Aktualności z gminy


Lista produktów tradycyjnych

W związku z uchwaleniem ustawy "o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych" (DZ.U. Nr 10 z 2005 r., ustawa z dnia 17 grudnia 2004r., póz. 68), pragnę zainteresować Państwa bardzo ciekawą inicjatywą, która mam nadzieję, wpisze się w działania mające na celu poprawę bytu mieszkańców wsi, stając się jednocześnie kolejnym narzędziem do jeszcze lepszej promocji, a co za tym idzie rozwoju naszego regionu.
Wspomniana wyżej ustawa, daje Marszałkowi Województwa kompetencje do przyjmowania i oceny wniosków o wpisywanie naszych podkarpackich produktów na "Listę produktów tradycyjnych", którą prowadził będzie Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na liście znaleźć się mogą produkty rolne, środki spożywcze lub napoje spirytusowe, których jak wynika z zapisów ustawy, "jakość lub wyjątkowe cechy i właściwości wynikają ze stosowania tradycyjnych metod produkcji, za które uważa się metody wykorzystywane od co najmniej 25 lat". Wpisanie na tę listę, może się okazać dopiero pierwszym krokiem szerokiego rozpromowania "naszych" rodzimych produktów. Kolejnym, może być ubieganie się o rejestrację nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych oraz nazw specyficznego charakteru produktów rolnych lub środków spożywczych, zgodnie z procedurą określoną stosownymi przepisami prawa.
W związku z powyższym, mając na uwadze szansę jaka staje przed producentami produktów tradycyjnych, Urząd Marszałkowski przygotował kwestionariusz, który pomoże zinwentaryzować te produkty na terenie województwa podkarpackiego. W najbliższym czasie bowiem będą się mogły one ubiegać o wpisanie na Listę Produktów Tradycyjnych.
Przesłanie do Urzędu wypełnionych kwestionariuszy jest pierwszym krokiem mającym na celu dotarcie do jak najszerszego kręgu potencjalnych beneficjentów tego działania. Dodatkowe informacje są udzielane pod nr tel. /017/ 860-67-12, 850-17-53, 850-17-27
Szczegółowe informacje zawarte są na stronie www.podkarpackie.pl (region/rolnictwo/produkt tradycyjny)
PS. Kwestionariusz można otrzymać również w Urzędzie Gminy w Dukli

Urząd Marszałka Woj. Podkarpackiego


Uwaga! - Rolnicy i domownicy rolników

Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, że od 16 maja do 24 czerwca 2005 r. będzie prowadzony nabór \ uczestników na bezpłatne szkolenia zawodowe i językowe.
Osoby zainteresowane powinny spełniać następujące warunki: - być rolnikami, posiadającymi małe gospodarstwa rolne, o preferowanej powierzchni do 3 ha lub domownikami rolników, które:
- uprzednio pracowały, a utraciły pracę w wyniku redukcji zatrudnienia, mieszczą się w przedziale wiekowym 45-55 lat, posiadają staż pracy, jednak ich kwalifikacje zawodowe uległy dezaktualizacji,
- są osobami młodymi, do 34 roku życia / domownicy rolników/, które po ukończeniu szkoły nie znalazły pracy w wyuczonym zawodzie.
Szkolenia organizowane będą między innymi w zawodach:
- operator obrabiarek sterowanych numerycznie
- operator wózków widłowych + magazynier
- obsługa kasy fiskalnej+ fakturowanie
- opiekun/ka/ nad osobami starszymi
- operator ciężkiego sprzętu
- pracownik prac wykończeniowych w budownictwie
- hutnik /kugler, dmuchacz/
Każdy uczestnik szkolenia zawodowego będzie uczestniczył również w kursie języka angielskiego lub niemieckiego, na zróżnicowanych poziomach. Ponadto wszyscy uczestnicy skorzy stają z usług doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy.
Szkolenia organizowane będą w ramach projektu "Wejście na europejski rynek pracy" realizowanego w ramach działania 2.3 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i współfmansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Osoby zainteresowane mogą zapisywać się na szkolenia w Krośnie /adres: Oddział Zamiejscowy WUP w Krośnie, ul. Lewakowskiego 27 b, tel. 0-13 4364917


Składy osobowe Rady Miejskiej w Dukli w latach 1990-2005:

Skład osobowy Rady Miejskiej w Dukli w latach 1990-1994:

1. +Śp. Klein Edward - do 14.08.1992 r.
2. Korzec Adolf - z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Dukli
3. Turek Władysław - Przewodniczący Rady Miejskiej w Dukli
4. Rzepiela Jan
5. Piróg Antoni
6. Możdżan Stanisław
7. Jakieła Stanisław
8. Farbaniec Jan
9. Madej Mieczysław
10. Kaluba Maciej
11. Sieniawski Adam
12. Kokoszka Józef
13. Rzeszutek Andrzej
14. Tabaka Jan
16. Chrobaczyński Ryszard - z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Dukli
17. Kurzawa Jan
18. Kozubal Wacław
19. Fornal Józef
20. Józefczyk Stanisław
21. Szydło Adam
22. Krężałek Andrzej
23. Białogłowicz Leopold
24. Delimata Mieczysław
25. Nowak Zygmunt
26. Marszał Jan
27. +Śp. Staroń Zenon
28. Markuszka Kazimierz
W I-szej kadencji zrezygnowali radni:
Sieniawski Adam (do 20.12.1990) i Rzeszutek Andrzej (do 25.09.1990)
W wyborach dodatkowych na ich miejsce wybrano: Sobotę Leopolda i Hryneńko Jana

Skład osobowy komisji stałych Rady Miejskiej w Dukli w latach 1990-1994

Komisja Rolnictwa i Zaopatrzenia Ludności
1. Farbaniec Jan -przewodniczący
2. Rzepiela Jan
3. Fornal Józef
4. Madej Mieczysław
5. Farbaniec Michał
6. Jakieła Stanisław
7. Możdżan Stanisław
spoza Rady:
8. +Śp. Kowalski Stanisław
9. Bogacz Maria
10. Czepiga Czesława
11. Kogut Kazimierz
12. Brzana Stanisław
13. +Śp. Wójcik Marian

Komisja Kultury, Oświaty i Zdrowia
1. Kozubal Wacław -przewodniczący
2. +Śp. Klein Edward
3. Marszał Jan
4. Tabaka Jan
5. Szydło Adam
6. Hryneńko Jan /od 1993 r./
spoza Rady:
7. Pepera Jan
8. Pepera Elżbieta /do 1991 r./
9. Jakimczuk Wiesław
10. +Śp. Noszczyk Aleksander /od 1991 r./
11. Gocz Teodor /od 1992 r./
12. Szubrycht Zbigniew /od 1992 r./
13. Józefczyk Stanisław /od 1992 r./
14. Pochwała Stanisław /od 1993 r./

Komisja Porządku Publicznego i Spraw Samorządu
1. Markuszka Kazimierz -przewodniczący
2. Rzepiela Jan
3. Nowak Zygmunt
4. Sieniawski Adam
5. Kokoszka Józef
6. Białogłowicz Leopold
7. Krężałek Andrzej
spoza Rady:
8. Gniady Marek
9. Magdziak Tadeusz

Komisja Rozwoju Miasta i Gminy i Ochrony Środowiska
1. Korzec Adolf -przewodniczący
2. Kaluba Maciej
3. Józefczyk Stanisław
4. Turek Władysław
5. Chrobaczyński Ryszard
6. Kurzawa Jan
7. Piróg Antoni
spoza Rady:
8. Trebunia Jerzy
9. Piróg Jan
10. +Śp. Okoński Jerzy
11. Gosztyła Jan
12. Matuszczyk Piotr
13. Czaja Zbigniew /od 1992 r./

Komisja Statutowa
1. Nowak Zygmunt -przewodniczący
2. Marszał Jan
3. Chrobaczyński Ryszard
4. Gosztyła Jan

Komisja Rewizyjna
1. +Śp. Staroń Zenon -przewodniczący
2. Delimata Mieczysław
3. Farbaniec Jan

Skład osobowy Zarządu Miasta i Gminy Dukla w latach 1990-1994:
1. Nowak Zygmunt - przewodniczacy
2. Gosztyła Jan
3. +Śp. Kowalski Stanisław
4. Kaluba Maciej
5. Krężałek Andrzej
6. Rzepiela Jan

Skład osobowy Rady Miejskiej w Dukli w latach 1994-1998:

1. Marosz Andrzej
2. Dudzik Zenon
3. Możdżan Jerzy
4. Głowa Józef
5. Krężałek Andrzej - Przewodniczący Rady Miejskiej w Dukli
6. Delimata Mieczysław
7. Nowak Zygmunt
8. Rzepiela Jan
9. Cyran Andrzej
10. Głód Zbigniew
11. Jakieła Stanisław
12. Kuc Stanisława
13. Fornal Józef
14. Kurzawa Jan
15. Rąpała Zbigniew
16. Kołacz Stanisław
17. Hryneńko Jan - z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Dukli
18. Sobota Leopold - z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Dukli
19. Farbaniec Jan
20. Madej Mieczysław
21. Misiak Józef
22. Dróbek Feliks
23. Staroń Zenon
24. Markuszka Kazimierz

W II-giej kadencji zrezygnował radny Marosz Andrzej, na jego miejsce w wyborach dodatkowych wybrano Szczurka Eugeniusza.

