
się zachęcić dzieci do czytania i obudzić w nich „ głód książki”. Wszyscy
wiemy, że we współczesnym świecie książka musi konkurować z telewizją,
kinem, grami komputerowymi, kasetami wideo. Dlatego ważną rolę w procesie
rozwijania zainteresowań czytelniczych odgrywa współpraca z biblioteką
szkolną. Sposób wprowadzania dzieci po raz pierwszy do biblioteki może
wpłynąć na ich późniejsze kontakty z książką.
Od kilku lat w Szkole Podstawowej w Głojscach pierwsze zetknięcie uczniów
kl. I z biblioteką jest bardzo uroczyste i obrzędowe. W tym roku szkolnym
pierwszaki zostały wprowadzone do szkolnej biblioteki przez bohaterów
znanych książek, których role odegrali członkowie Szkolnego Koła
Teatralnego. Szczególnym momentem uroczystości było złożenie przyrzeczenia
w obecności p. Dyrektor oraz koleżanek i kolegów z klas 0 - III. Następnie
p. bibliotekarka każdego ucznia kl. I pasowała na czytelnika.
Na pamiątkę tej uroczystości każdy nowy czytelnik otrzymał drobne prezenty
od szkolnych przyjaciół i po raz pierwszy mógł wypożyczyć wybraną przez
siebie książkę.
Elżbieta Knap
/nauczyciel S.P. Głojsce/
„Nie zapomnijcie o Dukli”
19 marca br. był dniem szczególnym dla dukielskich
licealistów. W tym bowiem dniu odbyła się uroczysta promocja książki,
której autorami są właśnie oni. Jest to wybór prac konkursowych uczniów
należących do Koła Ekologicznego przy Liceum Ogólnokształcącym w Dukli
redagowany przez Panią Marię Walczak opiekunkę koła, inspiratora
twórczości młodzieży, a wreszcie nauczyciela biologii i wychowania w
rodzinie. Książka ukazuje piękno naszej „Małej Ojczyzny”, mówi o ochronie
tych cennych wartości: słowem (poezją i prozą), obrazem (rysunkiem
fotografią), ukazuje wrażliwość naszej młodzieży na otaczający świat.
Książka została wydania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej w Dukli, a także dzięki licznym sponsorom takim jak:
Starostwo Powiatowe w Krośnie, FTP Trans-Bieszczady – Cergowa, Meble
Polskie Krofam sp. z o.o. Krosno, NSZZ Solidarność – Region Podkarpacki
Krosno, Pani Elżbieta Zając z Kończyny, Gospodarka Komunalna i
Mieszkaniowa z Dukli, Nadleśnictwo Dukla, Przedsiębiorstwo „Żwirgeo”
Trzcina, Biuro Poselskie Pana posła Józefa Głowy.
Na uroczystość przybyli zaproszeni goście: Marek Górak Burmistrz Gminy
Dukla,
Ignacy Lorenc z-ca burmistrza, Mirosław Matyka – Sekretarz Gminy Dukla,
Janusz Kosztyła – dyrektor LO w Dukli, przedstawiciele Starostwa
Powiatowego w Krośnie, Stanisław Lis – Przewodniczący Miejskiej Rady w
Dukli, pracownicy: Nadleśnictwa Dukla, Zarządu Karpackich Parków
Krajobrazowych, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dukli, gospodarze
muzeum p.dyrektor Ewa Klecha i pracownicy muzeum, dyrektorzy szkół ,
nauczyciele, profesorowie Seniorzy dukielskiego liceum, młodzież licealna.
Ci, którzy przyjechać nie mogli wysłali gratulacje: Pani Minister
Krystyna. Łybacka, Pani Barbara Templin –redaktor naczelna „Eko-Świata” i
nauczyciele z I LO w Krośnie.
Promocję uświetniła inscenizacja uczniów LO w Dukli, dla której scenariusz
i scenografię przygotowali : Maria Walczak i uczniowie i koncert
fortepianowy Marii Marek z kl. fortepianu Marii Skrabalak z Zespołu Szkół
Muzycznych Krośnie.
Uroczystość zakończył ekologiczny poczęstunek: chałką z miodem z Lipowca i
razowym chlebem ze smalcem. Wszyscy uczestnicy otrzymali promowane
wydawnictwo, które jest znakomitym przykładem jak można pracować z
młodzieżą, mogli też na miejscu otrzymać dedykację redaktora wydania.
kbr
Ferie, ferie i po feriach
W końcu ferie! Upragnione, wymarzone lenistwo! Dwa
tygodnie bez budy!
