Zajęcia rękodzielnicze w szkołach
Od
początku semestru letniego w trzech Zespołach Szkół Publicznych Gminy Dukla: w Dukli,
Jasionce i Równem trwają zajęcia pozalekcyjne dla dzieci zainteresowanych rękodziełem
artystycznym. Dzieci z instruktorami i nauczycielami pracują w grupach 12-15 osobowych.
Na zajęciach poznają techniki robienia tkaniny artystycznej, plecionkarstwa z siana i
słomy, poznają podstawy ceramiki i gipsu, a także malarstwa.
Również w okresie przedświątecznym odbyły się we wszystkich 9 szkołach naszej gminy
zajęcia dotyczące tradycji Świąt Wielkanocnych: jedne zajęcia poświęcone były
ozdobom świątecznym, przede wszystkim robieniu palm, drugie dotyczyły tradycji pisania
pisanek.
Wszystkie zajęcia cieszą sie ogromnym powodzeniem wśród dzieci z naszych szkół.
Celem przeprowadzenia zajęć było zainteresowanie dzieci i młodzieży tradycjami,
obrzędowością oraz wzbogacenie wiedzy w dziedzictwie kulturowym regionu w okresie
Świąt Wielkanocnych. W tym roku szkolnym pracę pedagogów - plastyków wspierali
instruktorzy ze Stowarzyszenia Kulturalno-Ekologicznego "Animare".
Uczniowie z wielkim zainteresowaniem śledzili sposób wykonania palm i zajączków
wielkanocnych ze słomy. Przekonali się, że z łatwo dostępnego materiału, jakim jest
słoma można zrobić niepowtarzalne cudeńka. Najczęściej stosowanym materiałem do
wykonania palm są suszone kwiaty, trawy, gałązki bukszpanu, gałązki wierzbowe pokryte
baziami oraz misternie skręcane kwiaty z krepiny.
Najpopularniejszym
sposobem ozdabiania jajek na naszym terenie jest opisywanie techniką batiku. Jest to
jeden z najstarszych sposobów zdobienia, znany od XVII wieku w Europie a przyniesiony
prawdopodobnie ze Wschodu. Technika ta polega na pokrywaniu pisakiem cienką warstwą
wosku miejsc zabezpieczonych w ten sposób przed działaniem barwnika, w którym jajko
się zanurza. Przez kilkakrotne powtarzanie tego samego procesu można uzyskać na jajku
wielobarwny wzór.
Jest ulubiona techniką dzieci, bo niesie ze sobą ciągłe odkrywanie czegoś nowego.
Są wśród nas zwolennicy pisanek jednokolorowych zwanych kraszankami. Bardzo często
stosowanym sposobem zdobienia jaj jest technika skrobania. Na zabarwionej skorupce jajka
ostrym narzędziem wyskrobujemy geometryczne czy roślinne wzory.
Warto zachęcić dzieci do zbierania barwnych skorupek. Kolorowe skorupki z wielkanocnych
pisanek po wysuszeniu mogą się przydać jako surowiec do wykonania efektownej mozaiki, z
której możemy ułożyć obrazek lub ozdobić nią np. ramki obrazków, gliniany wazonik.
Tekst i fot. Krystyna Boczar-Różewicz
Project “Craft” Handicrafts workshops in schools
Afternoon-workshops for children interested in artistic handicrafts are
conducted from the beginning of the summer semester in 3 Public Schools
Complexes of the Dukla Municipality: Dukla, Jasionka and Równe. Children
work with instructors and teachers in 12-15 persons’ groups. During the
workshops they learn techniques of making artistic fabrics, plaiting (hay,
straw), basics of ceramics and plaster of Paris casts, and also painting.
Before Easter there were conducted workshops in all 9 schools of our
municipality concerning Easter traditions. First workshops concerned Easter
decorations – first of all the Easter palms, and the second workshops
concerned painting Easter eggs.
Children from our schools enjoyed all the workshops. The goal of the
workshops was to interest children and youth in traditions, customs and
improve their knowledge concerning regional cultural heritage of the Easter
season. This year instructors from the Association for Cultural and
Ecological Initiatives “Animare” supported school arts teachers. Pupils were
very interested in ways of making Easter palms and straw hares. They
realised that it is possible to make beautiful things of such a simple and
very well available material as straw is. Easter palms are usually made of
dry flowers, grasses, twigs of box (wood), willow twigs and flowers made of
tissue-paper.
Painting Easter eggs in “batik” technique is the most popular way of
decorating Easter eggs in our region. It is one of the oldest ways of
decorating Easter eggs, known in Europe from XVII century. It probably came
from the east. In this technique we paint egg with wax and then dip it in
dye. Repeating this several times we can obtain multicolour design. It is
favourable technique for children because it brings opportunity to discover
something new after each dipping in dye. We also like Easter eggs painted in
one colour. Another way of decorating Easter eggs is technique of scraping.
We scrape on coloured eggs various geometric or plant designs. It is worth a
try to encourage children to collect coloured eggshells. The eggshells from
Easter eggs may be used to make impressive mosaics.
Text and photographs by Krystyna Boczar-Różewicz
|