Skład osobowy komisji stałych Rady Miejskiej w Dukli w latach 1994-1998

Komisja Rozwoju Gospodarczegoi Ochrony Środowiska
1. Kuc Stanisława -przewodnicząca
2. Krężałek Andrzej
3. Marosz Andrzej
4. +Śp. Staroń Zenon
5. Jakieła Stanisław
6. Fornal Józef
spoza Rady:
7. Piróg Antoni
10. Józefczyk Stanisław

Komisja Rolnictwa i Leśnictwa
1. Rzepiela Jan - przewodniczący
2. Madej Mieczysław
3. Farbaniec Jan
4. Misiak Józef
5. Jakieła Stanisław
6. Fornal Józef
spoza Rady:
14. Możdżan Stanisław
15. Czepiga Czesława
16. Lewicka Danuta

Komisja Kultury, Oświaty i Zdrowia
1. Cyran Andrzej -przewodniczący
2. Krężałek Andrzej
3. Hryneńko Jan
4. Delimata Mieczysław
5. Możdżan Jerzy
6. Rąpała Zbigniew
spoza Rady:
7. Chrobaczyński Ryszard
8. Kowalik Zbigniew
9. Zieliński Andrzej

Komisja Spraw Samorządu i Porządku Publicznego
1. Markuszka Kazimierz -przewodniczący
2. Dudzik Zenon
3. Nowak Zygmunt
4. Hryneńko Jan
5. Sobota Leopold
6. Rzepiela Jan
spoza Rady:
7. Białogłowicz Leopold
8. Gniady Marek
9. +Śp. Piróg Wojciech

Komisja Rewizyjna
1. Głowa Józef -przewodniczący
2. Markuszka Kazimierz
3. Dróbek Feliks
4. Marosz Andrzej
5. Kurzawa Jan

Komisja Statutowa
1. Nowak Zygmunt -przewodniczący
2. Marosz Andrzej
3. Sobota Leopold
4. Dudzik Zenon
spoza Rady:
5. Kowalik Zbigniew

Komisja Budżetowa
1. Rzepiela Jan -przewodniczący
2. Kuc Stanisława
3. Cyran Andrzej
4. Markuszka Kazimierz
5. Głowa Józef
6. Nowak Zygmunt

Skład osobowy Zarządu Miasta i Gminy Dukla w latach 1994-1998:
1. Nowak Zygmunt - przewodniczacy
2. Gosztyła Jan
3. Farbaniec Jan
4. Jakieła Stanisław
5. Możdżan Jerzy
6. DelimataMieczysław

Skład osobowy Rady Miejskiej w Dukli w latach 1998- 2002:
1. Bałon Wacław
2. Boczar Władysław
3. Delimata Mieczysław
4. Dudzic Zdzisław - z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Dukli
5. Dziedzic Andrzej
6. Farbaniec Jan
7. Faustus Adam
8. Fornal Antoni
9. Fornal Stanisław
10. Głód Zbigniew
11. Gulba Tadeusz - z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Dukli
12. Gwiżdż Bogusław
13. Jakieła Wiesław
14. Jurczyk Stanisław
15. Kaczor Bogdan
16. Kalita Stanisław - Przewodniczący Rady Miejskiej w Dukli
17. Krężałek Andrzej
18. Lis Stanisław
19. Nowak Zygmunt
20. Pilip Stefan
21. Sobota Leopold
22. Staroń Agata
23. Szczurek Andrzej (okręg wyb. 5)
24. Szczurek Andrzej (okręg wyb. 6)

Skład osobowy komisji stałych Rady Miejskiej w Dukli w latach 1998-2002
Komisja Rozwoju Gospodarczego
i Ochrony Środowiska
1. Fornal Antoni -przewodniczący
2. Gulba Tadeusz
3. Głód Zbigniew
4. Szczurek Andrzej (5)
5. Staroń Agata
6. Kaczor Bogdan
spoza Rady:
7. Chłap Maria
8. Ocias Wojciech
9. Jakieła Stanisław

Komisja Rewizyjna
1. Farbaniec Jan -przewodnicący
2. Delimata Mieczysław
3. Pilip Stefan
4. Szczurek Andrzej

Komisja Rolnictwa
1. Jakieła Wiesław -przewodniczący
2. Gwiżdż Bogusław
3. Bałon Wacław
4. Boczar Władysław
spoza Rady:
5. Mysza Józef
6. Czepiga Czesława

Komisja Statutowa
1. Nowak Zygmunt -przewodniczący
2. Farbaniec Jan
3. Gwiżdż Bogusław
4. Krężałek Andrzej
spoza Rady:
5. Dłużniewski Zbigniew

Komisja Kultury, Oświaty i Zdrowia
1. Kaczor Bogdan -przewodniczący
2. Fornal Stanisław
3. Jurczyk Stanisław
4. Delimata Mieczysław
5. Pilip Stefan
6. Szczurek Andrzej /6/
spoza Rady:
7. Kowalik Zbigniew
8. Chrobaczyński Ryszard
9. Walaszczyk Małgorzata

Komisja Spraw Samorządu
i Porządku Publicznego
1. Bałon Wacław -przewodniczący
2. Dudzic Zdzisław
3. Nowak Zygmunt
4. Gulba Tadeusz
5. Sobota Leopold
6. Boczar Władysław
spoza Rady:
7. Gniady Marek
8. Sporniak Wacław
9. Konieczkowski Piotr

Komisja Budżetowa
1. Nowak Zygmunt -przewodniczący
2. Fornal Antoni
3. Farbaniec Jan
4. Jakieła Wiesław
5. Kaczor Bogdan
6. Bałon Wacław

Skład osobowy Zarządu Miasta i Gminy Dukla w latach 1998- 2002:
1. Witkowski Piotr - przewodniczący
2. Lorenc Ignacy
3. Lis Stanisław
4. Sobota Leopold
5. Faustus Adam
6. Dziedzic Andrzej

Skład osobowy Rady Miejskiej w Dukli w latach 2002-2006:

1. Chłap Bogdan
2. Dziedzic Andrzej
3. Farbaniec Jan
4. Fiałkiewicz Zdzisław
5. Gwiżdż Bogusław - z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Dukli
6. Jodłowski Michał
7. Krówka Fryderyk
8. Lis Stanisław - Przewodniczący Rady Miejskiej w Dukli
9. Mikos Jan
10. Nowak Zygmunt
11. Patla Kazimierz - z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Dukli
12. Uliasz Zbigniew
13. Wajda Zofia
14. Węgrzyn Stanisław
15. Wróbel Maria

Skład osobowy komisji stałych Rady Miejskiej w latach 2002-2006

Komisja Rewizyjna
1. Farbaniec Jan -przewodniczący
2. Fiałkiewicz Zdzisław
3. Wróbel Maria

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Środowiska
1. Dziedzic Andrzej - przewodniczący
2. Chłap Bogdan
3. Gwiżdż Bogusław
4. Jodłowski Michał
5. Lis Stanisław
6. Węgrzyn Stanisław

Komisja Kultury, Oświaty, Zdrowia i Spraw Obywatelskich
1. Uliasz Zbigniew -przewodniczący
2. Krówka Fryderyk
3. Mikos Jan
4. Patla Kazimierz
5. Wajda Zofia

Komisja Budżetu i Finansów
1. Zygmunt Nowak -przewodniczący
2. Andrzej Dziedzic
3. Jan Farbaniec
4. Bogusław Gwiżdż
5. Zbigniew Uliasz


Pracownicy Urzędu Gminy Dukla w latach 1990 - 2005

Kadra

1. Górak Marek Burmistrz od -2002
2. Witkowski Piotr Burmistrz 1998 -2002
3. Nowak Zygmunt Burmistrz 1990 -1998
4. Lorenc Ignacy Zastępca Burmistrza od -1998
5. Gosztyła Jan Zastępca Burmistrza 1990 -1998
6. Włodyka Stanisław Skarbnik od -1995
7. Bąk Julian Skarbnik do -1995
8. Matyka Mirosław Sekretarz od -2002
9. Dudzik Zenon Sekretarz 1999 -2002
10. Bąk Zofia Sekretarz do -1999

Referat Organizacyjno Administracyjny i Kadr 1990 -1997
Wydział Administracyjny 1998 -2000
Wydział Spraw Obywatelskich od -2000