Takie słowa słychać było w Zespole Szkół Publicznych w Głojscach w piątek
– ostatni dzień nauki przed feriami.
Ale...w poniedziałek okazało się, że uczniowie jednak kochają szkołę!!!
Stoły do ping – ponga zostały oblężone a i klasopracownie nie świeciły
pustkami. Codziennie (przez dwa tygodnie) uczniowie mogli uczestniczyć w
różnorodnych zajęciach zorganizowanych przez nauczycieli bez dodatkowego
wynagrodzenia. Kto by pomyślał, że aż 80% uczniów zechce spędzić swój
wolny czas w szkole? Wystarczyło wyjść z domowych pieleszy i spróbować
cieszyć się cudownością zimy. Białego puchu i pomysłów nie zabrakło do
aktywnego spędzania ferii zimowych.
By wspomnieć: „Zuchowe spotkania z zimą”, „W świecie niemieckojęzycznych
łamigłówek”, „Matematyczne czary – mary”, „Z książką za pan brat”, „Klub
Europejski” i inne.
Wiele radości sprawiły dzieciom zajęcia plastyczne, gdzie bez ograniczeń
można było eksperymentować i bawić się farbami. Zajęcia z bibułkarstwa
okazały się również bardzo ciekawe, gdy sprawne ręce młodych artystów
wyczarowywały różnokolorowe kwiaty. Las w zimowej szacie urzekł swym
pięknem uczestników kuligu. Drzewa otulone śniegiem sprawiały wrażenie
bajkowej krainy. Ognisko w środku śniegowej zaspy, dzwonki sań parskanie
konia, śmiech i fantastyczne upadki z sanek w śniegową pierzynę, a później
gorąca herbatka przy kominku to to, na co trzeba czekać znów cały rok do
następnych ferii zimowych.
Elżbieta Knap
n-l ZSP w Głojscach
„Kuchnia regionalna Beskidu Dukielskiego”
w przygotowaniu.
Jednym z zadań, które realizują Stowarzyszenie „Animare”
i Gmina Dukla w ramach projektu „Warsztaty rękodzielnicze, kuchnia
regionalna sposobem na atrakcyjniejszą ofertę agroturystyczną”,
finansowanego przez Akademie Rozwoju Filantropii w Polsce jest
przygotowanie publikacji „Kuchnia regionalna Beskidu Dukielskiego”. Koło
Gospodyń Wiejskich w Równem, które jest partnerem realizowanego projektu
przygotowało 32 potrawy regionalne na sesje zdjęciową. Zdjęcia znajdą się
w przygotowywanej publikacji, która przyczyni się do przybliżenia, a także
upowszechnienia tej znakomitej kuchni nie tylko w naszym regionie, ale i u
naszych sąsiadów. kbr
prof. dr hab. Barbara Sawicka
Akademia Rolnicza w Lublinie
mgr inż. Barbara Krochmal -Marczak
Zakład Gospodarki Regionalnej i Agroturystyki
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie
Możliwości wcześniejszego uzyskania plonu warzyw z
upraw pod osłonami stosowanymi na „płask”
Ostatnio w Polsce obserwuje się znaczny wzrost
zainteresowania uprawą wczesnych warzyw. Wynika to m.in. z korzyści
związanych z szybszym wprowadzeniem ich na rynek. Uprawa taka wymaga
zapewnienia roślinom odpowiednich warunków termicznych i wilgotnościowych,
zwłaszcza w kwietniu i maju, kiedy istnieje duże niebezpieczeństwo
występowania przymrozków wiosennych. Takie warunki spełnia uprawa warzyw
pod osłonami, zakładanymi „na płask”, bezpośrednio na obsadzone lub
obsiane pole. Do okrywania wczesnych warzyw mogą służyć:
– folia polietylenowa perforowana (PE);
– agrowłóknina polipropylenowa (nazwa handlowa Pegaz-Agro);
– biofolia.
Najbardziej popularną i stosowaną w całej Europie okrywą przystosowaną do
uprawy warzyw gruntowych jest folia polietylenowa, perforowana. Spełnia
ona dobrze warunki osłaniania roślin, gdyż przepuszcza promienie świetlne,
wypromieniowywanie ciepła przez folię zachodzi zaś stosunkowo szybko,
dzięki czemu rośliny uprawiane pod nią mogą się normalnie rozwijać.
Materiał ten jest odporny na wysokie, jak i na niskie temperatury
powietrza (od -60 do +70°C). Gleba okryta folią szybciej się ogrzewa, gdyż
w ciągu dnia temperatura powietrza pod okrywą jest wyższa niż nad gruntem
odkrytym; dobrze też zachowuje warunki wilgotnościowe, ponieważ ogranicza
parowanie. Wysycone parą wodną powietrze pod folią chroni młode rośliny
przed przymrozkami, gdyż skraplająca się, a następnie zamarzająca na folii
para wodna oddaje zakumulowane ciepło.
Włókniny polipropylenowe (nazwa handlowa Pegas-Agro) to grupa nowoczesnych
włóknin przeznaczonych do osłaniania roślin i gleby w celu zapewnienia
roślinom lepszych warunków wzrostu i poprawy ich cech jakościowych.
Zależnie od struktury i ciężaru właściwego agrowłókniny polipropylenowe
mogą być przeznaczone do takich zabiegów, jak:
– osłanianie roślin celem przyśpieszenia plonowania (P 17);
– ściółkowanie gleby (P 50 czarna);
– zimowe osłanianie roślin w celu ochrony przed mrozami (P 50 biała).
Agrowłóknina P17 jest lekka (1m2 waży 17g), w związku z tym może służyć do
bezpośredniego, bez konstrukcyjnego osłaniania wysianych lub wysadzonych
warzyw w okresie, kiedy warunki zewnętrzne są jeszcze dla nich
niekorzystne, zarówno w gruncie jak i nie ogrzewanych tunelach foliowych.
Włóknina ta chroni rośliny przed przymrozkami i niskimi temperaturami,
wahaniami temperatury w ciągu dnia i nocy, silnymi wiatrami, zbyt szybką
utratą wody glebowej, gwałtownymi opadami, gradobiciem, zanieczyszczeniem
pyłami przemysłowymi, a także przed poparzeniem słonecznym. Dzięki tym
właściwościom włóknin ich stosowanie pozwala na zapewnienie roślinom
dobrych warunków wzrostu nawet przy wcześniejszych terminach sadzenia czy
siewu, w porównaniu do tradycyjnych, a tym samym wcześniejszego uzyskania
plonów. Produkowane są one w następujących szerokościach: 1,6; 2,1; 3,2;
4,2; 6,35; 9,5; 12,65 i 15,8 m, co pozwala na swobodny wybór włókniny, w
zależności od stosowanej w uprawie warzyw rozstawy rzędów, a także
powierzchni przeznaczonej pod ich uprawę. Do roślin dobrze reagujących na
osłanianie włókniną należą: sałata, kapusta wczesna, kapusta pekińska,
kalarepa, kalafior, rzodkiewka, rzodkiew, marchew, seler, ziemniak
wczesny, papryka słodka, truskawki. Osłaniane są również rośliny ozdobne
szczególnie w okresach przymrozków nocnych.
Kolejność wykonywanych prac w uprawie warzyw pod osłonami jest
następująca:
1. Najpierw określamy szerokość zagonu, który zamierzamy okrywać. Można ją
obliczyć mnożąc liczbę zaplanowanych rzędów przez szerokość międzyrzędzi
dodając szerokość połowy międzyrzędzia na początku i na końcu zagonu.
2. Do tak obliczonej szerokości dodajemy 40-80 cm „luzu’’, w ten sposób
otrzymujemy szerokość agrowłókniny, jaka jest potrzebna do prawidłowego
okrycia zagonu. W przypadku warzyw niskich, takich jak: sałata, kalarepa,
czy rzodkiewka i krótko okrywanych wystarczy dodać 40 cm, a dla roślin
wyższym wzroście (np. kukurydza, wczesny ziemniak) i dłużej okrywanych
dodajemy po 60-80 cm „luzu”. Następnie należy wybrać odpowiedniej
szerokości folię lub agrowłókninę do okrycia plantacji.
3. Warzywa i inne rośliny z siewu lub sadzenia okrywamy bezpośrednio po
siewie lub sadzeniu, natomiast rośliny z siewu ozimego oraz dwu- i
wieloletnie ? z chwilą ustabilizowania się temperatury zewnętrznej na
poziomie powyżej 5?C tj. od połowy marca. Najlepsze efekty daje osłona
nałożona przy wilgotnej powierzchni gleby.