1. Albrycht Jolanta
2. Belcik Kazimiera
3. Dudzik Zenon Kierownik referatu 1991 -1997
Zastępca naczelnika wydziału 1998 -1999
Naczelnik wydziału 2000 -2002
4. Głód Halina od -1997
5. Janowska Genowefa 1994 -2003
6. Kostyra Maciej od -2003
7. Kowalski Waldemar 1993 -2003
8. Krowicki Janusz od -2005
9. Lenowiecka Wanda od -2001
10. Matyka Mirosław 1998 -2000
Naczelnik wydziału 2000 -2002
11. Nowak Grażyna do -2001
12. Ocias Elżbieta
13. Pachucka Teresa od -2000
14. Puz Witold od -1998
15. Skiba Zdzisława
16. Stasik Ewa od -1998
17. Szczurek Urszula do -1991

Referat Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego
Referat Spraw Obywatelskich
Wydział Administracyjny
Wydział Spraw Obywatelskich

1. Jaskólka Leon
2. Kusak Alicja
3. Leńczyk Henryka od -1996
4. Sidor Janina do -1991
5. Staroń Maria Kierownik Referatu do -1996
6. Ziółek Jolanta do -1994

Referat Finansowo Podatkowy
Wydział Finansowy

1. Albrycht Jadwiga
2. Bąk Danuta
3. Bąk Julian Kierownik referatu 1991 -1995
4. Bernadzikowska Maria 1990 -2001
5. Bury Jadwiga 1994 -2003
6. +Sp. Dral Teresa Kierownik referatu do 1991
7. Dudzik Bogusława 1994 -2003
8. Gazda Eleonora 1994 -2003
9. Głód Teresa
10. Hostyńska Danuta do -1991
11. Jakimczuk Brygida
12. Kordyś Halina 1994 -2003
13. Lenowiecka Wanda 1998 -2000
14. Lipka Kazimiera od -2000
15. Mazur Ludmiła
16. Pachana Anna do 1991
17. Pachucka Teresa od -2001
18. Piróg Bogusława do -2003
19. Samolewska Zofia
20. Smaga Lucyna
21. Szczepanik Grażyna 1994 -2003
22. Szczurek Urszula od -1991
23. Szepielak Danuta 1998 -2004
24. Włodyka Stanisław Naczelnik wydziału od -2000
25. Ziółek Jolanta od -1994
26. Żywiec Krystyna Kierownik referatu 1996 -1997
Naczelnik wydziału finansowego 1998 -1999
Zastępca skarbnika od -2000

Referat Inicjatyw Gospodarczych i Planowania Przestrzennego 1990 -1997
Wydział Gospodarczy od -1998

1. Chłap Maria Kierownik referatu 1990 -1997
Zastępca naczelnika wydziału 1998 -1999
Specjalista d/s zamówień publicznych od -2000
2. Cypara Janina
3. Głód Ryszard od -1993
4. Kielar Aleksander od -1994
5. Lorenc Ignacy Naczelnik wydziału od -2000
6. Stasik Ewa od -1998
7. Szumlas Irena
8. Żwirecka Barbara 1992 -2003

Referat Gospodarki Mieniem Komunalnym
Wydział Gospodarczy

1. Bogacz Maria od -1997
2. Chłap Danuta
3. Fornal Stanisława
4. Knap Janina Kierownik referatu do -1997
5. Matyka Mirosław 1993 -1997
6. Rajnik Małgorzata
7. Sęp Bogusława
8. Szczepanik Bartosz od -2001
9. Szczepanik Henryk 1993 -2000

Referat Zadań Zleconych przez Rejon Administracji Rządowej 1990 -1997
Wydział Gospodarczy

1. Bąk Leszek Kierownik referatu 1990 -1997
Naczelnik wydziału 1998 -1999
Zastępca naczelnika wydziału od -2000
2. Chłap Bogdan do -2000
3. Głód Halina do -1996
4. Leńczyk Henryka do -1996
5. Szczepanik Bożena

Stanowisko Radcy Prawnego

1. Janusz Kubit od -1993

Stanowisko BHP

1. Kurdyła Dorota od -2001

Urząd Stanu Cywilnego

1. Karasiewicz Stefan Kierownik USC do -1990
2. Albrycht Jolanta Zastępca Kierownika USC od -2001
3. Cycak Halina Kierownik USC 1990 -2000

Stanowisko do spraw promocji gminy

1. Boczar Różewicz Krystyna od -1999

Stanowisko do spraw kontroli wewnętrznej

1. Bernadzikowska Maria od -2001
2. Dudzik Zenon od -2002
3. Matyka Mirosław 2001 -2002

Obsługa stała

1. Belcik Krystyna od -2002
2. Bożętka Zenon od -2002
3. Cyran Wacław
4. Kłap Grażyna od -1992
5. Kłap Irena
6. +Sp. Mormol Zbigniew do -1994
7. Szczurek Józef od -1996

Gospodarze sołectw w latach 1990-2005

Dukla
1990 - 1994 Kielar Aleksander
1994 - 1999 Patla Kazimierz
1999 - 2003 +Śp. Śliwiński Stanisław
od 2003 - Kalita Stanisław
Barwinek
1990 - 1999 Jaworski Ryszard
od 1999 - Baraniecki Wiesław
Cergowa
1990 - 1999 Rzepiela Jan
od 1999 - Nowak Czesław
Chyrowa
1990 - 2003 Mucha Alina
od 2003 - Tyrpak Grzegorz
Daliowa
1990 - 1999 Misiak Józef
od 1999 - Magierowski Bolesław
Głojsce
od 1990 - Fornal Antonii
Iwla
1990 - 1994 Kordyś Józef
od 1994 - Rąpała Zbigniew
Jasionka
1990 - 1993 Szczurek Józef
1993 - 2000 Głód Zbigniew
2000 - 2003 Kulawiak Stefan
od 2003 - Głód Zbigniew
Jaśliska
od 1990 - Farbaniec Jan
Lipowica
1990 - 1999 Belczyk Stanisław,
od 1999 - Belczyk Kazimierz
Łęki Dukielskie
1990 - 1999 Kasprzyk Roman
1999 - III-2005 Krężałek Jan
od IV.2005 - Węgrzyn Tomasz
Mszana
1990 - 1993 +Śp. Bal Józef
1993 - 1999 Bal Jan
1999 - 2003 Delimata Czesław
od 2003 - Zięba Mieczysław
Nadole
1990 - 1999 Szubrycht Czesław
od 1999 - Gniady Jan
Nowa Wieś
1990 - 1994 Belcik Zdzisława
1994 - 1999 Krowicki Adam
1999 - 2000 +Śp. Śliwa Kazimierz
od 2000 - Belcik Edward
Olchowiec
1990 - 1994 Toropiła Stanisław
od 1994 - Buriak Jan
Posada Jaśliska
1990 - 2000 Madej Mieczysław
od 2000 - Łątka Julian
Równe
1990 - 1994 Bogaczyk Feliks
1994 - 2003 Dębiec Augustyn
od 2003 - Bogaczyk Irena
Teodorówka
1990 - 1999 Boczar Józef
1999 - 2003 Stanek Andrzej
od 2003 - Boczar Władysław
Trzciana
1990 - 1992 Belcik Józef
od 1992 - Belcik Wiesław
Tylawa
1990 - 1999 Jurowski Stanisław
1999 - 2000 Kołacz Stanisław
od 2000 - Michalak Józef
Wietrzno
1990 - 1996 +Śp. Czelny Władysław
1996 - 1999 Lipka Stanisław
1999 - 2003 Czelniak Danuta
2003 - Lawera Lesław
Wola Niżna
1990 - 1993 Patlewicz Ignacy
1994 - 2003 Chowaniec Helena
od 2003 - Łątka Krzysztof
Zawadka Rymanowska
1990 - 1999 Turek Edward
1999 - 2001 Sikora Ryszard
od 2001 - Turek Edward
Zboiska
1990 - 1992 Bogacz Joanna
1992 - 1994 Marosz Andrzej
od 1994 - Szczurek Eugeniusz
Zyndranowa
1990 - 1999 Wańca Jarosław
od 1999 - Dubis Bronisław
Szklary
od 1998 - Uram Janusz
Myszkowskie
od 2002 - Pernal Józef