4. Agrowłókninę, jak i folię polietylenową, perforowaną należy rozkładać
zgodnie z kierunkiem, w jakim najczęściej wieją wiatry i sukcesywnie w
miarę rozkładania mocować wzdłuż wszystkich brzegów. Najczęściej mocuje
się ją przysypując brzegi okrywy ziemią. Istotną sprawą jest umiejętność
okrywania. Podstawowym błędem jest nadmierne napinanie płachty okrycia.
Rośliny przyciśnięte do ziemi gorzej bowiem rosną, a nawet mogą rozerwać
zastosowane osłony.
5. Okres utrzymywania osłony na roślinach jest uzależniony od gatunku
rośliny warzywnej oraz od panujących warunków atmosferycznych. Ważne jest,
aby nie trzymać osłony zbyt długo gdyż zwłaszcza przy pogodzie upalnej
mogłoby to spowodować zaburzenia we wzroście i pogorszenie jakości plonu.
Zalecane terminy sadzenia/siewu i okresy osłaniania warzyw pod okrywami
zakładanymi „na płask” (Patrz tabela obok)
W krajach Zachodniej Europy zaleca również używanie w uprawie wczesnych
warzyw biofolii, tj. folii, rozpadającej się po pewnym okresie czasu,
głównie pod wpływem wilgoci, której nie trzeba zdejmować z pola, a do
produkcji której używa się skrobi modyfikowanej.
Znajomość fizycznych właściwości osłon pozwala dobrać odpowiedni ich
rodzaj i przyspieszyć termin siewu/sadzenia o co najmniej 2-3 tygodnie, w
stosunku do optymalnego w danym rejonie, jak również staranniej dobierać
dawkę azotu pod warzywa. Podstawową jednak zaletą technologii uprawy pod
osłonami zakładanymi na „płask” jest uzyskanie wyższego plonu handlowego w
stosunku do uprawy tradycyjnej. Wczesne warzywa (np.: rzodkiewka, sałata)
uzyskane z produkcji polowej dzięki stosowaniu technologii uprawy z
użyciem folii polietylenowej lub agrowłókniny polipropylenowej mogą być
powszechnie dostępne na naszym rynku już na początku maja, a wczesny
ziemniak ? koniec maja-pierwsza dekada czerwca. Pozwoli to na częściowe
wyeliminowanie importu niektórych warzyw, np. wczesnego ziemniaka, a także
na poprawę ich cech jakościowych. Ponadto oprócz korzyści związanych z
szybszym wprowadzeniem na rynek istnieje również możliwość uprawy roślin w
plonie wtórym i międzyplonów, zapewnienia lepszej organizacji pracy oraz
ograniczenia prac związanych z przechowywaniem warzyw.
Wystrój kościoła pod wezwaniem św. Marii Magdaleny w
Dukli
c. d.
Do piedestałów, na których wznoszą się ołtarzowe kolumny, przymocowano
potężne konsole ozdobione festonami róż. Stoją na nich ,,rzeźby
personifikacji trzech cnót teologicznych: Miłości, Wiary, Nadziei oraz
Marii Magdaleny jako Pokuty” Wyrzeźbione są w drewnie, pomalowane białą
farbą, mają 180 cm wysokości, ,,tworzą u stóp kolumien ołtarza grupę jakby
postaci symbolicznych, których ruchy się dopełniają. (...) Pozy figur są
teatralne i zmanierowane”. Na sarkofagowej mensie ołtarza umieszczone
zostało tabernakulum z czterema kolumnami wspierającymi belkowanie,
wyłożone lustrami i zwieńczone figurkami amorków oraz płaskorzeźbą Arki
Przymierza.
Powyżej tabernakulum mieści się obraz przedstawiający św. Marię Magdalenę
klęczącą u stóp skały, z krzyżem w ręce. Jest to obraz olejny, w złoconej
ramie u góry wygiętej w łuk. Od góry wzdłuż ram spływają girlandy liści i
owoców wyrzeźbionych z drewna i złoconych. Nad obrazem znajduje się
płaskorzeźba, która przedstawia scenę spotkania Marii Magdaleny ze
Zmartwychwstałym Chrystusem jako ogrodnikiem. Wyżej umieszczony jest
lambrekin z rzeźbami aniołków po obu stronach. Spod lambrekinu spływają
festony róż niemal równoległe do tych, które widnieją tuż nad obrazem.
Całość kompozycyjna ołtarza zwieńczona jest złoconym okiem opatrzności
otoczonym promieniami.