Pan Władysław Turek
Przewodniczący Rady Miejskiej
w Dukli w latach 1990-1994

"Nowa sytuacja społeczno-polityczna, nowe wyzwania i wielki entuzjazm towarzyszyły pracy pierwszej demokratycznie wybranej Radzie Miejskiej w Dukli".
Redaktor: Był Pan przewodniczącym pierwszej demokratycznie wybranej Rady Miejskiej w Dukli, rady która tworzyła prawo lokalne nie mając doświadczeń i wzorców. Dlaczego Pan został radnym ?
W. Turek: Nie lubię być kibicem, lubię aktywnie uczestniczyć w tym co się dzieje. Urodziłem się w Dukli, tu chodziłem do szkoły, a do 1980 roku mieszkałem w Cergowej, mojej rodzinnej miejscowości. Nowa sytuacja społeczno-polityczna, nowe wyzwania i wielki entuzjazm towarzyszyły pracy pierwszej demokratycznie wybranej Radzie Miejskiej w Dukli. Radni z dużym zaangażowaniem pracowali w powołanych komisjach. Entuzjazm przejawiał się w pracach rady, której sesje trwały do późnych godzin popołudniowych, nikt nie liczył czasu poświeconego dla dobra mieszkańców. Nie tylko radni, ale pracownicy pracowali z dużym zaangażowaniem. Składam podziękowania dla Pani Zdzisławy Skiby, która zawsze bardzo rzetelnie protokołowała posiedzenia rady.
Redaktor: Czym kierowała się Rada tworząc prawo lokalne, podejmując działania, czy korzystano z doświadczeń demokracji zachodnich?
W. Turek: Kierowaliśmy się obowiązującymi przepisami i potrzebami społeczeństwa naszej gminy. Rozległa tematyka działań rady wiązała się z chęcią załatwienia wielu spraw, które nie były załatwione wcześniej.
Redaktor: Jakie najważniejsze działania podjęła Rada Miejska w tym czasie?
W. Turek: To działania inwestycyjne zmierzające do uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej i dbanie o czystość w gminie: ujęcie wody dla Dukli z potoku Chyrowskiego, rozpoczęcie budowy składowiska odpadów komunalnych na terenie po byłym Igloopolu, rozpoczęcie budowy oczyszczalni ścieków dla miasta Dukli. Pod koniec kadencji rada uchwaliła przesłanie o realizacji rozpoczętych inwestycji w kolejnych kadencjach (o ciągłości działań).
Redaktor: Co według Pana jest najpilniejszego do zrobienia w gminie?
W. Turek: Problem, który przewija się ciągle to stan dróg. Tak wiem, że dotyczy to dróg powiatowych, ale może mało nacisku ze strony władz na powiat, brak również w Dukli bazy kulturalnej, sportowej. Myślę, że ważną sprawą jest dbałość o właściwą reprezentację społeczności gminnej na wyższych szczeblach władzy.
Redaktor: Co chciałby Pan przekazać obecnym i przyszłym władzom gminnym?
W. Turek: Należałoby postawić na rozwój turystyki, w tym sprzyja nam bardzo położenie geograficzne i historia naszego regionu. Promować działalność małych podmiotów gospodarczych, bo to od ich działalności w dużej mierze zależy rozwój gospodarczy gminy, kontynuować budowę sieci kanalizacyjnych, zadbać o rynek wizytówkę naszego miasta. Rozszerzać kult św. Jana wielkiego naszego orędownika przed tronem Bożym, poprzez rozwinięcie ruchu pielgrzymkowego, aby Dukla była znana i kojarzona z naszym Świętym Rodakiem tak jak Asyż ze św. Franciszkiem.
Redaktor: Gmina Dukla położona jest przy granicy polsko-słowackiej, czy starano się już w pierwszej kadencji wykorzystać to w rozwoju gminy?
W. Turek: Tak, nawiązywaliśmy kontakty z Hanusovcami nad Toplą, co pozwoliło na wymianę doświadczeń w branżach zawodowych. Te kontakty przetrwały do dzisiaj.
Redaktor: W kolejnych kadencjach nie był Pan radnym, czy to znaczy że wycofał się z pracy dla społeczeństwa gminy Dukla?
W. Turek: Aby działać nie koniecznie trzeba być radnym. Aktywnie uczestniczyłem w pracach Komitetu Budowy Pomnika Dukielskiego (Krzyż Pojednania, św. Jan z Dukli i Ojciec Święty Jan Paweł II), który według mnie jest jednym z najpiękniejszych obiektów w Dukli, a także w komitecie organizującym wizytę Ojca Swiętego Jana Pawła II w Dukli. Z mojej inicjatywy podświetlone zostały również cenne obiekty w Dukli.
Redaktor: Dziękuję Panu za rozmowę i życzę sukcesów w pracy zawodowej i pracy na rzecz naszej gminy.
W. Turek: Dziękuję, chciałbym aby nasza Mała Ojczyzna rozwijała się. Życzę wszystkiego najlepszego Radzie Gminy, burmistrzowi, pracownikom i mieszkańcom Gminy Dukla.


Pan Andrzej Krężałek
radny trzech kolejnych kadencji w latach 1990-2002, w latach 1994-1998 przewodniczący Rady Miejskiej w Dukli


"Zgodnie z przesłaniem pierwszej kadencji o ciągłości działań, kadencja druga kontynuowała realizację rozpoczętych inwestycji przez swoich poprzedników..."
Redaktor: Społeczeństwo obdarzyło Pana wielkim zaufaniem, bowiem przez trzy kolejne kadencje reprezentował Pan swoich wyborców w Radzie Miejskiej w Dukli, a w latach 1994-1998 był jej przewodniczącym. Dlaczego Pan kandydował?
A. Krężałek: Liczyłem na zmiany, które były oczekiwane przez społeczeństwo po roku 1989. Zaniedbania systemowe PRL mocno doskwierały społeczeństwu, chciałem zmieniać naszą lokalną rzeczywistość, więc kandydowałem. Społeczeństwo poparło maja kandydaturę.
Redaktor: Jakie Pana zdaniem były najważniejsze osiągnięcia drugiej kadencji?
A. Krężałek: Zgodnie z przyjętym przesłaniem Rady Miejskiej pierwszej kadencji realizacji ciągłości działań Rada Miejska drugiej kadencja kontynuowała realizację rozpoczętych inwestycji przez swoich poprzedników: dokończono budowę ujęcia wody dla miasta Dukli z potoku Chyrowskiego, dokończono budowę oczyszczalni ścieków, kontynuowano budowę składowiska odpadów komunalnych. Kontynuowano również inwestycje oświatowe: rozbudowę szkoły w Dukli, Tylawie, budowę hali widowiskowo-sportowej w Łękach Dukielskich i sali gimnastycznej w Iwli. Rozbudowano domy ludowe w Równem i Głojscach, Barwinku i Zawadce Rymanowskiej, a także klub sportowy w Iwli. Podjęto uchwałę o kanalizacji miejscowości: Cergowej, Nadola i rozpoczęto te inwestycje. W 1997 roku uchwałą Rady miejskiej przyjęto dokument - strategię rozwoju gospodarczego Gminy Dukla. Najdonoślejszym wydarzeniem tego okresu była wizyta w naszym mieście Ojca Świętego i kanonizacja św. Jana z Dukli.
Redaktor: Proszę opowiedzieć o przygotowaniach do wizyty Jana Pawła II w Dukli? A. Krężałek: Miałem zaszczyt wspólnie z innymi radnymi oraz pielgrzymką mieszkańców naszej gminy być w Watykanie i zapraszać Ojca Świętego do Dukli. Później już w czasie pobytu Jana Pawła II na naszej ziemi dukielskiej wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy Dukla Zygmuntem Nowakiem i z-cą Burmistrza Janem Gosztyłą wręczyć Mu tytuł "Honorowego Obywatela Dukli". W gminie trwały intensywne przygotowania do wizyty tak dostojnego gościa. Przygotowano parkingi koło klasztoru, odnowiono kilka budynków m. in. ratusz, elewację klasztoru. Przeniesiono działo pancerne do muzeum, a w jego miejsce postawiony został pomnik dukielski. Budową pomnika zajmował się komitet Budowy Pomnika, którym kierowała pani Krystyna Mastyka. Przenoszenie działa podzieliło społeczeństwo Dukli i gminy na zwolenników i przeciwników tego przedsięwzięcia. W końcu zwyciężyli zwolennicy przeniesienia działa na teren muzeum. W przygotowaniach do wizyty Ojca Świętego brało udział wiele osób i instytucji, którym należą się duże wyrazy uznania.
Redaktor: Kto jest fundatorem pomnika?
A. Krężałek: Społeczeństwo gminy, swój udział ma również samorząd.
Redaktor: W tym czasie gmina współpracowała z Francuzami, dużo mówiło się o tych działaniach. Jak to było faktycznie?
A. Krężałek: Współpracowaliśmy z gminą Bourg St Maurice, były wymiany mieszkańców obu społeczności. Francuzi demontowali kilka wyciągów i chcieli nam je przekazać. Miała być nawet pomoc ze strony francuskiej w ich montażu u nas. Ponieważ gmina nie prowadzi działalności gospodarczej, sprawą mieli zająć się przedsiębiorcy. Strona francuska uznała jednak, że nie ma u nas wiarygodnego inwestora i w ten sposób umowa współpracy wygasła sama, ponieważ nie była kontynuowana w następnych latach.
Redaktor: Co chciałby Pan przekazać obecnym i przyszłym władzom naszej gminy?
A. Krężałek: Chciałbym zachęcić radnych do częstego spotykania się ze swoimi wyborcami.
Bycie radnym to wielkie wyzwanie i obowiązek wobec społeczeństwa. Poświęcanie czasu i wykorzystywanie umiejętności dla tworzenia rzeczywistości lepszej i bardziej przyjaznej ludziom. Mieszkańców natomiast namawiam do współdziałania z radnymi, burmistrzem, działania w organizacjach samorządowych.
Redaktor: Dziękuję Panu za rozmowę, życzę powodzenia w życiu osobistym i pracy i namawiam do kandydowania do Rady Miejskiej w kolejnej kadencji.
A. Krężałek: Dziękuję bardzo. Nie mówię "nie".