Wszystkie szczegóły wielkiego ołtarza wykonane są z niezwykłym poczuciem
artystycznym. Całość robi więc wielkie wrażenie. Przyczynia się do tego
bardzo bogata ornamentacja rzeźbiona i złocona. Na wszystkich
płaszczyznach, pilastrach, konsolach spływają złocone wisiory kwiatów,
liści i motywów rokokowych. Złocone są również kompozytowe kapitele kolumn
i pilastrów. Symboliczne figury, anioły, aniołki, słupy kolumn i
płaskorzeźba pomalowane są na biało. Natomiast tło, znajdujące się za
kolumnami pilastry i piedestały swoją kolorystyką przypominają jasny
marmur.
Umieszczone parami pilastry dzielą nawę na trzy przęsła. Każde z nich
zdobi archiwolta wypełniona wgłębioną ścianą. W zachodnim przęśle,
pierwszym od głównego wejścia, po obu stronach stoją konfesjonały. Od
strony północnej ustawiono większy, ozdobiony kolumnami i pilastrami. Nad
kolumnami znajdują się woluty, a na nich rzeźbione aniołki, pomiędzy
którymi umieszczone jest popiersie św. Ignacego Loyoli. Kolorem
konfesjonał przypomina jasny marmur, a zdobią go dodatkowo złocone
ornamenty muszlowe i roślinne. Podobnie bogatą ornamentacją, rzeźbioną,
złoconą, w stylu saskiego rokoko ozdobiony jest mniejszy konfesjonał
stojący na południe od wejścia. Pierwszy wykonany został w 1746 roku,
drugi pochodzi prawdopodobnie z lat 1772 – 73.
W zachodnim przęśle usytuowany jest chór organowy. Jest faliście
wybrzuszony, wsparty na dwóch filarach tworzących trzy arkady. Na filarach
znajdują się pilastry zwieńczone rzeźbionymi, złoconymi kapitelami
kompozytowymi, spod których spływają festony złoconych kwiatów i liści
róży. Podobne widzimy na łukach arkad. Nad chórem wznoszą się współczesne
organy z dwiema kolumnami, które stanowią jakby przedłużenie pilastrów na
filarach. Spore rozmiary chóru świadczą o tym, że był przeznaczony dla
orkiestry, którą Mniszchowie utrzymywali przy pałacu dukielskim.
W środkowym przęśle nawy usytuowane są ołtarze boczne o podobnej
kompozycji jak ołtarz główny, ale w mniejszych rozmiarach. Są drewniane, z
jedną (w przeciwieństwie do ołtarza głównego) parą kolumn i pilastrów o
złoconych kapitelach kompozytowych. U piedestałów kolumn znajdują się
konsole, na których stoją figury świętych pomalowane na biało. Od góry
kolumny również ozdobione są konsolami. Stoją na nich białe figury
aniołów. Centralną część ołtarza południowego stanowi olejny obraz
przedstawiający św. Antoniego. Nad nim wśród białych chmurek i złoconych
promieni widnieje oko opatrzności. W przeciwległym ołtarzu obraz
przedstawia św. Jana z Dukli, a ponad nim umieszczono gołębicę Ducha Św.,
również w otoczeniu chmurek i promieni. Ornamentacja piedestałów kolumn i
pilastrów to wygięte w kształt litery C złocone kratki. Po pilastrach
spływają festony złoconych motywów rokokowych. Podobne motywy, tylko
większe, widnieją na szczytach ołtarzy.
Pomiędzy prezbiterium a nawą po stronie północnej, w załomach pilastrów,
znajduje się ambona. Jej dolna część wsparta jest na czterech wolutach
zbiegających się u dołu w winne grono. Ponad wolutami umieszczone są
figury czterech doktorów kościoła. Pomiędzy środkowymi figurami widnieje
złocony rokokowy kartusz. Górną część ambony stanowi baldachim, spod
którego zwiesza się rzeźbiony lambrekin. Na baldachimie znajdują się
rzeźby czterech aniołków i Chrystusa – Dobrego Pasterza. Aniołki
podtrzymują złocone festony róż. W tle kazalnicy widnieje otoczona
złoconymi ornamentami roślinnymi płaskorzeźba przedstawiająca
kaznodziejskie symbole – księgę i biret doktorski. Na ambonę prowadzą od
strony prezbiterium schodki ze złoconą ornamentacją. Kazalnica pomalowana
jest we wzór jasnego marmuru, rzeźby i płaskorzeźba są białe. Powstała w
1746 roku, rzeźby i rokokowe ornamenty dodano w latach 1772 - 73.
Na ścianach kościoła umieszczone zostały wykonane z czarnego marmuru
epitafia m.in. Józefa Bernarda Wandalina Mniszcha, Jerzego Augusta
Wandalina Mniszcha, Bilchildy Mniszchowej, Marii Amalii Mniszchowej, Wandy
Teresy Męcińskiej, Józefa Jana Kantego Ossolińskiego, Teresy Ossolińskiej,
a więc przedstawicieli rodzin, w posiadaniu których znajdowała się Dukla w
XVIII i XIX wieku. W głównym przedsionku stoi zaś nagrobek Franciszka
Stadnickiego, który też przez pewien czas był właścicielem Dukli.
UWAGA DEBIUTY!
W poprzednim numerze Dukielskiego Przeglądu
Samorządowego rozpoczęliśmy prezentację prób pisarskich młodzieży naszego
dukielskiego gimnazjum.
W kwietniowym numerze przedstawiamy ponownie Agnieszkę Bachenek, uczennicę
III klasy Gimnazjum w Dukli, która tym razem podjęła próbę oceny swoich
rówieśników, na podstawie przeprowadzonej ankiety w kilku wybranych przez
siebie klasach /dla przypomnienia, w marcowym wydaniu DPS, wydrukowaliśmy
wiersz Agnieszki pt. „Łąka”. Agnieszka tworzy pod czujnym okiem polonistki
Pani Teresy Rzepskiej.
„Co z tą dzisiejszą młodzieżą”
Wśród zagadnień, które od zarania dziejów dręczą ludzkość i jej pokolenia,
są pytania: „Jaka jest dzisiejsza młodzież?”, „Dlaczego taka jest?”, „Jaka
powinna być?”
Zainteresowana tym problemem, postanowiłam przeprowadzić ankietę w kilku
wybranych przez siebie klasach, gdzie młodzież /oceniając samą siebie/
podałaby na te pytania odpowiedzi.
Większość uczniów, bo aż 60 %, na pierwsze pytanie odpowiedziała
jednogłośnie, że współczesna młodzież jest wulgarna, arogancka,
nietolerancyjna i samolubna. Kilkoro z respondentów stwierdziło, że
dzisiejsze młode pokolenie jest leniwe, zwariowane, nerwowe, naiwne, a
także zagubione i osamotnione. Wspominają także, że sięga po różnego
rodzaju używki / alkohol, papierosy, narkotyki/.
Tylko 20 % ankietowanych stanęło w obronie współczesnej młodzieży,
twierdząc, że jest ona spokojna, inteligentna, pomocna oraz kulturalna,
ponieważ zdają sobie sprawę, że „ogół”, to nie znaczy „wszyscy”.
Odpowiedzi na drugie pytanie „Dlaczego młodzież jest taka, a nie inna”?”,
były bardziej zróżnicowane. Młodzi ludzie, jako główną przyczynę nagannego
zachowania, wskazywali postawę wielu rodziców, którzy poświęcają swoim
dzieciom zbyt mało czasu, dając im równocześnie wolną rękę w wielu
sprawach.
Respondenci zdają sobie sprawę, że młodzi ludzie potrzebują kogoś, kto
będzie dla nich wzorem i wskaże im drogę. Teoretycznie, takimi osobami
powinni być rodzice, jednak nie zawsze są oni dobrym wzorem do
naśladowania. Dlatego młodzież zaczyna szukać autorytetów poza domem
rodzinnym, najczęściej wśród podwórkowego otoczenia.
Obok obarczonych winą, znalazły się także media /telewizja, radio, prasa,
internet/, które przekazują fałszywe i złudne wartości współczesnego
świata. Negatywny wpływ mają starsi koledzy oraz szkoła. Uczniowie
stwierdzają, że coraz większa ich ilość stara się naśladować jednodniowych
idoli, nie zważając na to, czy kreują oni wartości pozytywne, czy
negatywne.
Ankietowani zauważają, że wpływ na zachowanie młodzieży ma nastrój oraz
kontakt z ludźmi, którzy myślą i czują podobnie. Obecnie coraz trudniej o
prawdziwą przyjaźń i miłość.
Młodzi żyjąc w ciągłym pośpiechu, zdominowani przez dobę komputerów i
telewizji, zapominają o Bogu i wierze, a to według nich jest podstawą bytu
prawdziwego człowieka.