Pan Zygmunt Nowak
- radny Rady Miejskiej w Dukli od czterech kadencji, w latach 1990 - 1998 Burmistrz Miasta i Gminy Dukla. Obecnie pracownik samorządowy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego oraz dyrektor Biura Podkarpackiego Stowarzyszenia Samorządów Terytorialnych.


"Kiedy nadszedł rok 1989 zaangażowałem się w działalność komitetu obywatelskiego "Solidarność" w Gminie Dukla, w kampanię wyborczą do parlamentu w pamiętnych wyborach 4 czerwca 1989 roku..."
Redaktor: Dlaczego Pan kandydował na radnego w 1990 roku?
Z. Nowak: Początku zainteresowania się sprawami innymi niż zawodowe upatruję w wydarzeniach 1980 roku i uczestniczeniu we wspaniałym ruchu społecznym, który został nazwany "Solidarnością". Stan wojenny stłamsił te marzenia. Tylko świadomość obecności papieża Polaka na Stolicy Piotrowej oraz jego pielgrzymki do Ojczyzny budziły w nas nadzieję. Ponieważ formalna działalność "Solidarności" była zakazana, (byłem członkiem komisji zakładowej NSZZ "Solidarność" w OPGK w Rzeszowie), część tamtej działalności prowadziliśmy w ramach rady pracowniczej, której byłem przewodniczącym. Kiedy nadszedł rok 1989 zaangażowałem się w działalność Komitetu Obywatelskiego "Solidarność" w Gminie Dukla, w kampanię wyborczą do parlamentu w pamiętnych wyborach 4 czerwca 1989 roku. Od wielu lat (za sołtysowania w Wietrznie ś.p. Władysława Czelnego) aktywnie uczestniczyłem w różnych pracach społecznych w Wietrznie, a z racji wykonywanego zawodu (inżynier geodeta) przewodniczyłem wiejskiej społecznej komisji pojednawczej. Tak zastał mnie maj 1990 roku, jako kandydata na radnego, a pamiętny dzień 27 maja tego roku głosami obywateli Wietrzna uczynił mnie jednym z 28 radnych Rady Miejskiej.
Redaktor: Wyborcy z Wietrzna obdarzyli Pana zaufaniem. A co było dalej? Z. Nowak: Większość radnych stanowili członkowie Komitetu Obywatelskiego "Solidarność", ale nikt nie chciał podjąć się kandydowania na burmistrza. Zwrócono się z taką propozycją do mnie. Wiedziałem, że gdy się zgodzę i zostanę wybrany, to oznaczać to będzie rozstanie na jakiś czas z wykonywanym od dwudziestu lat (nieźle płatnym w owym czasie) zawodem inżyniera geodety. Wtedy nie przypuszczałem, że to będzie na zawsze. Potem wszystko potoczyło się bardzo szybko. 8 czerwca 1990 roku urodził nam się drugi syn, 13 czerwca Rada Miejska w Dukli wybrała mnie Burmistrzem Miasta i Gminy Dukla, a od 1 lipca rozpocząłem pracę "na urzędzie". Pierwsze cztery lata to był "skok na głęboką wodę", praca często od świtu do nocy, ale ludzie pełni entuzjazmu, że robimy coś dobrego i nowego - słowem romantyczny i efektywny zarazem okres początków samorządności. Mimo wielu długotrwałych sesji Rady i posiedzeń Zarządu współpraca z Radą Miejską i Zarządem Miasta i Gminy układała się bardzo dobrze. Takie zaangażowanie w sprawy samorządu gminy było możliwe tylko dzięki wyrozumiałości i pomocy ze strony moich najbliższych. W czasie drugiej kadencji zaczęły się schody. Następowała powolna decentralizacja, dokła danie nowych zadań (np. oświata) bez wystarczających środków, wprowadzenie podatku VAT, który obniżył zdolność inwestycyjną gmin o około 18%. Ponadto współpraca z 24-osobową Radą Miejską nie układała się już tak dobrze jak w czasie pierwszej kadencji. Zaczęły się jakieś dziwne spory, podchody, podejrzenia itp. Tylko nadzieja na przyjazd Ojca Świętego na kanonizację błogosławionego Jana z Dukli podtrzymywała mnie na duchu, dodawała sił w pokonywaniu różnych przeciwności.
Redaktor: Pamięta Pan przygotowania do wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Dukli?
Z. Nowak: O tym już było wielokrotnie pisano na łamach DPS-u, ale w skrócie... W 1993 roku pojawiły się pierwsze wieści o realności takiego wydarzenia, jak kanonizacja bł. Jana z Dukli. Szczęśliwie w marcu 1994 roku udało mi się być ( ze Stowarzyszeniem Gmin Małopolski) w Watykanie i rozmawiać z Ojcem Świętym. Z zastępcą burmistrza Dukli, panem Janem Gosztyłą, już na początku pierwszej kadencji dokonaliśmy niepisanego podziału obowiązków: ja - inżynier z zacięciem humanistycznym - odpowiadałem za tak zwany całokształt i sprawy niematerialne samorządu gminy; on - inżynier z zacięciem technokratycznym - za realizację przedsięwzięć techniczno-inwestycyjnych. Tak było też i z przygotowaniami do tej doniosłej chwili w historii naszej gminy. Obok spraw bieżących gminy były pielgrzymki do Ojca Świętego z zaproszeniami do Dukli, apele do samorządów o wsparcie tego wydarzenia. Żadnych dodatkowych pieniędzy na przygotowanie wizyty Ojca Świętego w Dukli nie otrzymaliśmy. W Dukli postępowała budowa pomnika (Krzyż Pojednania), trwały prace inwestycyjne (parkingi, lądowisko dla helikopterów, kanalizacja, wodociąg, składowisko odpadów) i remontowe (ulice, elewacje budynków).Społeczne prace przygotowawcze koordynował Komitet Organizacyjny Pielgrzymki. Były też obawy (w maju 1997 roku), że Dukla "rozgrzebana", że nie zdążymy na czas. Wreszcie upragniony wieczór 9 czerwca 1997 roku pod dukielskim klasztorem OO. Bernardynów. To już wszyscy pamiętamy, a mam nadzieję, że będziemy coraz częściej sobie przypominać, kiedy już odszedł od nas nasz Ojciec Święty, bo ten czas stał się niepowtarzalną historią.
Redaktor.: Prawie cztery kadencje pracy w samorządzie to długi okres, tyle rzeczy się działo. Jakie wydarzenia w Pana ocenie są ważne w tych pierwszych latach odrodzonego samorządu terytorialnego w dukielskiej gminie?
Z. Nowak: Było ich tak wiele i stały się codziennością, normą, tak że uchodzą uwadze i pamięci, że to zasługa nowego ustroju samorządowego, praca radnych, sołtysów, różnych społecznych komitetów oraz pracowników samorządowych. W samorządzie ważna jest nie tylko codzienna systematyczna planowa i żmudna praca, ale także szybkie, czasem ryzykowne korzystanie z nadarzających się okazji. A oto przykłady: w ramach akcji "Skrzydła dla Polski", jako burmistrzowi Miasta i Gminy Dukla, będącemu członkiem Zarządu Stowarzyszenia Gmin Małopolski, udało mi się(z puli tegoż Stowarzyszenia)zostać zakwalifikowanym na wyjazd szkoleniowy do Francji. Względy osobiste sprawiły, że na moje miejsce pojechał zastępca burmistrza, pan Jan Gosztyła. Ponieważ znał język francuski, to (oprócz przeszkolenia) udało mu się nawiązać kontakty z władzami samorządowymi Bourg St. Maurice we francuskich Alpach. To zaowocowało wkrótce wizytą Francuzów w Dukli. A potem podpisaliśmy trzyletnią umowę o współpracy, gdyż Francuzi otrzymali na ten cel grant z Unii Europejskiej. W ramach tej umowy nastąpiły kilkakrotne wyjazdy młodzieży szkolnej, nauczycieli oraz kandydatów na przedsiębiorców z naszej gminy do Francji. W kilku szkołach wprowadzono dodatkowo naukę języka francuskiego. Francuzi dokonali przeglądu możliwości realizacji inwestycji turystycznych na terenie naszej gminy z ich wsparciem (koncepcja wyciągów narciarskich). Szkoda, że nie podtrzymano tej współpracy do dziś, kiedy Polska jest już członkiem UE i to, co było wtedy niemożliwe ( ze względu na granice), być może miało by szanse realizacji dziś. Kolejnym przykładem było zakwalifikowanie się Gminy Dukla (jako jednej z dwóch w granicach obecnego województwa podkarpackiego oraz jednej z 24 gmin w Polsce) do amerykańskiego programu LGPP ( Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego), finansowanego przez rządową agencję amerykańską - USAID. Zaowocowało to prawie czteroletnią współpracą z tym programem, bezpłatnymi szkoleniami dla kadr urzędu, opracowaniem Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Dukla, Wieloletniego Programu Inwestycyjnego, konstruowaniem budżetów zadaniowych, wreszcie przekazaniem dla Gminy sprzętu komputerowego i wyposażenia biurowego po zakończeniu działalności tego programu. Jeszcze jednym przykładem chwytania w lot nadarzających się okazji była współpraca z Urzędem Pracy w Krośnie Biura Inicjatyw Lokalnych (BIL), które dawało okresowe zatrudnienie około 400 osobom z naszej Gminy, łagodząc skutki bezrobocia. Uczono bezrobotnych aktywnego poszukiwania pracy, wykonywano wiele prac porządkowych i remontowych w Dukli i wielu sołectwach gminy. Ponadto wydaje mi się, że na początku samorządności udało nam się stworzyć w gminie początki społeczeństwa obywatelskiego. Teraz - chyba przez postępujące ubożenie społeczności gminy - obserwuję coraz mniejsze zainteresowanie sprawami wspólnymi.
Redaktor: Co chciałby Pan przekazać kandydatom na radnych w następnych kadencjach?
Z. Nowak:Przede wszystkim chciałbym zachęcić ludzi młodych (bez względu na wiek metrykalny) aby zechcieli włączać się do kandydowania do Rady Miejskiej w Dukli, także na sołtysów i do rad sołeckich, a w przyszłości być może również do samorządu powiatowego i wojewódzkiego oraz w wyborach parlamentarnych. Tutaj musi następować stopniowa (ewolucyjna) zmiana pokoleniowa. Motywacja ciągle ta sama: chęć zmieniania świata, tego najbliższego w hierarchii (moja rodzina - moja wieś - moja gmina, oraz tego trochę dalszego nasz powiat- nasze województwo - nasza Polska). Należy aktywnie uczestniczyć w wyborach oraz nakłaniać do takiej postawy swoje otoczenie, aby mieć prawo do krytyki tego co niezgodne z marzeniami o lepszej jakości życia. Zwyciężyć musi przesłanie naszego Ojca Świętego Jana Pawła II: "Polityka to nie walka o zdobycie i utrzymanie władzy, lecz roztropna służba na rzecz dobra wspólnego". Jeśli ta definicja polityki będzie przyświecać nowym kandydatom do wszelkich władz publicznych ( w samorządzie, w parlamencie) - jest nadzieja, że wtedy nastąpi poprawa jakości naszego życia publicznego.
Redaktor: Dziękuję za rozmowę i życzę wszelkiej pomyślności w życiu osobistym i dalszych sukcesów w pracy samorządowej.


Pan Stanisław Kalita
radny Gminy Dukla III kadencji, przewodniczący Rady

Moje doświadczenia w samorządzie
W działalność samorządową zaangażowałem się już w pierwszych latach funkcjonowania pierwszego samorządu, włączając się aktywnie w tworzenie gazety samorządowej. Wydawało mi się to bardzo ważne, gdyż informacja o samorządzie powinna trafić do szerszych mas społecznych. U nas w gminie Dukla właśnie DPS stał się takim pismem, który służył do wymiany informacji i był narzędziem do wymiany poglądów. Uczestniczenie w tym piśmie pozwoliło mi poznać problemy gminy i spowodowało szersze i głębsze zaangażowanie w sprawy samorządowe. Miałem również satysfakcje być rzecznikiem prasowym wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Dukli. W trzeciej kadencji zostałem wybrany na radnego gminy Dukla z Dukli. W zasadzie kadencja ta podejmowała szereg trudnych decyzji, a czasami niepopularnych, aczkolwiek koniecznych do sprawnego i ekonomicznego zarządzania Gminą. Tak było w pierwszej kadencji i drugiej i następnych. Szereg tych decyzji było wymuszone przez politykę państwa i całościową reformę kraju. Nie da się ukryć, że przede wszystkim decydowały o tym finanse. Podczas 3 kadencji zainwestowano około jeden budżet roczny gminy. Ale potrzeby gminy były i są w tym zakresie duże. Rozpoczęliśmy także intensywne pozyskiwanie środków przedakcesyjnych, które pozwoliły na nowe inwestycje w sferze np. kanalizacji czy drogownictwa. Trudno powiedzieć o konkretnych sukcesach czy porażkach, ponieważ działalności samorządowej nie da się zamknąć w jednej kadencji. W jednej podejmowane są inicjatywy a w drugiej się je kontynuuje, a w innej jeszcze kończy np. w przypadku dużych inwestycji. Jest więc to proces ciągły i rozłożony na kilka kadencji i sukces należy do wszystkich działaczy oraz całej wspólnoty samorządowej. Częściowo porażką samorządu, nie tylko dukielskiego, jest małe zaangażowanie społeczne, o czym świadczy np. mała frekwencja na zebraniach, udział w organizowanych przedsięwzięciach. W tym zakresie powinniśmy cały czas prowadzić edukację samorządową, aby każdy obywatel gminy poczuł się zaangażowany i współodpowiedzialny za swoją gminę.
Współpracując ze wszystkimi jednostkami gminnymi miałem okazje poznać wielu aktywnych i zaangażowanych w sprawy gminy ludzi. Wysoko cenię sobie współpracę z burmistrzami, radnymi, sekretarzem. Zawsze potrafiliśmy znaleźć wspólny język i rozwiązania. Zawsze byłem i będę orędownikiem szerokiej promocji naszej gminy i miasta, co starałem się tworzyć osobiście przez udział w wielu audycjach radiowych i wywiadach prasowych. Obojętnie, jakie będę zajmował miejsce w hierarchii samorządowej zawsze będę to czynił, bowiem sentyment do naszej pięknej okolicy i miasteczka pozostanie mi zawsze głęboko w sercu.


Pan Piotr Witkowski
Burmistrz Miasta i Gminy
Dukla w latach 1998-2002.

"Nowy samorząd chciał mocno zaangażować się w sprawy inwestycji, bo gmina ma stały ich deficyt. Muszę powiedzieć, że to zreformowanie sposobu finansowania gminy przyniosło dobre owoce i pozwoliło zainwestować w ciągu 4 lat kwotę jednego średniego rocznego budżetu gminy tego okresu. (około 16 milionów złotych)...".