„Jaka powinna być współczesna młodzież?” – odpowiedź na to pytanie wydała
się ankietowanym banalna i prosta. Jednogłośnie stwierdzili, że dzisiejsza
młodzież powinna być:
dobra, uprzejma, kulturalna, pracowita, czerpiąca korzyści z nauki i
pomocy innym. Powinna spojrzeć na świat przez różowe okulary, a przede
wszystkim nieść ludziom wiarę, nadzieję i miłość, zgodnie z tym, co mówi
im serce.
Każdy człowiek, wchodząc w dorosłe życie, musi przejść przez ciężki okres,
zwany „dorastaniem”. I choć wydaje się, że jest on daleki od ideału,
zawiera w sobie jednak coś z dobra.
Zamiast zastanawiać się „Jaka jest dzisiejsza młodzież?” i „Dlaczego tak
jest?”, powinniśmy spróbować ją zrozumieć i pomóc jej w zostaniu dobrami
ludźmi, a to przecież nie takie proste.
Najlepiej tę ankietę podsumują słowa wypowiedziane przez Ojca Świętego:
„Musicie wymagać od siebie, chociaż ludzie od Was nie wymagają”...
Agnieszka Bachenek
Uczniowie ZSP SP i Gimnazjum w Dukli
- laureatami konkursów ogólnopolskich
Uczniowie naszej szkoły chętnie biorą udział w
konkursach pozaszkolnych i osiągają w nich znaczące wyniki.
Do konkursu plastycznego dla dzieci i młodzieży organizowanego przez
Rekopol Organizację Odzysku S.A. z Warszawy pod hasłem
„Jak według Ciebie powinien wyglądać czysty świat”
opiekunka Pani Maria Fornal zakwalifikowała 10 prac uczniów szkoły
podstawowej. Prace były wykonane w różnorodnych technikach i 6 z nich
zyskało uznanie konkursowego jury. Ich autorzy znaleźli się wśród
laureatów konkursu i otrzymali nagrody rzeczowe.
Są to:
Anna Stępień 5d
Magdalena Krowicka 5d
Krystian Zajączkowski 5c
Nina Pietruszka 5a
Monika Jakieła 5a
Gabriela Jakieła 5a
W konkursie wzięło udział 14 szkół z całej Polski, na konkurs wpłynęło 365
prac.
Gimnazjalistka Katarzyna Rachfał wykonała wszystkie zadania Konkursu
„ARSENAŁ PAMIĘCI” organizowanego przez XXIX Liceum Ogólnokształcące im.
hm. Janka Bytnara „Rudego” i uzyskała tytuł jego laureata.
Została ona zaproszona wraz z opiekunem mgr Stanisławem Fornal na
uroczyste podsumowanie tegorocznej edycji konkursu, które odbyło się w
Łodzi w pałacu Poznańskich.
W konkursie wzięli udział uczniowie z 53 szkół z 11 województw, wpłynęło
ponad 200 prac.
Laureatom gratuluję sukcesów, ich opiekunom dziękuję za dodatkową pracę.
zastępca dyrektora szkoły
mgr Izabela Chłap
W dniach 18 i 19 marca w Łodzi odbyło się uroczyste
podsumowanie VI edycji ogólnopolskiego konkursu
„Arsenał Pamięci”
organizowanego przez XXIX LO im. hm. Janka Bytnara
„Rudego”.
W czwartkowy poranek, wspólnie z panią dyrektor mgr Izabelą Chłap,
wybrałyśmy się w podróż do Łodzi. Podróż przebiegła spokojnie. O godzinie
15.30 byłyśmy już na miejscu. Dotarłyśmy na miejsce spotkania, czyli do
budynku XXIX LO, na ulicy Zelwerowicza.
Po załatwieniu wszystkich formalności, udałyśmy się na zaplanowane
wcześniej spotkanie z uczestnikiem Akcji pod Arsenałem – Luxorem.
Opowiedział nam historię swojego życia. W jego opowiadaniu często
przewijały się wspomnienia o Rudym, Alku i Zośce – bohaterach „Kamieni na
szaniec”. Po zakończeniu części oficjalnej wraz z przewodnikami udaliśmy
się do hoteli.
Już o godzinie 17.00 znaleźliśmy się w miejscu zakwaterowania.
O godzinie 19.00 wraz z przewodnikami udaliśmy się do Teatru Powszechnego
w Łodzi, gdzie był organizowany spektakl pt.: „Szalone nożyczki”
specjalnie dla uczestników konkursu „Arsenał Pamięci”. Po oficjalnej
części „na Zelwerowicza”, teatr był doskonałą formą relaksu. Spektakl był
nadzwyczaj zabawny i wszyscy prawie płakali ze śmiechu.