Redaktor: Od zakończenia III kadencji mija już trzeci rok, co z tej perspektywy można uznać sukces w działalności samorządu?
P. Witkowski: Już w 1999 roku Gmina włączyła się w realizację reform, które w Polsce miały doniosłe znaczenie. Dla samorządu zaś głównie reforma szkolnictwa, służby zdrowia i administracji przyniosła wiele zadań, zupełnie nowych i jak okazało się niełatwych. Uważam, że najlepiej powiodła się reforma szkolnictwa, ale mogę to ocenić z punktu widzenia jej organizacji i finansów. W gminie Dukla powiodła się przebudowa obwodów szkolnych, związanych z likwidacją 7 małych szkół. Powiodła się również nowa koncepcja finansowania oświaty, co przyniosło z jednej strony obniżenie kosztów obsługi tego zadania, a z drugiej strony zapewniło regularne wypłacanie wszystkich składników świadczeń pracowników oświaty. W tym miejscu mogę dodać, że finanse gminy na początku kadencji były bardzo napięte i nie dawały wiele możliwości rozwoju i inwestowania. Nowy samorząd chciał mocno zaangażować się w sprawy inwestycji, bo gmina ma stały ich deficyt. Muszę powiedzieć, że to zreformowanie sposobu finansowania gminy przyniosło dobre owoce i pozwoliło zainwestować w ciągu 4 lat kwotę jednego średniego rocznego budżetu gminy tego okresu. (około 16 milionów złotych). Reforma administracji polegała w zasadzie na przeniesieniu zadań do powiatów i województwa. To tworzyło problem nowego podziału kompetencji i z tym gmina poradziła sobie doskonale. Wiele nadziei dla środowiska gminy niosła reforma zdrowia, tak też postrzegaliśmy przez pierwsze 3 lata rozwój sytuacji w naszym ośrodku zdrowia, jednak to okazało się złudne, a konsekwencje raczej przykre.
Jak już wspomniałem, wygospodarowywane środki własne, polityka kredytowa i środki pozyskiwane z zewnątrz pozwoliły gminie na dość duży front inwestycyjny, w okresie całej kadencji wykonaliśmy około 34 poważniejsze inwestycje w zakresie infrastruktury komunalnej (wysypisko, kanalizacje, wodociągi, drogi, mosty, budynek przystanku (w Dukli). W zakresie szkolnictwa doprowadziliśmy do uruchomienia 5 obiektów i rozpoczęliśmy budowę 2 szkół. Rozpoczęliśmy też prace nad planem przestrzennego zagospodarowania, doprowadzając do rozstrzygnięcia przetargu i rozpoczęcia prac nad planem.
Redaktor: Jak ocenia pan relacje ze społeczeństwem gminy?
P. Witkowski: Miałem zawsze świadomość, że wszystko co robię ma służyć temu społeczeństwu, więc podstawą takiego działania będzie komunikacja. Starałem się przekonać zarówno pracowników gminy jak i radnych by cała nasza działalność miała charakter otwarty. Informowaliśmy o naszych zamiarach, o przebiegu realizacji różnych zadań i korygowaliśmy nasze plany. Ważnym instrumentem tej komunikacji okazały się programy, które realizowaliśmy w tym czasie. Myślę tu o programach, które miały z jednej strony diagnozować społeczeństwo i jego potrzeby, a z drugiej miało pomóc w nadawaniu kierunków rozwoju gminy. Takimi programami były ufundowane przez Kongres Stanów Zjednoczonych programy LGPP. Innym przykładem był wygrany i zrealizowany projekt "Rzemiosło i rękodzieło artystyczne jako czynnik rozwoju gospodarczego i kulturowego Gminy Dukla", który skutecznie pobudził środowiska rzemiosła i rękodzieła artystycznego gminy.
Redaktor: Czego z planów nie udało się zrealizować?
P. Witkowski: Nadzieje społeczeństwa zawsze są duże, natomiast ich realizacja zawsze przysparza kłopotów. Pojawiły się wówczas pieniądze przedakcesyjne, które udało się częściowo pozyskać. Rządzi tymi środkami trochę przypadek, gdyż do końca nie wiadomo, który program stanie się aktywny. Myślę, że do dzisiaj sytuacja się niewiele zmieniła i warto o tym pamiętać, że będą się często pojawiać inwestycje, które może nie są pierwszoplanowe choć przydatne, ale w tym wypadku sprawą rządzi pieniądz. Zdecydowanie nie udało nam się rozwiązać problemu naszej służby zdrowia. Osobiście bardzo żałuję, że moja chęć sprywatyzowania nie znalazła zwolenników i przepadła w dyskusjach i decyzjach. Rozbudzanie społeczeństwa udało się też połowicznie. Liczyłem na większe zaangażowanie społeczeństwa w życie społeczno gospodarcze i liczyłem nawet na to, że gmina opracuje sensowny i realny plan rozwoju, który zabezpieczyłby to środowisko przed takimi procesami jak: bezrobocie, skutki niekorzystnej demografii, obniżanie dochodów własnych gminy, dekoniunktura w rolnictwie.
Redaktor: Jak układała się współpraca z Radą Miejską ?
P. Witkowski: Jestem zadowolony, że przyszło mi pracować z ludźmi o dużej aktywności społecznej i ekonomicznej. Myślę, że duże sukcesy udało nam się osiągnąć dzięki tej współpracy i wzajemnym poszanowaniu i zrozumieniu.
Redaktor: Dziękuję bardzo za rozmowę i życzę zadowolenia w życiu osobistym i sukcesów w pracy


Pan Stanisław Lis
- członek Rady Miejskiej w Dukli od roku 1998, aż do chwili obecnej.
Od 2002 jako Przewodniczący kieruje pracą Rady Miejskiej w Dukli.


"Uważam, że rada powinna pracować przy otwartej kurtynie, bez tajności, poufności i polityki..."

Redaktor: To już druga kadencja Pana pracy w Radzie Miejskiej w Dukli. Co zadecydowało, że kandydował Pan na radnego?
S. Lis: Chciałem zmienić styl pracy rady i gminy. Uważam, że rada powinna pracować przy otwartej kurtynie, bez tajności poufności i polityki. W obecnej kadencji RM w Dukli zgodziłem się zostać jej przewodniczącym by budować koalicję dla obecnego burmistrza. Bez poparcia w radzie burmistrzowi bardzo ciężko jest pracować i podejmować ważne decyzje. Jak do tej pory to się udaje.
Redaktor: Co uważa Pan za najważniejsze osiągnięcia obecnej Rady Miejskiej?
S. Lis: Największe osiągniecie jest jednocześnie największą porażką. Mówię oczywiście o Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Dukli. Osiągnięcie, ponieważ wreszcie zostały uregulowane wszystkie sprawy związane z podstawową opieką zdrowotną, porażką ponieważ bardzo wiele nas wszystkich to kosztowało. Udaje się nam pozyskiwać środki zewnętrzne i wiązać budżet gminy z tymi środkami. Niestety te środki nie zawsze są tam, gdzie byśmy chcieli. Musimy więc, działać tak, aby wykorzystać jak najwięcej pozyskanych środków. Bardzo ważne są kolejne etapy inwestycji szkolnych; budowa nowego gimnazjum i liceum z całym kompleksem sportowym w Dukli, budowa gimnazjum w Jaśliskach. Za pozyskane z zewnątrz pieniądze dokończono kanalizację w Cergowej i Dukli. Od 22 maja 2005 r. obowiązują Plany Zagospodarowania Przestrzennego dla całej gminy. Jesteśmy jedną z pierwszych gmin w województwie Podkarpackim, która posiada takie plany opracowane na podstawie nowej ustawy z marca 2003 r. Nad tym dokumentem pracowano od 2002 roku i stanowi on ważne prawo miejscowe określające np. przeznaczenie terenów, sposób ich zagospodarowania i zabudowy.
Redaktor: Czy według Pana ruszą sprawy związane z budową oczyszczalni ścieków w Daliowej?
S. Lis: Radni nie przyjęli uchwały o tej inwestycji. A to wielka szkoda, ponieważ mogą przepaść pieniądze, które chce nam przekazać Agencja Nieruchomości Rolnych (1 mln zł)pod warunkiem, że wykorzystamy je w latach 2005-2006. Pieniądze te przekazane są na remont istniejącej i przestarzałej oczyszczalni w Szklarach. Remont jej nie jest opłacalny ze względu na mały obszar zasięgu. Wybudowanie nowej oczyszczalni w Daliowej pozwoli rozwinąć turystykę w południowej części gminy.
Redaktor: Co chciałby Pan przekazać swoim wyborcom i mieszkańcom naszej gminy?
S. Lis: Aby bardziej byli zainteresowani tym co dzieje się w gminie, przychodzili na spotkania i mieli możność decydowania o tym co tu się będzie działo.
Redaktor: Dziękuję bardzo za rozmowę, życzę wiele zdrowia i siły w kierowaniu pracami Rady Miejskiej w Dukli.


Pan Marek Górak
- od listopada 2002 r. Burmistrz Gminy Dukla, wybrany przez społeczeństwo gminy w wyborach bezpośrednich.


"Nie walczyłem z innymi kandydatami o to stanowisko za wszelką cenę, nie obiecywałem wyborcom rzeczy niemożliwych do zrealizowania..."

Redaktor:Co zadecydowało, że w roku 2002 zdecydował się Pan wystartować w wyborach, czyli poddać się osądowi mieszkańców. Okazało się, że większość Panu zaufała.
M. Górak: Moja decyzja o kandydowaniu na stanowisko Burmistrza była przemyślana. Uważałem, że nadszedł czas aby sprawdzić się w takiej roli. Otrzymane głosy utwierdziły mnie w przekonaniu, że społeczeństwo chce mnie jako Burmistrza. Nie walczyłem z innymi kandydatami o to stanowisko za wszelką cenę, nie obiecywałem wyborcom rzeczy niemożliwych do zrealizowania. Mimo, że nie urodziłem się w Dukli jestem z nią związany już tak długo, że uważałem, że znam potrzeby mieszkańców i wiem jak wiele z nich zaspokoić.
Redaktor: Na początku kadencji, końcem 2002 roku zapowiedział Pan kontynuację wielu działań i inwestycji już rozpoczętych. Co udało się zrealizować z założonego wcześniej programu?
M. Górak: Do dzisiaj zakończono budowę kanalizacji w Cergowej, budowa szkoły w Jaśliskach dobiega końca, gimnazjum w Dukli w tym roku przykryte zostanie dachem. Rada Miejska w Dukli uchwaliła w tym roku Plan Zagospodarowania Przestrzennego co daje nam podstawy do rozpoczęcia innych ważnych zadań, szczególnie budowy kanalizacji sanitarnych.
Zrealizowaliśmy sporo innych zadań, wcześniej nie planowanych np. wymianę okien w budynkach szkolnych w Dukli i Równem, nowa elewacja i nowe okna w budynku szkolnym w Łękach Dukielskich. Myślę, że dużym osiągnięciem jest przeprowadzona w urzędzie gminy zmiana struktury organizacyjnej, dostosowanie lokali i zakresu obowiązków pracowników do potrzeb mieszkańców załatwiających w urzędzie różne sprawy. Wydzieliliśmy ze struktury urzędu Zespół Obsługi Placówek Oświatowych, który przejął wszystkie sprawy związane z prowadzeniem oświaty w Gminie.
Redaktor: Jakie jeszcze najpilniejsze zadania chciałby Pan doprowadzić do końca, by mieszkańcom łatwiej się żyło?
M. Górak: Uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej, czyli budowa kanalizacji sanitarnych w sołectwach. Potrzebą chwili jest budowa nowej, o większej przepustowości oczyszczalni ścieków w Dukli. Nie możemy sobie pozwolić na to, aby sporządzone za społeczne pieniądze dokumentacje w Teodorówce, Jasionce, Równem i Wietrznie zdeaktualizowały się. Kolejne ważne zadania to: budowa szkoły podstawowej i zaplecza sportowego w Jaśliskach oraz gimnazjum z kompleksem sportowym w Dukli.
Ważne dla mieszkańców Gminy jest również dokończenie budowy Centrum Ratownictwa w Dukli, gdzie znajdą swoją siedzibę Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna, Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe – a więc wszystkie służby, które odpowiadają za bezpieczeństwo i zdrowie nie tylko mieszkańców ale i turystów, którzy do nas przyjadą.
W roku bieżącym planujemy oddanie do użytku Środowiskowego Domu Samopomocy w Cergowej, który znajdzie swoją lokalizację w wyremontowanym budynku administracyjnym zlikwidowanego PGR.
Na swoją kolej czekają drogi gminne - nie kończący się temat. Co roku wykonujemy remonty dróg, mostów, przepustów w miarę posiadanych środków. Drogi jednak zużywają się bardzo szybko i trudno jest doprowadzić je do zadawalającego stanu.
Redaktor: Wiele prowadzonych zadań wymaga pozyskiwania środków zewnętrznych...
M. Górak: Żaden samorząd nie jest w stanie prowadzić inwestycji za własne pieniądze. Staramy się wykorzystywać możliwości pozyskiwania środków i dlatego co roku sporządzamy wnioski i pozyskujemy środki zewnętrzne. Dla przykładu: w roku 2003 pozyskaliśmy 1.609.933 zł bezzwrotnych środków unijnych, przeznaczonych na budowę kanalizacji w Cergowej - etap II, budowę kanalizacji w Dukli oraz zakup pomocy naukowych do szkół. W roku 2004 pozyskaliśmy 537.208 zł bezzwrotnych środków przeznaczonych na budowę parkingu, modernizację chodników, budowę wodociągu w Dukli oraz pracownie komputerowe i pomoce dydaktyczne do szkół. Pozyskiwanie tych środków nie przychodzi łatwo, procedury są skomplikowane, przetargi ogłaszane są w publikacjach zagranicznych. Gmina najpierw musi wydać całą kwotę ze środków własnych a dopiero po przyjęciu i rozliczeniu zadania może uzyskać zwrot poniesionych wydatków. Nie zawsze pieniądze te trafiają do budżetu w tym samym roku - środki SAPARD za 2004 roku przekazano Gminie w 2005 roku. Miało to duży wpływ na realizację budżetu Gminy w roku ubiegłym. Już w tym roku otrzymaliśmy 1.000.000 zł na budowę gimnazjum w Dukli.
Redaktor: Dziękuję za rozmowę i życzę realizacji zamierzeń.


Osiągnięcia Gminy Dukla w latach 1990-2005

W ciągu ostatnich 15 lat w Gminie Dukla bardzo wiele zmieniło się na lepsze. Te zmiany to efekty pracy radnych kolejnych kadencji, zarządów gmin i burmistrzów, a także urzędników samorządowych i ludzi którym na sercu leży dobro naszej "Małej Ojczyzny". Najczęściej nie zastanawiamy się nad tym, nie zauważamy, co zostało zrobione. Nie jest tak jak byśmy wszyscy tego sobie życzyli, ale wiele zostało zrobione. Najważniejsze sprawy to:
1. Budowa ujęcia wody i wodociągu dla miasta Dukla.
2. Budowa oczyszczalni ścieków w Dukli i sieci kanalizacyjnej w Dukli, Cergowej, Nadolu.
3. Reforma systemu oświaty: likwidacja 6 małych szkół i utworzenie 9 Zespołów Szkół Publicznych (Szkoła Podstawowa i Gimnazjum).
4. Budowa składowiska odpadów komunalnych i wprowadzenie segregacji odpadów w całej gminie - 2000 r. Modernizacja składowiska poprzez wprowadzenie nowej linii technologicznej do segregacji śmieci w 2004 roku.
5. Rozbudowa etapami Zespołów Szkół Publicznych w Dukli, Tylawie, Jasionce i budowa sali gimnastycznej w ZSP w Iwli.
6. Budowa sali widowiskowo-sportowej w Łękach Dukielskich.
7. Budowa mostu i regulacja Dukiełki.
8. Budowa parkingu przy klasztorze OO. Bernardynów.
9. Budowa kanalizacji sanitarnej, deszczowej i sieci wodociągowej oraz ulic na osiedlu w Dukli.
10. Wykonanie chodników z kostki brukowej w Dukli.
11. Budowa wodociągu w dukielskim rynku.
12. Rozdział kanalizacji sanitarnej i deszczowej w Dukli.
13. Wydawanie przez ponad 14 lat gazety samorządowej - Dukielskiego Przeglądu Samorządowego, nagodzonej 3 krotnie: w 2004 roku II miejsce w ogólnopolskim konkursie Polskiego Stowarzyszenia Prasy Lokalnej kategorii gazet lokalnych i samorządowych, w 2004 roku wyróżnienie na I Podkarpackim Forum Prasy Samorządowej, w 2005 roku II miejsce w III Konkursie dla Gazet Lokalnych mających największy wpływ na kształtowanie świadomości proekologicznej społeczeństwa w 2003 i 2004 roku.
14. Powstanie "Galerii" w dukielskim ratuszu, najpierw jedno pomieszczenie, a od 2000 r. dwa pomieszczenia - miejsce wystaw, kiermaszy okolicznościowych organizowanych przez Stowarzyszenie Inicjatyw Kulturalno-Ekologicznych "Animare".
15. Uchwalenie Planu Zagospodarowania Przestrzennego.
16. Promocja różnorodności kulturowej poprzez organizację i wsparcie finansowe imprez:
- Kermesz Łemkowski w Olchowcu - 15 edycji,
- Od Rusal do Jana - 12 edycji,
- Sobótkowe Spotkania z Folklorem- Podkarpackie Prezentacje Obrzędów Sobótkowych - 8 edycji,
- Euroregionalne Targi Rzemiosła i Rękodzieła Artystycznego - 5 edycji,
- Biesiada Kół Gospodyń Wiejskich - w Równem - 3 edycje.
17.Wspieranie rozwoju sportu poprzez finansowanie klubów sportowych - 5 klubów, Uczniowskich Klubów Sportowych - 10 klubów, imprez sportowych:
- zawody w narciarstwie biegowym - 5 edycji,
- zawody w narciarstwie alpejskim - 2 edycje,
- Dukielski Bieg na Górę Cergową - 5 edycji,
- Cross rowerowy w dukielskim parku - 2 edycje
18. Budowa pomników: Krzyż Pojednania, św. Jan z Dukli i Jan Paweł II
19.Wydanie wielu publikacji promujących gminę, ważniejsze to:
- foldery dotyczące atrakcji turystycznych, ścieżek i tras turystycznych,
- Przewodnik turystyczny Beskid Dukielski,
- mapa turystyczna "Dukla i okolice",
- Monografia Dukli - reprint E. Swieykowskiego,
- Album - Dukla miasto moje w fotografii i poezji,
- Książka "Ocalić od zapomnienia",
- Katalog Rękodzieła Artystycznego,
- Katalog firm - Gospodarka,
- Kuchnia regionalna Beskidu Dukielskiego,
- Pozdrowienia z Dukli - album Dukla na starej pocztówce,
20. Zdobycie Grand Prix Jarmarku św. Dominika w Gdańsku w kategorii najatrakcyjniejsza oferta jarmarku w 2001 roku i pierwszego miejsca na Targach Bożonarodzeniowych we Francji w Montbeliard w 2004 r. przez dukielskich rękodzielników.
21. Promocja gminy na targach turystycznych, agroturystycznych, żywnościowych, inwestycyjnych,
22. Posiadanie strony internetowej.


Budżet Gminy Dukla w latach 1994-2005

Prezentujemy powyżej na wykresie informacje o budżetach Gminy Dukla w latach 1994-2005. Dokumenty finansowe za lata 1989 - 1993 przekazane zostały do Archiwum Państwowego w związku z tym nasza informacja rozpoczyna się od roku 1994. Sprawozdania opisowe z wykonania budżetu za kolejne lata drukowane były na łamach DPS.


Imprezy stałe Gminy Dukla


Dni Dukli


Dożynki w Jaśliskach


Kermesz Łemkowski w Olchowcu


Prezentacje Obrzędów Sobótkowych - Dikla


Od Rusala do Jana - Zyndranowa


Bieg Górski na G. Cergową


Targi Rzemiosła i Rękodzieła w Dukli


Narciarski Bieg w Jaśliskach