Po zakończeniu spektaklu, z małą nutką żalu, że to już koniec, udaliśmy
się na miasto. Sama Łódź w dzień nie jest zbyt ładnym miastem, ożywa
dopiero nocą.
Nazajutrz o godzinie 9.00 całą grupą udaliśmy się do Muzeum Historii
Miasta Łodzi, które znajduje się w Pałacu Poznańskich. W muzeum obsługę
przewodnicką zapewnili nam uczniowie XXIX LO. Zwiedziliśmy wystawę
ukazującą życie wielu wybitnych Łodzian. Dzięki tej ekspozycji poznałam
działalność ludzi o światowej sławie, w większości Żydów, którzy swoim
działaniem wnieśli wiele do światowej historii i kultury.
Po zwiedzeniu ekspozycji w muzeum, udaliśmy się wraz z przewodnikami do
Sali Lustrzanej w Pałacu, gdzie odbyć się miało uroczyste podsumowanie
tegorocznej edycji konkursu.
Przed rozpoczęciem głównych uroczystości mogliśmy zapoznać się z
ekspozycją „Arsenału Pamięci” gromadzącą plon Konkursu, zebrane pamiątki,
prace laureatów. Była tam również moja praca. Po raz pierwszy spotkałam
się z sytuacją, gdzie wiele nieznajomych osób interesowało się moją pracą.
Uroczystośc rozpoczęła się wprowadzeniem Sztandarów i odśpiewaniem hymnu
narodowego. Panowała bardzo podniosła atmosfera. Na sali byli młodzi
laureaci konkursu, ich opiekunowie i weterani – trzy pokolenia.
Wszystkich uczestników, a także gości honorowych, przywitał organizator
konkursu hm. Krzysztof Jakubiec. Podczas swojego krótkiego przemówienia
kilkakrotnie łamał mu się głos, a w oczach pojawiały się łzy, gdyż mówił o
sprawach wielkiej wagi.
Pisarka Druhna Barbara Wachowicz, poproszona o to przez druha Krzysztofa,
rozpoczęła swoją gawędę o „czasach dawnych, ale wciąż jeszcze żywych”. W
jej opowiadaniu przewijały się historie z życia obecnych na uroczystości „Jaworzaków”
i Żołnierzy Batalionu „Zośka”. Wartki tok gawędy, ciekawa tematyka i styl
wypowiedzi spowodowały, że czas uciekał bardzo szybko.
Wszyscy laureaci otrzymali równorzędne nagrody. Po ich wręczeniu, głos
zabrał ponownie hm Krzysztof Jakubiec, który podziękował wszystkim za
przybycie. Szczególne podziękowania skierował w stronę gości honorowych.
Nad sceną wisiał szyld z napisem „Rudy jest z nami!”. Słuchając rozważań
hm. Jakubca i Druhny Barbary Wachowicz, rzeczywiście czuło się obecność
tych wszystkich ludzi, którzy zginęli bohaterską śmiercią w obronie
Naszego Kraju.
„Każdy dzień odmierza ziarnka piasku w klepsydrze czasu. Ziarnkiem jest
każde przeżycie, wzruszenie, zachowanie. Czy z upływem czasu piasek
ludzkiego życia rozwiany wiatrem utonie w oceanie historii, czy spojony
najtrwalszym spoiwem – ludzką pamięcią – pokona czas?” – to słowa hm.
Krzysztofa Jakubca. Ja, widząc nas wszystkich, młodych ludzi, złączonych
jedną ideą „Ocalić od zapomnienia okruchy naszej historii”, mogę być
spokojna o odpowiedź na to pytanie. Myślę, że wspomnienia i przeżycia
naszych, często anonimowych, bohaterów narodowych przetrwają i będą
świadectwem bohaterstwa tych ludzi dla przyszłych pokoleń.
Pobyt w Łodzi był dla mnie okazją do spotkania z ludźmi, którzy własnym
życiem zapisywali najpiękniejsze karty polskiej historii.
Chciałabym bardzo podziękować pani dyrektor Izabeli Chłap oraz panu
dyrektorowi Stanisławowi Fornalowi za zachęcenie mnie do tego konkursu,
pomoc w każdej sprawie oraz za opiekę podczas podróży.
Wspomnienia pozostaną, a wyjazd do Łodzi zawsze będę wspominać z dużym
sentymentem i pewnym rozrzewnieniem. Te przeżycia zmobilizowały mnie do
wzięcia udziału w kolejnej edycji tego konkursu.
Kasia Rachfał |